Svenska
Gamereactor
artiklar
The Witcher 3: Wild Hunt

Historien om The Witcher

Efter att The Witcher 3: Wild Hunt nyligen utannonserats, tar vi en titt på hur spelserien började i en enorm artikel...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Polska författaren Andrzej Sapkowski lär inte ha trott att hans novell The Witcher från 1986 skulle få så stort genomslag. 26 år senare är spelen baserade på novellen minst sagt välkända bland rollspelsfansen. I The Witchers (boken alltså) medeltida fantasyvärld, bland fansen kallad Witcherland, fick vi lära känna Geralt, en cynisk monsterjägare som hyr ut sina tjänster.

Geralt hade ingen lätt uppväxt. Redan som baby lämnades han över till The Witchers näste och utsattes för både obskyra trolldrycker och stridssträning. Geralt var dock en mönsterelev och "belönades" med ännu farligare experiment. Detta innebar infertilitet, vitt hår, blek hy och andra mutationer.

The Witcher 3: Wild Hunt
The Witcher 3 ser ut att bli lika spännande som föregångarna.

Geralts träning gjorde honom till mer än en albino och han fick flera övernaturliga förmågor, perfekta för monsterjakt. Han har övermänsklig uthållighet, kan brygga trolldrycker, bygga fällor, dra ihop sina pupiller på egen vilja och är immun mot de flesta gifter. Smeknamnet White Wolf kom som på posten. Geralt har inte bara övernaturliga färdigheter, utan är även en jävel på dual-wielding. Precis som många andra Witchers bär Geralt två svärd. Ett i stål som används mot människor och alver, och ett i silver som passar för magiska fiender.

Detta är en annons:
The Witcher 3: Wild Hunt
The Witcher introducerade den superbe karaktären Geralt.

I Witcher-romanerna finns det gott om monster som Geralt kan dräpa, däribland vampyrer, Djin och förhäxade människor, men det är de mänskliga interaktionerna som är de mest fascinerande. Geralt har nämligen många fiender, men även några få vänner - som Dandelion, en energisk och entusiastisk bard som är Geralt trogen även i de svåraste situationerna. Även rödhåriga besvärjerskan Triss Merigold och mystiska kärleksintresset Yennifer kan räknas till de allierade. Geralts låga popularitet är dock inget som håller honom tillbaka. Vänner är knappast nödvändigt för en skicklig Witcher.

Geralts lugna, samlade personlighet gör att han sällan besegras i strid och ofta använder han list lika mycket som styrka. I en duell möter Geralt till exempel en adlig motståndare, där ett enda svärdshugg från Geralts sida skulle innebära en långsam död. Geralt använder här sin motståndares egna tyngd och hastighet, vilket får fienden att skära sönder sitt eget ansikte vilket resulterar i en trevlig walkover för vår hjälte.

The Witcher 3: Wild Hunt
Striderna i det första spelet var benhårda.
Detta är en annons:

Sapkowskis verk har fått mycket beröm i hemlandet Polen och man hoppades länge på en internationell framgång för The Witcher. En TV-serie och en dåligt planerad film satte dock käppar i hjulet för detta. The Hexer som filmen hette var nedklippt från den osläppta TV-serien och var en enda stor röra som möttes av stark kritik.

The Witcher 3: Wild Hunt
The Witcher 2: Assassins of Kings gjorde serien aningen mer mainstream.

Men så kom ett intressant erbjudande i Sapkowskis knä. En polsk spelstudio, som tidigare mest översatt redan existerande spel till polska, hade startat en ny utvecklare. Studion skulle fokusera på nya spelkoncept och som första titel ville man göra en spelversion av The Witcher. För Sapkowski var detta ett risktagande, och han själv har än idag inte spelat ett enda spel. Lyckligtvis accepterade han ändå erbjudandet.

Så hade CD Projekt Red, som studion hette, sina rättigheter och kunde börja utveckla The Witcher. Målet var att använda Sapkowskis värld och karaktärer för att göra ett rollspel där ens val inte var svartvitt goda eller onda. Den nya studion ville göra ett spel som skilde sig från allt annat man sett tidigare.

The Witcher 3: Wild Hunt
Vad är det där som kommer över krönet?

Man utgick från Geralts färdigheter från boken och som spelare kunde använda sig av magi, svärdsfäktning och alkemi för att klara uppdrag och dräpa fiender. CD Projekt valde att göra Geralt till en förvirrad man med minnesförlust, som försökte reda ut sin identitet. Geralt träffar på många figurer från sitt förflutna, och nya bekantskaper. Mycket av intrigerna kom från besluten om vilka som var värdiga Geralts bekantskap eller inte.

Genom att krama ur så mycket som möjligt ur Biowares Aurora Engine skapade CD Projekt Red ett dynamiskt vädersystem som gjorde att vi kunde börja ett uppdrag i strålande solsken och avsluta det i hällande regn. Mellansekvenserna var de snyggaste, dock, och det var inte konstigt att The Witcher fick så många priser för just dessa.

The Witcher 3: Wild Hunt
Geralts kompanjoner är utmärka karaktärer som skänker djup och liv åt upplevelsen.

Själva spelupplägget fick inte lika bra kritik. Stridssystemet var annorlunda från andra rollspel, vilket splittrade kritiker och spelare. Spelarna kunde välja mella tre olika fightingstilar och växlade mellan dessa under striderna, och vi svor en del då det krävdes mycket trial and error för att upptäcka vilken som passade bäst. Men, den som lärde sig genomföra snygga combos pulvriserade motståndet totalt.

Precis som i böckerna är alkemi en viktig del i spelen. Flera olika trolldrycker med olika effekter kan kokas ihop, och användas till att återställa hälsa eller ge Geralt möjligheten att se i mörker. Det går även att skapa oljor som kan leda till bomber eller till starkare vapen. Härliga inslag, allihopa.

Det första Witcher-spelet fick en lojal skara fans, och det var snart tydligt att CD Projekt hade en rejäl hit på gång. Man var sugen på att dra nytta av detta och därför utannonserade man 2008 en Enhanced Edition. Detta krävde en miljon dollar från studion, men det visade sig vara en god investering då utgåvan sålde i två miljoner exemplar och krattade för en konsolversion.

The Witcher 3: Wild Hunt
The Witcher 3: Wild Hunt ser enormt vackert ut tack vare en ny spelmotor.

CD Projekt bekräftade att The Witcher skulle portas till Playstation 3 och Xbox 360 och släppas som The Witcher: Rise of the White Wolf. Utvecklingen av konsolversionen lade man på Widescreen Games och flera förändringar och förbättringar utlovades. Tyvärr fick vi aldrig se Rise of the White Wolf släppas. Efter gräl om uteblivna betalningar och missade deadlines berättade CD Projekt att konsolversionen blivit nedlagd. Rykten kommer dock regelbundet om att projektet är på gång igen.

Uppföljaren The Witcher 2: Assassins of Kings släpptes till PC i maj 2011. Här fick vi ta del av en ny spelmotor skapad specifikt för spelet, och denna gav möjlighet till silkeslena animationer och snabbare action än i föregångaren. Vi fick gillra fällor och använda pilbågar, och dessutom utveckla Geralt som karaktär på ett mer finessrikt sätt.

The Witcher 3: Wild Hunt
Snöpliga situationer på höga höjder.

Storyn börjar där föregångaren slutade. Geralt nystar i ett mordförsök på kungen, och i att få tillbaka sitt eget minne. Äventyret leder Geralt till många olika platser och han träffar på många olika karaktärer. Triss och Dandelion återkommer, och skänker lite ljus till en annars ganska mörk värld. Witcher 2 var personligare och det var svårare att ta beslut i storyn. Ett förhastat beslut i ett stressigt ögonblick kunde ändra storyns utveckling radikalt. The Witcher 2: Assassins of Kings var utmanande, även på den enklaste svårighetsgraden, men möttes av strålande kritik.

Efter en framgångsrik lansering kikade CD Projekt ännu en gång mot konsolmarknaden. Denna gång struntade man i outsourcingen och utvecklade istället sin egen Enhanced Edition till Xbox 360, vilket lät många nya spelare få en första smak av spelserien.

The Witcher 3: Wild Hunt
CD Prokekt Red tänker stort inför The Witcher 3: Wild Hunt. Vi förväntar oss enorma vidder att rida omkring bland.

Efter att ha vunnit över 50 priser börjar CD Projekts troféskåp att knaka. Totalt sett, med alla format inräknade, har Witcher 2 sålt mer än fyra miljoner exemplar och har etablerat sig som en av de bästa och största rollspelsserierna denna generation.

Witcher-fansen har dessutom mycket gott att se fram emot. En tredje del har som bekant nyligen utannonserats, och där används den sprillans nya grafikteknologin Red Engine 3. Någon gång under 2014 ska sagan fortsätta, och vi är förstås barnsligt förväntansfulla att få tillbringa mer tid med Geralt.

HQ

Relaterade texter

The Witcher 3: Wild Hunt (Switch)Score

The Witcher 3: Wild Hunt (Switch)

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Att CD Projekt Red fått grafiktunga The Witcher 3 att flyta på en Nintendo Switch är såklart en smärre bedrift i sig, men är det verkligen roligt i bantat skick?

1
Geralts röstskådespelare tycker till om AI

Geralts röstskådespelare tycker till om AI

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Henry Cavill må vara mest förknippad med Geralt of Rivia nuförtiden, men fram till Netflix-serien ägdes karaktären helt och hållet av Doug Cockle, mannen som gjort rösten...



Loading next content