Svenska
Gamereactor
artiklar
Half-Life: Alyx

Redaktionen Resonerar: Half-Life 3

I slutet på Alyx fick vi reda på saker. Spännande saker. Och Valve har tydligen tre nya singleplayer-spel under utveckling. I denna artikel diskuterar redaktionen vad vi kan komma att få i framtiden, från spelserien som i omgångar omdefinierat spel som underhållningsform...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

OBS! Denna artikel innehåller spoilers för den som inte spelat Half-Life: Alyx.

Petter Hegevall:
Vi kan spoila det nu, tycker jag. Snart har ett helt år sedan Half-Life: Alyx släpptes och det där slutet, då hon fritar G-Man ur Combines svävande superfängelse för att sedan rädda sin far undan säker död i Episode 2, är ett stycke spelhistoria för egen del, redan. När Gordon sedan tar över stafettpinnen efter Eli Vance räddats och får sin kofot av Dog, då stod de där pyttesmå håren upp i givakt över hela min gubbkropp. "Half-Life 3 Confirmed", såklart. Äntligen. Men vad ska vi tro, då? När kommer det, hur kommer det att se ut, vad kommer att berättas och kommer det att vara ett VR-spel det med? Spåna på!

Jonas Mäki:
Även om vi snackar om den överlägset största VR-succén någonsin, så tror jag att väldigt många skulle känna sig svikna om nästa numrerade spel skulle kräva svindyr utrustning för att kunna nyttjas fullt ut - för att inte tala om det faktum att VR faktiskt inte fungerar för många. Att inte kunna spela Half-Life 3 efter att ha väntat på den riktiga fortsättningen sedan 2004, skulle kännas borderline grymt. Därmed lär det solklart vara ett alternativ, tror jag.

Henric Pettersson:
Håller med Jonas. Kommer aldrig införskaffa mig dyr VR-utrustningen enbart för Half Life: Alyx. Men eftersom de redan valt att släppa ett så till synes välutvecklat spel till VR och därtill väldigt uppskattat - ser jag det som fullt möjligt att Half-Life 3 också blir exklusivt för VR.

Half-Life: Alyx
Half-Life 2 revolutionerade actiongenren med sin användning av objektbaserad fysik.

Patrik Severin:
Jag kan faktiskt tänka mig ett Half-Life 3 som fungerar både i VR och utan. Många spel idag har stöd för VR men fungerar också att spela normalt. Jag tror att det tar vid direkt efter slutet som avslöjades i Alyx. Själva spelet kommer nog handla om en resa som Gordon gör genom olika miljöer för att få bort Combine från jorden. Förhoppningsvis kommer spelet ha ett inslag inte olikt Dead Space 2 där vi fick återbesöka USG Ishimura. I ett Half-Life 3 skulle vi vi kunna få resa tillbaka ner I Black Mesa där allt startade. Det hänger lite på hur mycket av Gearbox expansion Opposing Force berättelse gäller för serien. I den expansionen detonerades ett kärnvapen som förstörde Black Mesa vilket kan göra en sådan nostalgi- tripp lite svår att rationalisera.

Petter:
Om det nu stämmer att över två miljoner exemplar av Alyx har sålts till dags dato plus att Valve enligt rykten skeppat närmare 500 000 Index-boxar för 11 990 kronor styck i samband med releasen av spelet, tror jag tveklöst att Gordons tredje holmgång blir VR-exklusiv. men jag vet inte riktigt om jag gillar tanken. Förutom just den biten, vad förväntar ni er i övrigt av Half-Life 3?

Olof Westerberg:
För varje spel har ju Half-Life mer eller mindre (r)evolutionerat spelindustrin. Först narrativt berättande med ettan, fysikmässigt med tvåan, episodiskt med uppföljarna och VR med Alyx. Jag tänker inte kalla mig framsynt men jag gissade redan innan Half-Life:Alyx utannonserades att det skulle komma till VR. Och jag ville det, för jag ville ha något nytt som kunde leverera samma nytänkande som tidigare - även om jag visste att jag aldrig skulle ha råd att spela det.

Frågan till trean är ju inte om de kommer fortsätta att (r)evolutionera, utom om hur. De har nu slagit in på VR-banan och det är möjligt att det är på det området det kommer att fortsätta. Med något helt nytt. Jag hade faktiskt inte haft något emot det heller, för min del överlåter jag helt mitt förtroende till Valve och deras kreativa process. Kanske den enda utvecklare vars spel jag vill ska vara så bra att det blir på bekostnad att jag aldrig får spela dem. Men om det inte blir till VR, vilket får sägas vara ett av de områden där flest kreativa landvinningar görs just nu inom spelindustrin, så måste det vara något extraordinärt - och jag har helt enkelt ingen aning om vad det kan bli. Är det inte också grejen, att vi inte kan förutsäga vad Valve har i kikaren? Hade vi kunnat det hade det inte varit ett Half-Life. Jag har enorma förväntningar, det är väl det enda jag kan säga såhär långt.

Half-Life: Alyx
Slutet i Half-Life: Alyx är ett av de mäktigaste vi sett på många, långa år.

Petter:
Du har naturligtvis helt rätt Olle, så är det ju. Men ja... Jag tror tveklöst att Valve har något revolutionerande på gång. Mer fysikbaserade pussel är inte det minsta revolutionerande idag men kombinerat med det jag kan tänka mig blir ett stort kliv framåt för artificiell intelligens, blir nog mustigt så att huvuden imploderar. Jag spekulerar givetvis bara, önskedrömmer. Men jag tror helt plötsligt inte bara att Half-Life 3 kommer att utannonseras innan 2022 är slut, jag tror även att det kommer att släppas innan 2024 är över, och då revolutionera hela actiongenren.

Patrik:
Det är svårt att veta i förväg om spelen kommer att revolutionera något område i spelvärlden. Det är ännu svårare att veta innan de visats upp. Frågan är om det behöver det. Det är helt ok i min värld om Half-Life 3 blir ett mästerligt spel utan att bryta helt ny mark. Däremot är jag såklart positiv till om de leder industrin framåt i något område som exempelvis artificiell intelligens eller nivådesign.

Olof:
Där tror jag definitivt att ni är något på spåren. Det hade varit väldigt snyggt om de knutit ihop hela säcken (om man får anta Half-Life 3 är slutet på en trilogi) med en av de mest prisade aspekterna från ettan - den artificiella intelligensen. Om jag ändå får önska en liten sak hade det då varit att Valve inte går "bigger = better" inför avslutningen, utan levererade ett lika avmätt och stilsäkert äventyr som de vi vant oss vid, med en så ruggigt intelligent AI att vi blåser av stolarna. Half-Life har ju dessutom alltid haft en ådra av skräck också, även om det kanske inte nämns så ofta, och jag tror att osedvanligt högintelligenta fiender hade varit ett otroligt effektivt och obehagligt medel att använda för att försätta oss i samma känsla av utsatthet som man kände den gången man greppade kofoten för första gången.

Petter:
Det blir naturligtvis direkt huuuuuuuuuuutlöst spännande att se. Med tanke på hur mycket idéer som Valve sitter på, till fortsatta Half-Life-äventyr och med tanke på hur många bitar ur spelen de släppt som de tvingades klippa bort (av olika anledningar) tror jag att de kan vräka ihop ett mästerligt spel proppat med både nytänkande idéer och retromysiga hyllningar till spelseriens startskott. Ni minns väl bland annat den där trappsekvensen från Half-Life 2 med den där enorma, blå jättemasken som skulle vara en boss i Nova Prospekts, som vi skrev om i tidningen efter mitt första besök hemma hos Valve i slutet av 2003? Hela den delen kapades ju bort, bland annat. Eftersom de inte riktigt hann få till det spelmekaniska.

Patrik:
Frågan är om de gör sig av med City 17 inför uppföljaren. Det kan bli en av de stora nyheterna om de skapar ett nytt område som spelet fokuserar runt. De kommer säkert fortsätta med staden i sidospel men jag är inte säker på att City 17 fortsätter att vara i fokus i ett Half-Life 3.

Half-Life: Alyx
1998 var året som Valve debuterade med ett av tidernas bästa spel, alla kategorier. Kommer det en trea? Absolut. Efter Alyx tvivlar vi inte längre. Inte för en sekund.

Petter:
Det är ju dags för Borealis, men med tanke på att Laidlaw läckte storyn som skulle bli just Borealis-kapitlet (Episode 3) tror jag absolut att Valve kan tänka sig flytta storyn till något annat ställe, helt och hållet. Jag skulle kunna mörda för att återvända till Black Mesa, nedgånget och mörkt, proppat med ruskprickar och sådär ursnyggt som det ser ut i mina drömmar. Det finns ju även ganska gott om rykten rörande Half-Life: Citadel, vars assets finns gömda i Alyx och som enligt flertalet före detta Valve-anställda är under utveckling, till Valve Index (VR).

Relaterade texter

Redaktionen Resonerar: Half-Life 3

Redaktionen Resonerar: Half-Life 3

ARTIKEL. Skrivet av Redaktionen

I slutet på Alyx fick vi reda på saker. Spännande saker. Och Valve har tydligen tre nya singleplayer-spel under utveckling. I denna artikel diskuterar redaktionen vad vi kan komma att få i framtiden, från spelserien som i omgångar omdefinierat spel som underhållningsform...

Bäst: Half-Life

Bäst: Half-Life

ARTIKEL. Skrivet av Petter Hegevall

Valves otursförföljde men samtidigt ytterst kapabla forskare Gordon Freeman har i omgångar skrivit om regelboken för hela actiongenren...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy