Svenska
artiklar
Dirt Rally 2.0

Otroliga detaljer i Dirt Rally 2.0

Vår artikelserie om detaljrikedom och specifika småsaker i olika storspel som imponerar på oss - fortsätter. Denna gången handlar det om rally...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

536 (!) timmar, säger Steam. Så länge/mycket har jag spelat Codemasters mästerliga uppföljare under de senaste 17 månaderna. Jag trodde aldrig att det handlade om så många timmar när jag kikade igenom mitt spelbibliotek under gårdagen. Jag fick därmed lite av en chock, faktiskt. Kanske framförallt med tanke på att jag trots alla dessa timmar inte är särskilt bra, än. Det går ju i just det avseendet naturligtvis skylla på att jag nästan alltid gör en social grej av mitt spelande i min Racingsimulator. Det sker ganska sällan att jag sätter mig där helt själv, istället handlar det snarare om att samla kompisarna och utmana varandra under en helkväll proppad av grovgrus, svett och svordomar. Och som du såklart vet hittar man mängder av häftiga detaljer i ett spel av den här typen när all denna tid tillbringats tillsammans med det. Och det! är vad jag skrivit om nedan.

Dirt Rally 2.0
När Dirt 2.0 först släpptes var det i princip bara ett skal av ett spel, men 19 månader senare är detta tidernas bästa rallysimulator.

Skillnaden i olika underlag
Att det finns stor skillnad i hur däcken reagerar på olika typer av underlag i Dirt Rally 2.0 är lika självklart som att det finns stor skillnad i uppförandet hos en bakhjulsdriven kärra kontra en som driver på alla fyra hjul. Det hindrar dock inte det här spelet för att vara det bästa sedan Richard Burns Rally på att just förmedla känslan av olika typer av grepp på olika typer av underlag och tack vare ett par viktiga uppdateringar har Codemasters den här gången även fått asfaltskänslan att kännas riktigt, riktigt realistisk. Att kunna känna skillnaden mellan det grövre gruset i exempelvis Grekland mot det finare, röda, gruset i Australien är en underbar känsla och på de sträckor i exempelvis Tyskland eller Polen där asfalt varvas med grus, är skillnaderna och olikheterna i hur de olika underlagen bör attackeras en av de mest detaljerade, lyckade och mest utmanande delarna av detta fantastiska spel.

Skillnaden mellan fram/bak- och fyrhjulsdrivet
Att hoppa mellan en äldre Grupp A-bil som ursinnigt spinner på alla fyra hjul och där diffarna är låsta och stumma, till en modern R5 Fiesta vidare till exempelvis det bakhjulsdrivna, 400 kusar starka M2:an i GT-klassen är en ljuvlig upplevelse i Dirt Rally 2.0, inte minst eftersom Codemasters gjort ett underbart arbeta med att återskapa känslan av de olika typerna av drivlinor samt diffar. På det sätt som en R5:a och dess konstanta allhjulsdrift sliter sig fram och krafsar sig ur kurvorna medan exempelvis M2:an kastar runt om man gasar för hårt med framhjulen snedställda, är en av de bästa delarna i spelet och en detalj som andas perfektion här, anser vi på Gamereactor.

Dirt Rally 2.0
Skillnaden i känsla mellan bilklasser, bilar och framförallt underlag är genuint fenomenal.

Haren hoppar i Finland
Det kryllar såklart av otroliga detaljer i det här spelet, allt från tält långt ut i skogen som egentligen aldrig syns från själva vägen till fotorealistisk bark på träd som man i stort sett aldrig ser på nära håll till en hare, som hoppar över vägbanan i Sverige och i Finska rallyt, cirka var 100:e gång man kör samma sträcka. Det går naturligtvis supersnabbt, också. Inget man hinner skärmdumpa direkt.

Annat motorljud när huven flyger av
Motorljuden samt avgasljuden i Dirt Rally 2.0 är strålande och bland annat känner jag igen hur PWRC-varianten av min 2016 års WRX STi låter. En av de coolaste detaljerna när det kommer till ljudbilden är det faktum att motorljudet såklart förändras ganska radikalt om man råkar smälla in i ett träd och tappar själva huven. Utan huv låter motorn mer och dumpventilen som hjälper turbon att skjuta ur sig nyttjad luft och avgaser, kvittrar betydligt mer utan isolering från huven i sig.

Dirt Rally 2.0
Fartkänslan i Dirt Rally 2.0 är otroligt bra. Det känns alltid som om det går väldigt fort, vilket det såklart gör i riktigt rally.

Phil Mills harklar sig, flämtar
Petter Solbergs gamla kartläsare Phil Mills är ju den som läser samtliga noter i Dirt Rally 2.0 och han gör ett strålande jobb, rakt igenom. Om man, som vi här på Gamereactor, delar upp ljudbilden i spelet så att noterna hamnar i lurar medan resten av ljudet via högtalare (5.1) går det att höra tydligt när Phil blir stressad (under snabbare partier på framförallt de finska sträckorna) och hur han stånkar, harklar och och hämtar andan efter vissa större hopp. Detta skapar givetvis massor med inlevelse och vi hoppas inför den stundande trean att Codemasters går ett steg längre och skapar en dynamisk kartläsare som ber föraren att snabba upp takten när det går trögt, ber den som kör att sakta ned en smula när man satsar för hårt samt kommenterar krascher och så vidare.

Rutorna spricker under chassiflex
Dirt Rally 2.0 är ett av väldigt få racingsimulatorer som simulerar flex i bilarnas chassi och även om det inte fungerar helt perfekt hela tiden, är det en av orsakerna till varför bilarna känns så bra som de gör, oavsett underlag, i det här spelet. Kör man exempelvis en äldre bil ur grupp-A eller grupp-B kan man se hur ett stenskott i rutan blir till en sakta vandrande spricka om man exempelvis landar snett efter ett hopp och därmed försätter chassit i en position då det tvingas flexa, rejält.

Dirt Rally 2.0
Grafiken är dessutom den bästa som hela simracinggenren har att erbjuda, möjligtvis att Automobilista 2 kan haka på.

Problem med kylningen under de längsta sträckorna
De nyaste bilarna (förslagsvis R5-klassen som ligger snäppet under dagens WRC-kälkar) drabbas i stort sett aldrig av kylningsproblem, oavsett längd på sträckorna. Men om du exempelvis kör en Lancia Delta HF Integrale ur A-klassen, från det glada 80-talet, och kör den längsta sträckan i framförallt Finland eller Australien, har man nästan alltid en överhettad motor samma sekund som man korsar mållinjen. Det blir för våldsamt, helt enkelt, precis som det fungerande för 30+ år sedan i rallyvärlden, med dessa bilar.

Perfekt realism i set-up-delen
Att göra detaljerade inställningar i Dirt Rally 2.0 sett till fjädervägar, camber, caster, bromsar, diffar och markfrigång är superviktigt om man vill kunna attackera de bästa tiderna i världen på olika sträckor. Olika underlag och olika bilar/körstilar kräver olika inställningar och det häftiga här är hur otroligt realistiska dessa set-ups är. Som exempel bjöd vi på Gamereactor in före detta JWRC-världsmästaren och Global RallyX-medaljören Patrik Sandell (Subaru Motorsports) till redaktionen för att utmana honom i hans egen bil (som finns med i spelet) på hans favoritsträcka (från verkligheten) och precis som på riktigt valde han att att låsa upp bakdiffen något för att få bilen att inte rotera för hårt vid förflyttning av bromspunkt (inbromsning) varpå han sedan utbrast; "Nu känns den precis som min tävlingsbil, coolt!" Det säger naturligtvis det mesta.

Dirt Rally 2.0

Relaterade texter

Dirt Rally 2.0Score

Dirt Rally 2.0

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

R E W I N D ! Petter introducerar en kategori av recensioner där vi blickar tillbaka på ett spel som lagats, uppdaterats och kompletterats sedan vi först recenserade det, och delar ut ett nytt betyg...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy