Svenska
Gamereactor
artiklar

Vart tog mitt Japan vägen?

För väldigt många gamers är Japan en favorit, men för den som vill uppleva digitala äventyr där, är det förvånansvärt skralt i utbudet...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det är inte så att jag tror att Japan sjunkit i havet, rubriken åsyftar istället på det faktum att det är så orimligt få spel som utforskar de japanska öarna på ett bra sätt. Och ja, jag är väl medveten om att Ghost of Tsushima existerar. Det är, om något, en av orsakerna till att jag alls skriver den här krönikan.

Vart tog mitt Japan vägen?
I Ghost of Tsushima fick vi äntligen äventyra i Japan i en västerländsk storproduktion, något som är väldigt ovanligt.

För jag älskar Japan, om än inte förbehållslöst (samma som med USA). De har enorma problem med bland annat usel djurhållning och invånare som helt enkelt inte tycks må särskilt bra alla gånger. Med det avklarat är det ändå väldigt mycket som är bra samt att natur och arkitektur många gånger är enastående vacker samtidigt som kulturen är intressant och spännande. Det är som gjort för riktigt bra spel, men detta är paradoxalt något vi väldigt sällan får.

Och när det väl händer är det oftast av japanska utvecklare. Alla som avnjutit mästerverket Yakuza: Like a Dragon, vet såklart hur otroligt bra det kan bli när man fritt får utforska en japansk stad och ta del av en typ av berättande och story som ligger utanför det vi normalt är vana vid i spelvärlden. Eller för den delen Sekiro: Shadows Die Twice. Men även japanska användare sneglar ofta nervöst över Stilla Havet när de ska göra storsatsningar, som därmed ofta utspelas i en japansk tolkning av USA.

Detta är en annons:
Vart tog mitt Japan vägen?
Inte heller i japanska storspel får vi besöka Japan särskilt ofta, även om det finns undantag som Yakuza: Like a Dragon.

Det inkluderar otaliga klassiker som Resident Evil, Metal Gear Solid eller Silent Hill. Till och med deras egna rollspel, i synnerhet de med fantasytema, brukar hamna i något som bäst kan liknas vid en tolkning av europeisk medeltid. Ibland finns någon typiskt japansk stad att besöka i spelet eller yrken som ninja eller samuraj, men det är också så långt som de sträcker sig. Ett fint exempel på det är en renodlad samurajserie som Onimusha, vilken stendog sedan Capcom fick för sig att även denna nog faktiskt borde utspelas i väst och flyttade storyn i Onimusha 3: Demon Siege till Frankrike. Eller varför inte FromSoftware vars Demon's Soul och Bloodborne känns klart mer västerländskt inspirerade än japanska.

Medan det här såklart är tråkigt, där jag tycker fler japanska spel borde utspelas i just Japan, är situationen ännu värre utanför Japan. När det kommer till västerländska titlar är det nästan som att Japan överhuvudtaget inte existerar. Det känns som att det varje år under de senaste tolv åren gått rykten inför varje nytt Assassin's Creed om att det skulle utspelas i Japan, varpå alla unisont jublat och verkligen hoppas att det stämmer. Här kan jag ju även inflika att det redan nu florerar rykten om att det blir Japan nästa gång för serien, vilket dock känns mest som önsketänkande. Mer substantiella rykten talar istället om att det blir Maya-riket nästa gång, vilket känns magiskt spännande - men tyder också på att vi alltså inte bör hoppas på Japan i Assassin's Creed förrän tidigast mot slutet av konsolgenerationen.

Vart tog mitt Japan vägen?
Assassin's Creed har utspelats i det tidiga USA, i Norge/England och i Frankrike. Nog vore Japan en mer självklar och lockande plats för serien?
Detta är en annons:

Och det är faktiskt direkt konstigt. För en serie som i allt väsentligt handlar om kulter och lönnmördarsekter känns ju onekligen som klippt och skuren för just Japan. De persiska assassinerna får vänligen men bestämt ursäkta, men ninjas är och förblir kungarna av lönnmord. Till detta kommer sedan färger, arkitektur, natur och annat som är som gjort för ett spel i serien, så till den milda grad att det är direkt obegripligt att det inte redan gjorts och fått flera uppföljare. Kolla på Ghost in Tsushima och föreställ dig hur bra det hade kunnat bli med spelsystemet från just Assassin's Creed?

Eller varför inte Forza Horizon? Även där har det ryktats om Japan i omgångar, varpå folk tenderar att jubla. Och det är lätt att förstå varför, japanska plastraketer till kärror har enormt många fans och städer som Tokyo samt den japanska landsbygden bara tigger ju om fri bilkörning. Nu verkar ju Forza Horizon 5 utspelas i Mexiko, vilket känns som ett klockrent val på många sätt, men även här borde ju Japan redan ha varit gjort. Hela landet är ju som skapat för att vara skådeplats för ett spel i serien.

Vart tog mitt Japan vägen?
Det har i omgångar ryktats om att Forza ska utspelas i Japan, hittills har vi dock kammat noll. Bilden är för övrigt ritad av Playgrounds concept artist Vaigintas Pakenis.

Men jag förmodar att allt sådant bara är att glömma. Ghost of Tsushima blev en dundersuccé, Sekiro: Shadows Die Twice likaså och samma sak med Yakuza-serien som bara växer. Men trots det är det mest mindre titlar som utspelas i Japan, och ingenting tyder på att det är en tendens på väg att ändras. Jag önskar jag kunde bjuda på en amatöranalys om varför det är såhär, men tyvärr har jag inget utöver gissningar att bjuda på.

Sannolikt är det för västerländska utvecklaren en rädsla för att göra något som få gjort, trots att det blivit väldigt lyckat när någon väl har försökt och gjort det bra. Utvecklarna väljer istället säkra kort och satsar på något de antingen behärskar, eller ett land/region så obskyrt att "ingen" har koll och kan rätta det som inte är korrekt sett till fakta och historia.

Vart tog mitt Japan vägen?
I Oblivion fick vi besöka en värld inspirerad av romare, och i Skyrim den nordiska. Varför inte en mer japansk värld?

I fallet japanska studios, tror jag det till hög grad handlar om dåligt självförtroende. Man är helt enkelt övertygade om att amerikaner och européer (som tillsammans utgör en flera gånger större marknad än Japan) bara vill äventyra i USA eller ett historiskt Europa, och att spelen därför måste utformas på det sättet om de ska kunna få en riktig budget. Därigenom är det nästan bara mindre titlar som faktiskt utspelas i Japan, vilka i hög grad är direkt riktade mot en japansk publik och stannar följaktligen också i just Japan.

Trist som sagt och jag hoppas på betydligt mer Japan i spelvärlden framledes. Utöver ovannämnda självklarheter som Assassin's Creed och Forza, så kanske en mer asiatisk värld i nästa numrerade Elder Scrolls, ett Grand Theft Auto Osaka, ett Call of Duty helt dedikerat till striderna i Asien under andra världskriget eller Resident Evil (för nog finns det väl Umbrella-verksamhet även i Japan?).

Hade du själv velat ha fler spel som utspelas i Japan eller en japanskt inspirerad värld?



Loading next content