Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
artiklar
World of Warcraft

World of Warcraft då och nu

Vi gräver i arkiven och jämför det två år gamla Azeroth med det vi kan se idag


Facebook
TwitterReddit

Jag satt nyligen och komprimerade de tusentals screenshots jag har tagit från World of Warcraft sedan början av betatestet och sparade ett par gigabyte på detta. Då slog det mig hur mycket som egentligen har förändrats sedan den ödesdigra dag i mars 2004 som jag först började spela. Så utan vidare omsvep, låt oss ta en titt på World of Warcraft, då och nu.

World of Warcraft

När jag för första gången reste från Auberdine till Menethil för att ta reda på vart alla spelare som inte var alver höll hus åkte jag inte båt. Nej, fartygen introducerades ganska sent. Istället behövde jag bara prata med en Captain Placeholder som teleporterade mig fram och tillbaka. Följdaktligen var bryggorna i de båda hamnstäderna betydligt kortare. Notera också, där min stackars Silver modell nivå 9 spöar en krabba (som inte behövas vändas omkull för att göra massiv skada), hur extremt kantiga karaktärsmodellerna var. Men mer om det senare.

World of WarcraftWorld of Warcraft

Alltså, stackars flicka. Se så spinkig hon är. Notera också det förändrade teckensnittet och hur jag numera har aningen fler knappar att välja mellan. Regnet fanns förstås heller inte tidigt i betan och Menethil badade alltid i solljus. Jag vill faktiskt minnas att det ofta inte blev natt heller, men det kan bero på att jag spelade mot en amerikansk server med helt annan dygnsrytm...

World of Warcraft

Hur mycket Menethil har förändrats ser vi också på den här flygbilden. Bryggorna har förlängts, men notera också den ombyggda stadsmuren. Förut kunde man springa runt uppe på muren, men sedan staden blev en viktig knytpunkt för PvP-strider och murarna missbrukades för att beskjuta folk från säkert avstånd togs tornen ner och ersattes med en solid mur.

World of WarcraftWorld of Warcraft

Hur som helst, till slut tog jag mig till Ironforge genom att helt enkelt bli dödad och springa som spöke, för på den tiden kunde man återuppliva sig vid vilken kyrkogård som helst och inte bara närmast där man dog. Och Ironforge såg inte ut som dagens stad överhuvudtaget. Beta-Ironforge bestod av en yttre ring och en inre, och längst in en rund ugn där man kunde smälta sin malm. De stora byggnaderna för krigare/jägare och magiker/präster fanns på samma platser, men på ett övre plan som nåddes via ramper. Man flög också runt hela cirkeln och landade med sin grip på en plattform nära det nuvarande biblioteket. I beta-Ironforge fanns inget torg med auktionshus, och banken låg bara längs yttre cirkeln som vilken byggnad som helst. Resultatet var en ganska rörig stad där man hela tiden fick kolla på skyltar för att hitta fram, och den färdiga versionen känns betydligt mer varierad. Men jag hade fortfarande föredragit de delade våningsplanen.

World of Warcraft

Inte nog med att Ironforge saknade viktiga byggnader, kungen hade inte ens en tronsal! Istället stod han utanför en hiss... som ledde ner till Old Ironforge. I denna märkliga omgivning kunde man smyga runt en del och det ryktades om hemliga grottor med massor av fiender. Men när staden byggdes om och kungen fick sin tronsal blev det först en lång korridor ner till Old Ironforge, och sedan stängdes vägen helt kort efter spelets release.

World of Warcraft

Nåväl, jag flög vidare då och jag flyger vidare nu. Nja, egentligen flög jag inte den första gången, jag blev teleporterad. För tunnelbanan mellan Ironforge och Stormwind var inte byggd, och eftersom nattalver inte började spelet med de bägge städernas flygplatser memorerade fick vi vackert antingen simma längs kusten eller be en snäll warlock i Stormwind teleportera oss. Men i alla fall fick jag till slut flyga sträckan. På vägen över Searing Gorge och Burning Steppes såg man massvis med drakar, orcher och annat oknytt, och det kändes overkligt att man en dag faktiskt skulle gå in i dessa områden. De flesta detaljerna, som det här altaret som jag fortfarande inte förstått vad det är till för, förutom att levla mig från 57 till 58, var ofärdiga då. Men å andra sidan kunde ingen spelare ännu nå över nivå 39 och hur som helst blockerades Burning Steppes av odödliga Guardians of Blizzard.

World of Warcraft

Stormwind har inte förändrats lika mycket som Ironforge. Det är egentligen bara några nya byggnader som öppnats, främst officersbaracken och här auktionshuset. När auktionerna först kom till stan handlade alla vid vagnen på torget. Notera också smedjeverktygen som i praktiken gjorde dvärgdistriktet helt meningslöst, och därför togs bort.

World of Warcraft

En smärre skillnad uppe hos den unge kung Anduin Wrynn är förstås att Onyxia till en början valde att ta en manlig gestalt som människa. Tyvärr minns jag inte vad hon hette då, men jag tvivlar på att det var Lady Katrana Prestor. Och Highlord Bolvar Fordragon hade en helt annan klädsmak på den tiden.

World of Warcraft

Slutligen då en liten jämförelse av karaktärsmodellerna. Rätt tidigt i betan uppgraderades karaktärerna och blev betydligt bättre modellerade. Det var förmodligen när Blizzard började inse att så många sprang omkring i kortbyxor och helt fyrkantiga ben inte riktigt funkade.

Såja. Som synes har det hänt en del även i de gamla områdena, och jag kan tänka mig att det kommer att hända mer i framtiden. Förr eller senare måste de ju faktiskt berätta vad som finns i Old Ironforge, för att inte tala om den mystiska fästning som står mitt i kanalen i Stormwind. En sak är då säker, världen kommer aldrig att förbli densamma.