Svenska
Gamereactor
artiklar

Bäst: Square Enix

Det har blivit dags för nyhetsoraklet Johan Vahlström att plita ihop sin egen högst personliga lista över den japanska rollspelsgigantens tre främsta titlar...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

När jag var ung en gång i tiden tog en stor del av min speltid upp utav spel från vad som då hette Square. Där fanns stora rollspel kallade Final Fantasy och Chrono Trigger, spel som fick mig att bli den rollspelsälskare jag är idag. Det går utan tvekan att säga att om jag inte spelat Squares spel på den tiden hade jag kanske varit en helt annan typ av spelare idag. Men som ung pojke blev jag helt betuttad i dessa stora, massiva spel (jag kommer fortfarande ihåg det tjocka fodralet till Final Fantasy VII med alla skivor i. Ja, en gång i tiden vad vi tvungna att byta skiva mitt i spelet för att kunna fortsätta) med en frihet som inte fanns i andra genrer. De öppna världarna och mängderna av karaktärer med bakgrundsberättelser var något som fick min lilla pojkhjärna att nästan explodera av upphetsning. Enligt mig har det som nu är Square Enix inte riktigt hittat tillbaka till när de öste ur sig kanontitlar under 90-talet. Final Fantasy-seriens kvalitet har till exempel gått nedåt ett tag (förhoppningsvis kan Final Fantasy VII Remake vara början på en uppsving igen). Jag lär dock ge en liten applåd för att det kommit titlar som Bravely Default, Kingdom Hearts-serien och Octopath Traveler.

Så nu när jag ska ranka vad jag anser är de tre bästa spelen från Square Enix måste jag tyvärr lämna flera superspel utanför listan. Jag har tagit med spel från hela företagets historia, så även spel från Square, Enix och Squaresoft ingår till exempel. Spel som tvingas hamna utanför inkluderar till exempel Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age, Nier: Automata och Final Fantasy Tactics.

Tidigare delar ur denna artikelserie:
Bäst: Total War
Bäst: Forza
Bäst: Far Cry
Bäst: Half-Life
Bäst: Pokémon
Bäst: Fallout
Bäst: Gran Turismo
Bäst: Mario Kart
Utvecklarspecial:
Bäst: Id Software
Bäst: Capcom
Bäst: From Software
Bäst: Insomniac
Bäst: Rockstar
Bäst: Rare
Bäst: Konami
Bäst: Ubisoft
Bäst: Nintendo
Bäst: Tecmo
Länk

Bäst: Square Enix
Detta är en annons:

(3) Super Mario RPG
Nintendo är inte rädda för att slänga in Mario i alla olika typer av sidospel nu för tiden, men de tog en stor chansning 1996 när de släppte något så konstigt som ett turbaserat rollspel med rörmokaren i huvudrollen. Men om det skulle göras rollspel var det ju lika bra att blanda in ett av de bästa företaget på att göra just såna, Square. De hade redan släppt Chrono Trigger året innan och Final Fantasy VI två år innan till Super Nintendo, så de var ju inga okända ansikten för Nintendo. Shigeru Miyamoto var så klart högt involverad också. Det fanns så klart kännetecken från den framgångsrika Final Fantasy-serien, men med en underbart charmig humor. Vad jag kom att uppskatta var också att det inte fanns några "random encounters", som de flesta andra liknande spel hade. Jag kunde utforska i min egen takt och kände jag att jag behövde slåss mot nån fiende gjorde jag bara det. Spelet börjar precis som det alltid gör, att Peach (i det här fallet Princess Toadstool) blir kidnappad av Bowser. Det visade sig dock snabbt att Bowser för en gång skulle inte var den stora styggingen och att jag till och med kunde spela som honom. Det här spelet blandade de flesta saker jag tyckte om i spel när jag var ung. Där fanns turbaserade strider, en bra och intressant story och Mario. Det går väl inte att önska sig så mycket mer?

Bäst: Square Enix

(2) Final Fantasy VII
Ibland är det svårt att välja. Vilket är egentligen det bästa spelet i Final Fantasy-serien? Vi kan diskutera i evigheter om det är VI eller VII, men mitt val föll på den sjunde delen. Även Final Fantasy Tactics fanns med i åtanke. Men genom att jag vill begränsa listan till bara ett spel per serie fick dessa två stå åt sidan. Då kommer nästa fråga. Vilket är bäst, Final Fantasy VII eller Remake? Så här ser jag det. Genom att berättelsen inte är helt och hållet färdig i Remake genom att det släpps i flera delar har jag valt att ta originalet. När vi fått hela storyn kommer Remake nog ta denna plats istället. Nåväl, tillräckligt om mina tankegångar.

Originalsjuan är ett av mina absolut starkaste spelminnen från min ungdom och fortfarande ett av mina absoluta favoritspel någonsin. Det var något helt nytt i grafikväg (något som kanske inte stått sig så jättebra) och musiken var väskriven. Hur bar Cloud runt på det där jättesvärdet och hur stark måste han vara för att svinga det? Hur fungerar egentligen Barrets arm? Och varför användes ingen Phoenix Down i den där välkända scenen? Det var bara några av mina funderingar när jag inte födde upp en favorit-Chocobo eller dog gång på gång på gång på den där förbannade ormen i sanden. Varför kan jag inte springa ifrån den? Inte visste jag att jag var tvungen att använda en Chocobo. Det är ju detta som gör spelet så bra, det finns så mycket att göra. Om jag inte ville följa berättelsen kunde jag underhålla mig med nåt annat. Berättelsen ska dock avnjutas helt och hållet.

Detta är en annons:
Bäst: Square Enix

(1) Chrono Trigger
Den stora massan tänker troligen på Final Fantasy VI eller VII när frågan ställs om Squares bästa spel någonsin, men för mig finns det ingen konkurrens. Chrono Trigger är inte bara Squares bästa spel, det är ett av de bästa spelen någonsin. Punkt. Efter att ha släppt den sjätte delen i Final Fantasy-serien satte Square ihop ett litet Dream Team för att skapa ett helt nytt spel. Hironobu Sakaguchi, skaparen av nyss nämnda Final Fantasy, Yuji Horii som låg bakom Enix största framgång, Dragon Quest och Akira Toriyama, en mangaritare som varit med på både Dragon Quest och Dragon Ball fick i uppgift att skapa Chrono Trigger. Och som de levererade. Det blev ett spel som var nästan revolutionerande. Där fanns flera olika slut (tolv stycken!), tidsresande och sidouppdrag som relaterade till huvudberättelsen och fokuserade på karaktärsutveckling. Det finns så många minnen från det här spelet. Bland annat när jag helt plötsligt hamnade i ett motorcykelrace efter att ha rest till framtiden och (STOR SPOILER!) när huvudkaraktären Crono dör i fajten med slutbossen. Något som nog ingen såg komma. Och sedan förstörs nästan hela världen. Galet.

Det nådde inte samma framgång som Final Fantasy VII med "endast" 2,65 miljoner sålda exemplar (varav futtiga 290 000 utanför Japan) jämfört med 12,8 miljoner för Final Fantasy. Är det något spel som förtjänade att sälja mycket bättre än vad det gjorde så var det Chrono Trigger, ett av de bästa spelen någonsin.

Vilka tre spel anser du vara de bästa signerat Square Enix?



Loading next content