Svenska
Gamereactor
artiklar

Gamereactor Racingsimulator 5.0

Vi är först i världen med att kombinera en Simrig SR1-motionrigg med en Next Level Racing Traction Plus-plattform och i denna artikel berättar chefredaktör Hegevall hur det gick till...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

2004, började jag bli så pass intresserad av simracing att jag bestämde mig för att försöka bygga ihop något på kontoret som skulle kunna fungera som en liten cockpit. Jag hade innan dess kört en hel del GP Legends, Grand Prix 2 samt Indy 500 men aldrig riktigt funderat på att skapa en statisk spelhörna ämnad enbart för racingspel. Det var Gamereactors dåvarande kontorslokal i centrala Östersund och mitt redan trånga kontor där det ägde rum och min första kombination var en 27-tums-monitor kopplad till en Dell-dator med en Logitech G25 fastskruvad i arbetsbänken. Där satt jag. I en kontorsstol som hade blivit av med hjulen på benen, och körde GP legends, GTR och året därpå såklart GTR 2 (från svenska Simbin) så ögonen blödde. Kontorsstolen och minimonitorn byttes ett par år senare mot en Playseat, G25:an blev en G27:a som byttes mot Fanatecs första seriösa ratt (Porsche GT3) och Playseat-stolen byttes mot en Fanatec Rennsport Cockpit.

Och ja, sådär har jag sedan hållit på - även om jag tog en längre paus där mellan 2013-2017, för att hinna med framförallt min bilhobby och den riktiga racing som jag lade mer och mer tid på. I början av 2018 inleddes ett nytt projekt dock och nya grejor införskaffades för att försöka klättra tillbaka till simracingvärlden. Gamereactors Racingsimulator version tre tog form. En till en början ytterst provisorisk lösning med tre stycken Philips-monitorer placerade på kartonger, men det fungerade och jag upptäckte i stort sett omedelbart hur biten jag blev, igen. resten är som du säkerligen vet vid det här laget - historia. Jag, hårdvaruskribent Fredrik och redaktionens mest hjälpsamme fixar-Frasse Salsa Heat, har byggt, rivit, uppgraderat, byggt, rivit och byggt i omgångars omgångar, allt för att kunna testa så mycket olika typer av utrustning ur denna subgenre som möjligt, allt för att förstärka spelupplevelsen och förbättra inlevelsen, ytterligare.

Gamereactor Racingsimulator 5.0

Version 1.2: Spartansk stil
Så, såg det ut i samband med releasen av Gran Turismo 5 för lite drygt 11 år sedan. Mysbyxor, raggstrumpor, Playseat, Logitechs plastigare ratt och en 55-tuma-LCD.

Detta är en annons:
Gamereactor Racingsimulator 5.0

Version 2.0: Kartongfest
I brist på annat och i väntan på rätt treskärms-fäste ställde vi Philips-monitorerna på respektive kartong, under själva byggandet av nästa version av Gamereactors Racingrigg.

Gamereactor Racingsimulator 5.0

Version 3.0: Seat mover
I den här tredje (egentligen fjärde, men vi saknar bilder från 2004) versionen av Racingriggen adderade vi en Next Level Racing Motion V3 Seat Mover och en GT Track Cockpit samt ordnade ett ordentligt treskärms-fäste till monitorerna. Det var också här som 5.2-ljudet tillkom.

Detta är en annons:
Gamereactor Racingsimulator 5.0

Version 4.0: Ordentligt uppgraderat
Motion V3-klumpen under stolen samt hela GT Track-lösningen från Next Level Racing fick stryka på foten precis som Philips-monitorerna och den gamla datorn. Vi uppgraderade till helsvenska Simrigs SR1-motionsystem + Swedish Rig Design SRD Ultimate, och LG C9 OLED-skärmar på 3x55". En uppsättning som fungerade och fortfarande fungerar väl, men vi saknade simuleringen av överstyrning, inte minst med tanke på hur mycket rally vi spelar här på redaktionen. Därmed inleddes projekt 5.0 för ett par månader sedan och det är detta jag nu vill berätta mer om.

Gamereactor Racingsimulator 5.0
Gamereactor Racingsimulator 5.0

Projekt 5.0 inleds: Rivning och målning
Efter att ha rivit ned riggen i helhet och flyttat ut allt bestämde jag mig för att lägga in en mörkgrå heltäckningsmatta, och måla samtliga väggar blyertsgrå. Detta för att närma sig den där mörka, lite ombonat trånga känslan i en tävlingsbil. Vi passade även på att limma upp absorbentskivor (beställda från Gear4music.com) på väggen bakom skärmarna.

Gamereactor Racingsimulator 5.0Gamereactor Racingsimulator 5.0

Next Level Racing Traction Plus Platform
För att kunna simulera över- och understyrning krävs det teknologi som naturligtvis kan flytta riggen, i sin helhet, i sidled och förutom franska Prosimu är det i stort sett enbart australiensiska Next Level Racing (via Motion Systems) som säljer denna typ av produkt. Vi beställde en Traction Plus-platta i november som dök upp i mellandagarna. Snortung, stor. Dyr. Förväntningarna var skyhöga.

Gamereactor Racingsimulator 5.0

Sway, surge och yaw
Att kombinera en produkt med egen, skräddarsydd mjukvara för att simulera realistisk realtidstelemetri i racingsammanhang, med en helt annan produkt - för en annan tillverkare, var inget som vi på förhand visste skulle fungera. Vi hade ingen aning om det skulle gå att genomföra, eller inte. Men vi var villiga att chansa. Riskera pengarna, prova. Experimentera.

Gamereactor Racingsimulator 5.0Gamereactor Racingsimulator 5.0Gamereactor Racingsimulator 5.0

Lackering hos Autolack i Östersund
I samma veva som vi påbörjade själva rivandet av Racingrigg 4.0 kom hårdvaruskribent Niklas Sundin med idén om att få aluminiumprofilerna som utgör SRD Ultimate-riggen från Swedish Rig Design eloxerade. Detta skulle dock innebära att vi skulle bli tvungna att skicka rubbet till Umeå, vilket vi självklart skippade. Istället var det Klimpen på Autolack i Östersund som såg till så att aluminium-profilerna fick färg, och vi valde en "kall" guld-metallic på rubbet.

Gamereactor Racingsimulator 5.0

Montering, igen
Efter att lacken i sig fått härda i lite drygt en vecka, i rumstemp, började vi skruva tillbaka samtliga prylar på själva SRD Ultimate-riggen. Vi var såklart extra försiktiga med T-bultarna för att inte riskera att skrapa bort den färska färgen.

Gamereactor Racingsimulator 5.0

Profilfästen till underredet
För att kunna bulta fast Simrig SR1-riggen på Traction Plus-plattformen var vi naturligtvis tvungna att tillverka egna fästen, vilket gjordes hemma hos redaktionsgrannen och bilbyggaren Fredrik Boijje som kapade 80/40mm-profiler vi köpt från Swedish Rig Design (och lackat mattsvarta med vanligt Hammarlack) och borrade fyra hål i varje profil enligt hålmönstren på Next Level-plattan.

Gamereactor Racingsimulator 5.0

Profilerna på plats
Sen skruvades dessa profiler fast på Traction Plus-plattformen med M8-bultar. Vi borrade ur hålen på undersidan lite extra för att själva upphöjningen kring hålbilden på Next Levels prylar skulle passa perfekt i våra hål, och därmed eliminera all tänkbar risk för att dessa rör sig på något vis.

Gamereactor Racingsimulator 5.0Gamereactor Racingsimulator 5.0

Maskinfrästa stålkoppar
Björn Hann hjälpte oss att maskinfräsa fästen/koppar ur massiva stålstycken, som vi gjorde 52mm breda. Gummifötterna på SR1-motionkolvarna mäter 51 millimeter, och den där extra millimetern tog vi till bara för att slippa kränga eller pressa ned kolvarna i dessa koppar. De lackades sedan med mattsvart hammarlack och täcktes sedan med fyra lager matt klarlack.

Gamereactor Racingsimulator 5.0

Hilti all the way
Här bultar hårdvaruskribent Fredrik fast en av aluprofilerna till Next Level-plattformen.

Gamereactor Racingsimulator 5.0

Svart och snyggt
Kopparna bultades sedan fast i aluprofilerna. Dessa tillverkades för att naturligtvis husera motionstyltorna i SR1-systemet och gjordes medvetet aningen för grunda för att inte riskera att plasthylsan till själva kolvbenet skulle riskera att stöta i kopparnas överkant. 52 millimeter breda, 35 millimeter höga + själva fästplattan på åtta millimeter. Det finns färdiga koppar av den här typen att köpa från framförallt Kina, bland annat från PT Actuators, men det är främst gjorda för Dbox-styltor på 70 millimeter i omkrets och kostar 4000 spänn inklusive frakt. Orimliga pengar för lite stål.

Gamereactor Racingsimulator 5.0Gamereactor Racingsimulator 5.0

Omen by HP 30L med ett RTX 3080
Vår två år gamla Omen by HP Obelisk med ett RTX 2080 i fick lämna över facklan till nya flaggskeppet 30L med ett 3080-kort i. Mycket trevligare design utan det där blinkande röda, och de där mattsvarta kanterna som mest liknande pansar från Transformers 4. 30L har gjort att vi i Dirt Rally 2.0 kunnat gå från 45-55 bilder per sekund i 3x4K (alla inställningar på "Medium" och "Low") till cirka 75-80 bilder per sekund med allt på "High" eller "Ultra". I Rfactor 2 eller Assetto Corsa kan vi maxa på 120 bilder per sekund, dra nytta av LG CX (vi uppgraderade från C9 för två månader sedan) OLED-skärmarnas maxkapacitet.

Gamereactor Racingsimulator 5.0

Bygga golv
Simrig SR1-riggen levereras utan "golv", något som spelade lite och ingen roll när vi hade bara det systemet, stående direkt på parkettgolvet. Men när SR1-riggen nu skulle ställas i kopparna ovanpå Traction Plus-plattformen behövde vi bygga ett golv, av två anledningar. Dels för att ha någonstans att sätta fötterna när vi skulle kliva in och ut ur stolen, men även för att skydda elmotorerna i Next Levels Traction Plus-platta från skräp, damm och risken att någon kliver rätt ned i den. Valet full på fyra millimeter tjockt durkaluminium som vi monterade med den släta sidan uppåt och täckte med svart bilmatta inköpt på lokal mattaffär.

Gamereactor Racingsimulator 5.0
Gamereactor Racingsimulator 5.0

Mäta, mäta och mäta lite mer
Den känsligaste biten av detta bygge var helt klart att se till så att Simrig SR1-fötterna stod perfekt i kopparna som bultades fast i aluprofilerna som skruvats fast i Traction Plus-plattformen. Vi mätte in dem på en tredjedels millimeter och gjorde flertalet tester i Simrigs kalibreringssystem innan vi satte oss i själva stolen och tyngde ned riggen ordentligt.

Gamereactor Racingsimulator 5.0
Gamereactor Racingsimulator 5.0

På plats!
Här hade vi fått SR1-riggen på plats i kopparna bultade till underredet och kunde inleda omkalibreringen av SR1. En av orosmolnen för oss var att vi hade tvingats flytta fram de främre motion-styltorna cirka 50 centimeter för att de skulle linjera med det främre fästet på Traction Plus-plattformen. Detta innebär ju att de bakre kolvarna tar mer av vikten och utsätts därmed för mer slitage. Om detta är en gångbar lösning eller inte, återstår nu att se - men i Simrigs egen (eminenta mjukvara) har vi kört ett par tester ("Load Estimation") och det ser ganska bra ut, trots allt.

Gamereactor Racingsimulator 5.0
Gamereactor Racingsimulator 5.0
Gamereactor Racingsimulator 5.0

Mjukvarustrul
Den enskilt största svårigheten med ett bygge av den här typen, en så kallad Frankenstein-rigg, är naturligtvis att försöka få mjukvara från två vitt skilda tillverkare att lira ihop. Med tanke på att Dirt Rally 2.0 är begränsat till att endast skicka ut en signal med realtidstelemetri vände vi oss till Simrigs chefsprogrammerare Erik som hjälpte oss med en mjukvarubaserad passtrough, som nu gör att både Simrigs program och Next Levels "Platform Manager"-mjukvara använder samma signal, samtidigt. och det fungerar verkligen hur bra som helst. En annan risk som vi såklart var väl förberedda på skulle kunna stjälpa hela projektet var ju det faktum att dessa två riggar opererar i olika hastighet, med olika mycket input lag och olika responstid. Det visade sig dock snabbt att det bara handlar om n¨gon ynka, enstaka millisekund hit eller dit, vilket gör att de nu upplevs som om de jobbar i perfekt symbios med varandra snarare än något annat.

Gamereactor Racingsimulator 5.0

Annan utrustning
Mycket av resterande delar av vår nuvarande simrigg är samma prylar som vi kört med under det senaste året. Vi kör med en Fanatec Podium DD2-rattbas (fäst med ett Podium Wheel Mount från Fanatec), en BG-spacer på 77 millimeter för att få kringlan närmare kroppen och en Momo WRC-kringla i alcantara. Vi kör med en Heusinkveld-handbroms, en sekventiell låda från ryska Aiologs, Sprint-pedalerna från Heusinkveld, en Sparco Evo-stol, fyrpunktsbälte från Sparco och ett modifierat treskärms-TV-stativ från Next Level Racing som vi sågat sönder och förlängt, förstärkt och anpassat för att kunna klämma in hela riggen mellan de främre stativbenen. LG CX OLED 3x55", som sagt. Yamaha Atmos-receiver (RX880), Dynavoice DM6-studiomonitorer runt om plus två stycken Dynavoice Thunder T12-basar.

Gamereactor Racingsimulator 5.0

Gamereactor Racingsimulator 5.0
Efter fem veckors mekande, kapande, mätande, borrande, lackande och alla andra aspekter som ingått i detta bygge står den nya riggen äntligen helklar. Och den fungerar så oförskämt väl. Bara själva känslan av att bakändan glider ut när man tappar fäste mot gruset i Dirt Rally 2.0, medan SR1-riggen pumpar på och sköter "pitch", "roll" och "lift", är en spelupplevelse som går utanpå allt jag tidigare upplevt. Vägen hit har varit lång, brokig, bökig. Och framförallt kostsam. Jag säger inte att vi är klara här, inte alls. I framtiden kommer det säkert att komma helt andra grejor och vår jakt på racingperfektion kommer garanterat att fortsätta, men just nu - är denna hemmabyggda 6DOF-rigg en dröm som förverkligats och jag misstänker att vi kommer att tillbringa minst 300 timmar här inne under 2021.

Listan över komponenter i Simulatorn:
Dator
Rattbas
Skärmstativ
Pedalerna
Handbromsen
TV-skärmarna
Alu-riggen + motion-systemet
Traction Loss-plattformen
Växellåda
Surroundförstärkare
Högtalare
Subwoofers
Stolen
Rattbas-fästet
Ratt
Ratten (2)
Mus
Tangentbord
Lurarna
VR-headsetet



Loading next content