Svenska
Gamereactor
artiklar

Imorgon skrivs filmhistoria

Det återstår nu bara några ynka timmar innan det är dags förf premiären av Zack Snyders Justice League och Petter skriver om fenomenet och hela resan fram till slutmålet...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Imorgon, torsdag den 18:e mars 2021 skrivs det filmhistoria i och med premiären av Zack Snyders Justice League som går upp på HBO, då. Ett ögonblick i filmvärlden som kommer att leva kvar, för evigt som den kanske kulturellt mest märkvärdiga enskilda händelsen som Hollywood sett på årtionden. Och ja, då spelar det verkligen ingen roll vad man tycker om DC:s filmuniversum i allmänhet eller Zack Snyders filmer inom DC-sfären, i synnerhet. Vilket många verkar tro, eller blanda ihop. Det spelar heller ingen roll om huruvida man gillade eller ogillade Man of Steel samt Batman v Superman, eller vad man tyckte om Watchmen. Ingen roll, alls. För det som nu sker, är redan historiskt.

Här hittar du vår intervju med Zack & Deborah Snyder
Länk till vår recension av Zack Snyder's Justice League

Vi pratar alltså om en filmskapare som mitt i produktionen av den överlägset största film han någonsin tagit sig an slås av beskedet att hans äldsta dotter precis begått självmord.

Vi pratar alltså om en filmskapare som mitt i produktionen av den överlägset största film han någonsin tagit sig an slås av beskedet att hans äldsta dotter precis begått självmord, och när då stödet och förståelsen från filmbolaget (jätten) han arbetar åt uteblir, kliver av hela karusellen för att ta hand om sin sargade, chockade familj som naturligtvis dränkts i sorgen efter dottern Autumn. Filmbolaget, som vid det här laget bråkat om varenda litet mikrobeslut gällande filmen i fråga, ljuger, spelar falskt, hittar på, spelar ut medarbetade mot varandra och plockar in en regissör från närmaste konkurrenten som ombeds göra om det man tidigare kommit överens med regissör nummer ett, om. Nya inhopparen bedriver mobbing under inspelningen, gör sig ovän med så gott som varenda skådespelare, skriver om manuset, klipper sönder, ändrar ton och tematik, motiv och struktur och beter sig bevisligen som en röv, under hela tiden. Filmen släpps, har portioner av kvalitet i sig men lika mycket hoppklippt, stressat ofärdig skit, inslängda scener knökfyllda av påtvingat platta "skämt" och action utan grund eller karaktärsfokus, något som naturligtvis slutar med att projektet med det tilltänkta filmuniversumet begravs.

Detta är en annons:
Imorgon skrivs filmhistoria
Att det är slut på Snyderverse nu är tragiskt, inte minst med tanke på hur ljuvligt slutklämmen i Snyder Cut är.
Imorgon skrivs filmhistoria
Affleck, Snyder & Gadot laddar inför första mötet med Steppenwolf.

Tänk dig själv att vara Zack Snyder en sådan gång. Att behandlas på det sättet och se sitt manus förgöras, skådespelarna som han själv rollsatte behandlas illa, se hur karaktärer han i mångt och mycket definierat på vita duken porträtteras som regelrätta fåntrattar, för att sen - trots att han själv inte påverkat något av det, få stå till svars för en film som någon annan (eller "några andra") så effektivt sabbade. Att Snyder vid det här laget inte gick ut i intervjuer och bara berättade allt, övergår mitt förstånd. Jag skulle ha ställt mig på en sten och bara vrålat ut all skit jag tvingats käka. Hängt ut varenda kotte. För varför brydde han sig om Warner/DC när de bevisligen absolut inte brydde sig det minsta lilla om honom, eller om hans fru (producent Deborah Snyder)? Zacks förmåga att ta "the high road" genom hela denna soppa är smått obscen, kan jag tycka. En man som jag idoliserar, djupt. Inte minst tack vare hur han fört sig under hela denna resa.

Sen... När allt är kört, skådespelarna lämnats åt slumpen, huvudfiguren hoppat av och på kuppen lagt ned stand alone-rullen om hans drivkraft och motivation (The Batman) och Justice League lämnats på soptippen, började fansen göra sig hörda. Mer och mer, och mer. Och mer. Miljoner namn insamlade. Hundratusentals tweets. Tusentals Facebook-poster, minst lika många Instagram-poster och tydligen mer fan-mail till Warners nytillsatta chef Walter Hamada än han någonsin sett. Fansen krävde att få se Snyders version. Grundvisionen. Filmen som alla hade väntat på.

Detta är en annons:

Tänk dig själv att vara Zack Snyder en sådan gång. Att behandlas på det sättet och se sitt manus förgöras, skådespelarna som han själv rollsatte behandlas illa, se hur karaktärer han i mångt och mycket definierat på vita duken porträtteras som regelrätta fåntrattar.

Jag valde att tro på "The Snyder Cut" ända från början. Trots att det var både naivt och såklart dumdristigt. Flera av er läsare gjorde sig lustiga på min bekostnad över just detta i min blogg, menade att filmen verkligen aldrig skulle se dagens ljus, att det var en utopisk önskan från fanboys utan verklighetsförankring. Och det var väl ganska precis det som Snyder Cut under lång tid var. Tills en dag, då Snyder hade tackat nej till att släppa filmen i det skick som den befann sig i då, utan effekter eller musik. Hade tackat nej till att slutföra allt billigt-billigt, med snabbt ihoprafsade effekter för att bara kunna förmedla någon slags handling. Hade tackat nej till 300 miljoner kronor och till 500 miljoner kronor, i budget. Det var då som Warner/DC och HBO beslutade sig för att försöka blidka fansen här, försöka göra en god gärning, få över de som hoppat av DC-tåget att lösa ny biljett. Det var då som de pangade in abnorma 700 miljoner kronor på Snyders konto, för att låta killen som blivit behandlad som skräp och ingenting, att slutföra sin drömfilm.

Imorgon skrivs filmhistoria
Att Ray Fisher var stormtokig på hur hans karaktär behandlades i Joss swhedons version av filmen är 100% helt förståeligt efter attman kikat på Snyder Cut. Killen blev bortklippt, helt enkelt, och att Geoff Johns hade sagt att de behövde banta ned fokuset på "den svarta hjälten" efter att Zack lämnat produktionen, är ju bara vidrigt.

Fansen krävde att få se Snyders version. Grundvisionen. Filmen som alla hade väntat på.

Ett år senare är den klar. Effekterna är färdigställda av i stort sett samma team som arbetade med Justice League 2016-2017, extrascenerna inklämda, den kompletterande musiken på plats och HBO är redo att langa ut fyra timmar och två minuter Snyder Cut nu under natten, till dig - som väntat. Han fick sin revansch, Zack - trots allt. Tack vare oss fans, nästan uteslutande. Ray Fisher, som behandlats sämst av alla inblandade skådespelare, har stämt Joss Whedon, Geoff Johns, Walter Hamada samt Toby Hemmerich för trakasserier under inspelningen och det märks så tydligt hur lyckliga Ben Affleck, Momoa, Gadot, Fisher och Miller är att få återförenas med mannen som gav dem jobbet till att börja med, och över att grundfilmen (som det var tänkt) nu äntligen kommer att finnas där ute, tillgänglig. Det är filmhistoria, det. Om något. Och då spelar det ju återigen ingen som helst roll i detta avseendet om du kommer att gilla den fyra timmar långa Snyder Cut lika mycket som mig, eller inte. Detta kommer hur vi än vänder och vrider på det att leva kvar... För evigt.



Loading next content