Svenska
Gamereactor
artiklar

Sämst: Creative Assembly

Strategitoken Patrik har spelat samtliga titlar som brittiska spelhuset Creative Assembly någonsin spottat ur sig och här hittar du de tre som han anser vara sämst...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Ett av de spelföretag jag uppskattar allra mest med fantastiska spelserier som Total War så finns det en par spel som inte är riktigt lika bra som resten. Företaget idag är 34 år gammalt, något äldre än mig därför passar det bra att titta på det mindre bra titlarna. Studion har också skapat en del spel i andra genrer utanför strategispelens värld. Denna lista kommer säkerligen illustrera att utvecklaren har få regelrätt dåliga spel. Att välja det minst bra spelen hos en utvecklare som detta är inte enkelt. Jag skulle våga påstå att det egentligen bara finns ett regelrätt dåligt spel som studion har utvecklat. Jag räknar då inte in spelen de portade till Amiga i sina yngre dagar. De utvecklade inte de spelen som exempelvis det hemska Microcosm.

Tidigare delar ur artikelföljetongen Sämst!:
Sämst: Sega
Sämst: Nintendo
Sämst: Dice
Sämst: Bioware
Sämst: Capcom

Här hittar du artikelserien "Bäst":
Bäst: Total War
Bäst: Forza
Bäst: Far Cry
Bäst: Half-Life
Bäst: Pokémon
Bäst: Fallout
Bäst: Gran Turismo
Bäst: Mario Kart
Utvecklarspecial:
Bäst: Id Software
Bäst: Capcom
Bäst: From Software
Bäst: Insomniac
Bäst: Rockstar
Bäst: Rare
Bäst: Konami
Bäst: Ubisoft
Bäst: Nintendo
Bäst: Tecmo
Bäst: Team 17
Bäst: Square Enix
Bäst: Namco
Bäst: Activision
Bäst: Suppermassive Games
Bäst: Sega

Sämst: Creative Assembly

(3) Total War: Alexander
Jag ville först skriva en artikel om studions sportspel som cricket, rugby eller fotboll men de spelen var väldigt uppskattade. Likaså var ett av utvecklarens första spel som kallades för Stunt Car Racing. Istället anser jag att expansionen Alexander till det kritikerhyllade Total War: Rome som släpptes 2006 platsar in på listan. En del gillade spelet men det finns flera orsaker till varför jag ser det som den svagaste delen i serien. Låt mig börja med att få det positiva ur vägen. Spelet kretsar runt Alexander den stores kampanj och erövring av det persiska riket. Jag är väldigt intresserad i tidsperioden runt Alexander och efterspelet med arvsrikena. Därför var det synd att spelet var designat runt en snäv tidsgräns och att lite för mycket av sandlådeaspekten gick förlorad. variationen var också mindre än i basspelet. Detta skapade en ibland frustrerande upplevelse som inte riktigt lyckades sälja konceptet och fantasin att spela som denna karaktär. Det blev helt enkelt för stressigt och för inrutat vilket ledde till att de fantastiska ögonblicken serien annars är känd för saknades.

Sämst: Creative Assembly

(2) Spartan: Total Warrior
Det här spelet ses i vissa kretsar som en kultklassiker. Jag fann det trots mitt intresse för mytologi och antiken rätt tråkigt. Spelet jobbade mycket med att integrera mytologi i sitt universum pch det görs väl. Jag tror att det kommer ner till mitt bristande intresse för genren hack and slash spel. Det tillförde nog till att jag fann spelet lite ickesägande och ointressant spelmässigt. Detta spel kunde heller aldrig matcha eller utmana God of War som gjorde allting bättre. De fick till konceptet lite bättre med Viking: Battle for Asgard som är något bättre. Där lyckades det trots genreval få till mer imponerande strider, variation, tempo och ett bättre fungerande sparsystem. Jag tycker inte att något av spelen är dåligt men det är heller ingenting som jag hyllar eller håller kärt.

Sämst: Creative Assembly

(1) Stormrise
Jorden har i princip gått under och du intar rollen som en av två fraktioner som dyker upp i efterspelet av en klimatkatastrof. Den ena är högteknologisk och har bevarat mänskligheten och dess teknologi före katastrofen genom att frysa ner sig. Den andra fraktionen var de som överlevde stormen utan skydd och sedan bildade stammar. De anpassade teknologin och annat efter sin omgivning. Problemet med detta hemska spel var inte den här premissen, snarare att spelet var trasigt. Det fanns flera banor som var ospelbara om du råkade ut för buggar och spelet fick inte särskilt mycket patchning. Trots att spelet släpptes 2009 ett år efter Tom Clancy: Endwar som var något bättre. Fanns inga synliga lärdomar från det spelet här. Båda spelen hade ett gemensamt problem och det var kontrollen. Stormrise använde sig av ett dra, håll in knappar och en typ av släppsystem med en kamera förankrad bakom enheten (whip select). Lägg till ett av spelvärldens sämsta pathfinding-system och du har ett recept som inte fungerade bra. Endwar hade också problem med kontroll och styrning men den var inte ens i närheten av såhär dålig. Stormrise var ett fiasko för Creative Assembly, det fungerade inte bra och sålde dåligt. I stor kontrast skulle Ensemble Studios efterlängtade Halo Wars som också släpptes under 2009 flytta tillbaka kameran och lyckas bra med kontrollen. Stormrise förblir ett spel som med rätta föll i glömska och är utan tvekan det sämsta Creative Assembly har producerat.



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy