Svenska
Gamereactor
artiklar

Bäst: Team17

Capcom, Nintendo, Netherrealm, Konami, Ubisoft, Rockstar, Insomniac, Id Software och From Software... Har alla behandlats i denna artikelserie. Nu är det dags för skaparna av Worms...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Team17 är en av flera duktiga utvecklare från England. I denna artikel vill jag hitta de tre spel som jag tycker är bäst hos denna utvecklare. Studion har ett långt arv av spel som sträcker sig bakåt i spelvärlden. Studion går att spåra tillbaka till 1990, då Michael Robinson (från England) chef över Microbyte en datorkedja i Storbritannien, hyrde utvecklare att jobba för i sin spelutgivarstudio som kallades för 17-Bit Software. Andreas Tadic från Sverige, Rico Holmes ihop med den svenska programmeraren Peter Tuleby, skapade ett utvecklingsteam internt inom 17-Bit Software som de kallade för Team 7. Vad som senare skedde var att utgivaren 17-Bit Software slogs ihop med utvecklaren Team 7 till Team17. Genom att göra den hopslagningen kunde nya Team17 fungera som både utgivare och utvecklare. Studion har både utvecklat och gett ut spel i många genrer genom åren som party, sport och slagsmålsspel. Team17 har även en historia av att hitta nya skruvade koncept och hjälpa personerna bakom dessa att utveckla sina idéer till spel och varumärken. För denna artikel får spelserier maximalt en plats. Ett tröstpris behöver däremot ges till Body Blows som är underskattat och tävlade om en plats tre på listan.

Tidigare delar ur denna artikelserie:
Bäst: Total War
Bäst: Forza
Bäst: Far Cry
Bäst: Half-Life
Bäst: Pokémon
Bäst: Fallout
Bäst: Gran Turismo
Bäst: Mario Kart
Utvecklarspecial:
Bäst: Id Software
Bäst: Capcom
Bäst: From Software
Bäst: Insomniac
Bäst: Rockstar
Bäst: Rare
Bäst: Konami
Bäst: Ubisoft
Bäst: Nintendo
Bäst: Tecmo

Bäst: Team17

(3) Superfrog
Ett färgsprakande spel av magiska under och fantastiska vidunder. Du intar rollen som en groda med en röd kappa i ett för 1990-talet typiskt plattformsspel. Spelet är snarlikt Rayman och Super Mario för att ge ett par jämförande exempel. Det är ett spel som fallit bort i glömska men jag tycker att det är ett av de charmigare 2d spelen i genren från 1990-talet. Det är värt att påpeka att under den här tidsperioden skulle 3d spelen komma att ta över helt. Superfrog hade inte riktigt precisionen som Super Mario, eller hastigheten som Sonic men det erbjöd ändå något eget. En fin presentation och trevlig musik ackompanjerade ett väldigt bra plattformsspel. Även om spelet saknar samma precision i hoppen så är det aldrig riktigt lika illa som i Crash Bandicoot. Spelet har stått tidens tand bra, det är än idag en typisk för sin tidsperiod och trevlig plattformsupplevelse.

Bäst: Team17

(2) Alien Breed: Tower Assault
Spelet från 1991 är en klassiker och lyckades skapa en spännande och skrämmande för sin tid isometrisk skjutare. Du spelar som en rymdsoldat som ska överleva olika miljöer infesterade av utomjordingar. Dessa utomjordingar delar design med Alien filmerna och det första spelet skulle med enkelhet kunna mistas som just det. Spelets speldesign påminner mycket om Gauntlet från 1985. Det är en isometrisk actionupplevelse där du roterar, skjuter och flyttar karaktären i miljöerna. Spelets miljöer, musik och spelmekanik var strålande för sin tid. Även om det gjorts försök i modern tid att återuppväcka varumärket har det inte lyckats så väl. De senaste Alien Breed spelen från 2010 fick ett ljummet mottagande. Även om första spelet och det andra är fullt spelbara än idag är det spelet från 1994 som är den bästa delen i serien. Förbättringarna i Alien Breed: Tower Assault är märkbara. Flytten från Amiga till PC gjorde också skillnad, men det är framförallt variationen som denna del vinner över sina föregångare på. Spelet ser bra ut, spelar bra, är utmanande och låter bra för sin tid. Även om spelserien kan beskyllas för att vara repetetiv så finns det en charm i att skjuta monster på löpande band. Alien Breed: Tower Assault är det bästa serien har att erbjuda.

Bäst: Team17

(1) Worms: World Party
Worms serien har så pass många spel att det är svårt att hålla räkningen idag. Ändå erbjuder det en spelglädje få spel kan mäta sig med, när man träffar fienden med en helig handgranat och spontant brister ut i sång, då vet man att något är bra. Det är den här spelserie som är synonymt med Team17 i modern tid. Någon kommer säkert fråga varför inte Worms: WMD eller möjligen Worms: 3D. Hade jag spelat mycket i flerspelarläget hade jag nog placerat Armageddon på denna plats eftersom att spelet uppdateras än idag. Jag har däremot alltid föredragit de få men betydande nyheterna och det extra innehållet som går att finna i Worms: World Party för en eller flera spelare lokalt. Det finns också en fantastisk uppdragseditor som inte finns med i föregångaren. Som det ser ut med Worms: Armageddon så kommer spelet fortsätta att uppdateras. Team17 har anställt en person från spelets gemenskap för att sköta det sen ett antal år tillbaka i tiden. När resten av innehållet från Worms: World Party portas över till Armageddon lär det inte finnas någon diskussion om vilket av spelen som har mest att erbjuda. Fram tills dess får Worms: Armageddon fansen stå ut med att några bråkstakar gillar uppföljaren mer.

Det som får mig att återvända till Worms: World Party är att det är synonymt med allt som serien gör bra. Tokiga vapen, fantastisk nivåförstörelse, enorm möjlighet att skräddarsy spelsessionerna och otroligt underhållande att spela med vänner lokalt. Då har jag inte ens nämnt den fenomenala presentationen, fina visuella designen och musiken som är fantastisk än idag. Utöver det är spelet fantastiskt både för en och flera spelare. Hela spelserien tillhör det bästa inom genren artilleristrategispel du kan få för pengar idag. Därför är det också svårt att välja ett spel som är bättre än de andra. Oavsett om du föredrar 3D spelen eller det nya Worms: WMD så är alla spelen genomarbetade och har ett fantastiskt underhållningsvärde. När jag tänker på Worms så tänker jag på Worms: Armageddon och Worms: World Party. Båda spelen är Team17 när de är som bäst. Just nu anser jag att den sistnämnda är något mer underhållande tack vare ett antal nya inslag som passar mitt sätt att spela spelen bättre än sin föregångare. Hade jag fått välja hade jag placerat båda spelen på plats ett då spelen kompletterar varandras svagheter.



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy