Svenska
Gamereactor
artiklar

GR:s Racingsimulator 4.0 - Inledningen

Blodad tand, heter det ju - och i vårt fall är snarare hela truten fylld med mörkröd AB+. Vi fortsätter att expandera, bygga om, utveckla och byta ut i vår strävan mot en ännu bättre simracingupplevelse...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Fyra månader tog det. Bara fyra. Det var i slutet av februari som Gamereactors Racingsimulator 3.0 färdigställdes (Artiklarna här: 1 / 2 / 3 / 4) och även om framförallt jag förstod redan då att det definitivt inte var slutmålet på denna spännande resa, trodde jag nog att det skulle ta åtminstone ett år innan vi beslutade oss för att riva och bygga nytt. Men det tog alltså knappt fyra månader. Att påstå att processen med att utforska det utbud som idag finns inom denna nischade (ständigt växande) marknad och att sedan införskaffa och framförallt bygga inte är lika roligt som själva spelandet, vore en direkt lögn. För det är det. Projektet som helhet har under det senaste halvåret roat något otroligt och både jag och hårdvarurecensent Fredde Lindman var naturligtvis väldigt nyfikna på mer realistisk rörelsesimulering där i våras, efter att ha byggt färdigt den förra versionen.

GR:s Racingsimulator 4.0 - Inledningen
Swedish Rig Design bygger väldigt blygsamt prissatta alu-chassin och samarbetar med svenska Simrig.
GR:s Racingsimulator 4.0 - Inledningen
Simrig har själva utvecklat teknologin samt skrivit egen mjukvara för motion-systemet SR-1.

Next Level Racings stolunderrede Motion V3 Platform som vi använde oss av för att simulera bilens rörelser i vår förra rigg stödjer så kallad 2Dof. Två sätt att simulera motion på. "Pitch" för att tilta stolen bakåt eller framåt vid acceleration samt inbromsning och "roll" för att simulera "body roll" när bilen kränger åt höger eller vänster. Och den plattformen gör ett riktigt bra jobb med just detta. Men det är trots allt bara en klump under själva stolen, den flyttar inte partiet där ratten och pedalerna sitter monterade och den kan inte simulera när bilen fjädrar upp och ned. Relativt nya aktören Simrig härifrån Sverige har en ett system vid namn SR-1 som kan det, däremot. En teknologi som de utvecklat helt själva, huserat i stilfullt designade chassin som de 3D-printar själva, med mjukvara som de utvecklat själva. Till ett otroligt överkomligt pris. Vilket såklart innebar att vi tog kontakt med dem för att se om vi inte kunde byta upp oss efter att ha använd 2Dof i ett år, ungefär. Dags för 3Dof ("degrees of freedom").

GR:s Racingsimulator 4.0 - Inledningen
Holländsk hardcore-handbroms är på ingång.
GR:s Racingsimulator 4.0 - InledningenGR:s Racingsimulator 4.0 - Inledningen
Fanatecs bästa direct drive-alternativ kommer även fortsättningsvis att vara vårt förstahandsval.

Svenska Simrig arbetar tillsammans med svenska Swedish Rig Design för att kunna erbjuda en helhetslösning med smidig aluminiumrigg tillsammans med motion-styltorna som utgör SR-1-systemet och hela paketet stavas SRD Simrig Motion Ultimate och kostar 33 000 kronor. I det priset ingår ingen stol vilket fick oss att kontakta rallyåterförsäljaren Radne.se som bland annat krängt gokart-prylar till mig samt lite säkerhetsgrejor till mina bandagar i min Nissan GT-R och via dem kunde vi para ihop SR1 / SRD Motion Ultimate med en Sparco Ergo-stol i deras största storlek. När det gäller all annan utrustning så har vi valt att köra vidare på det som vi nyttjade i vintras. Obelisk-burken från HP Omen, tre stycken Philips Momentum-monitorer på 43" vardera, Fanatecs direct drive-ratt DD2 plus deras GT3 Porsche-kringla, Clubsport V3-pedaler, Limited Edition-växellåda, samma Yamaha-receiver och samma Dynavoice-högtalarsystem. Det vi däremot bestämt oss för att byta ut, förutom själva riggen, är Fanatecs handbroms som till skillnad från allt annat som de bygger som vi idag nyttjar - känns lite för mjuk och lite för enkel sett till hur handtaget är format och den känsla av realism den erbjuder. Istället har vi nu beställt holländska Heusinkvelds direkt alarmerande dyra variant.

GR:s Racingsimulator 4.0 - Inledningen
Vår Omen by HP Obelisk med 1080i och 32 GB arbetsminne kommer såklart att vara hjärtat i 4.0-riggen, också.

En del (av flera) av simulatorbygget som vi använt det senaste året, som fungerat väldigt väl är just Philips 43-tums Momentum-monitorer som med fyra millisekunder i input lag och 75Hz uppdateringsfrekvens gjort sig väldigt bra i en rigg av den här typen. Mången purist brukar ofta argumentera för att det är bättre att begränsa sig till låt säga max tre stycken 32-tummare och istället flytta skärmarna närmare huvudet men vi har testa både och och föredrar större bildyta för bättre inlevelse. Det är till och med så pass att vi under dagen kontaktat framförallt LG Sverige för att kanske kunna få låna tre stycken OLED-skärmar och därmed köra ännu större aktiv bildyta i den kommande 4.0-simulatorn. Tre stycken 55-tummare skulle naturligtvis innebära 165" total bildyta och klart bättre ren bildkvalitet än TA-panelerna i Momentum-monitorerna. kanterna på LG CX (släpptes i fredags) är dessutom supertunna, nästan mikroskopiskt minimala, vilket gör att det skulle mer se ut som en enda stor böjd bild än tre distinkt separata monitorer, som det är idag i vår rigg. LG verkade inte helt omöjliga men kunde heller inte lova något, så vi får helt enkelt vänta en vecka och se vad de säger. Vi har hur som helst ingen budget att köpa in tre stycken OLED-skärmar för 18 000 kronor stycken till simulatorn, så om de återkommer med ett "nej" kommer vi såklart att fortsätta nyttja Philips-skärmarna.

Men så går tänket i alla fall. Det är vad som bestämts av mig och hårdvarurecensent Fredde Kindman och det är vad som kommer att ske nu de kommande veckorna. Naturligtvis kommer det att dyka upp flera artiklar i denna serie samt mängder av bilder och videosnuttar (samt bloggar och unpack-nyheter) vilket jag hoppas att du inte kommer att missa.



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy