Svenska
Gamereactor
artiklar
Dirt Rally 2.0

Min önskelista: Dirt Rally 3.0

Hegevall har efter 1200 timmar i Codemasters geniala rallyuppföljare gjort en diger lista över önskemål lagom till den kommande trean...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag tänkte ta och återuppväcka denna gamla (snudd-på anrika) artikelserie från sent 2011 och önska mig saker i spel som vi vet är på gång. Först ut är uppföljaren till titeln som jag tillbringat mest tid tillsammans med av alla spel sedan Halo (1); Dirt Rally 2.0. Detta är vad jag vill se i den kommande trean:

Dirt Rally 2.0
Vad vill du se i Dirt Rally 3.0?

Ordentliga FOV-inställningar
Jag vill kunna flytta stolen i bilen (eller kameran) fritt. I sidled, framåt, bakåt samt upp och ned inuti bilen. Och det gäller alla tre cockpit-vyer.

Möjlighet till mer kameraskak
Det finns "camera shake" i Dirt Rally 2.0, som simulerar hur det ser ut om man fäster en Go Pro på hjälmen på ett WRC-proffs. Men jag vill ha mer, möjlighet att skruva upp detta kanske 300% mer än det som idag finnes.

Skräddarsydda rallyn
Under "Custom Rally" går det i Dirt Rally 2.0 att skräddarsy ett rally men funktionen är begränsad. Det går bara att göra på ett sätt, man måste ha med 19 andra datorstyrda förare (om man kör offline) och det är sjukligt bökigt att välja in sträckor från olika länder. Jag vill att allt detta ska bli större, bättre och mycket enklare.

Ny asfaltsfysik
Jag vill känna greppet i asfalten, inte att bilen liksom ska "flyta" lite ovanpå underlaget och att det ska kännas som om att hela bilen svajar likt en gammal jänkarkärra när jag bromsar in.

Rally Portugal
Sten, sand, mer sten, gräs, grus, mer sten... Jag vill ha Rally Portugal, i all sin prakt.

Safari
Ge mig Kenya, om inte annat så bara för att det rallyt skiljer sig så mycket från i stort sett allt annat inom WRC/WRC2.

Italien / Japan / Belgien / Sardinien
Pizza! Pasta! jag vill ratta Italien och Japan, mosa grusväg i Belgien och kryssa mellan buskagen på Sardinien. Med tanke på att varje land i Dirt Rally 2.0 bara innehåller två stycken sträckor på cirka 1,6 km styck som sedan delats upp och vänts bak-o-fram, känns det som att det inte är särskilt orealistiskt att förvänta sig minst sex stycken nya länder i trean. Minst!

Nytt ljud
Dirt Rally 2.0 låter väldigt bra men den där riktigt ursinniga, ettrigt vilda ljudbilden med wastegates som skriker och avgasknallar som dånar - saknas. Det märks extra tydligt efter att man kikat igenom ett direktsänt WRC-rally, och jag hoppas att Codemasters tar i från tårna, här.

Mycket mer skador
"Hardcore Damage"-modellen i Dirt Rally 2,0 är okej, men jag vill ha mycket mer. Det räcker inte med en liten punktering om man dånar in i en stor-sten i 170 blås, eller någon enstaka "terminal" när någon oförsiktig dåre smackar in i en finsk gran i 200 km/h, det måste tillkomma mängder av mer detaljer, här. Mer skador på bilen vid lägre hastigheter och mer kompromisslöshet i totalkrascherna.

Ray Tracing
Brassa på med full ray tracing i 4K tack, och kom närmare riktig realism sett till ljuset i spelet.

Random-genererade sträckor i tävlingssvängen
Jag vill att random-sträck-generatorn från Dirt 4 uppgraderas ordentligt och stoppas in i Dirt Rally 3.0 och att alla seriösa tävlingar online körs i denna, utan att finska fanatiker kör igenom tävlingssträckorna 600 000 gånger innan start och sen spätt-genar genom varenda skogsbryn. Mer riktigt rally här, tack.

Genare ska straffas - med döden
På det sätt som man kan gena genom enorma partier i Dirt Rally 2.0 måste bort. Det måste elimineras i trean, o det grövsta. Codemasters borde verkligen pula in officiellt WRC-reglemente här som säger att man helt enkelt fuskar om man genar med mer än en bilbredd.

Dirt Rally 2.0
Mer skador, mer kompromisslös skademodell innehållande mer detaljer, tack!

Relaterade texter

Dirt Rally 2.0Score

Dirt Rally 2.0

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

R E W I N D ! Petter introducerar en kategori av recensioner där vi blickar tillbaka på ett spel som lagats, uppdaterats och kompletterats sedan vi först recenserade det, och delar ut ett nytt betyg...

Top 10: Dirt Rally 2.0-sträckor

Top 10: Dirt Rally 2.0-sträckor

ARTIKEL. Skrivet av Petter Hegevall

Efter att ha investerat närmare 700 (!) timmar i Codemasters hyperpopulära rallysimulator är chefredaktör Hegevall redo att berätta om sina tio favoritsträckor...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy