Svenska
Gamereactor
artiklar
Total War: Warhammer III

Min önskelista: Total War: Warhammer III

Den tredje och avslutande mastodont delen till den hyllade Warhammer-trilogin från Creative Assembly närmar sig med stormsteg. Patrik har därför författat ihop en personlig önskelista...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

•Större variation på belägringar
Jag önskar att Creative Assembly tar i med hårdhandskarna efter många års utveckling av den sista delen i trilogin. Att de avslutar trilogin på topp med betydligt bättre variation på nivåerna. Det är framförallt belägringarna som är viktigast. Vi också att de ska byggas om och jag ser fram emot att få ta del av dessa. En av svagheterna i trilogin har varit att en del nivåer repeteras in i absurdum. Jag vill se mer variation i miljön, som korsningar och även broar. Jag vill också se unika storslagna belägringar med möjlighet att flytta artilleri på murarna. De skulle vara spännande om de utspelar sig i olika faser och verkligen drar nytta av seriens skala på bästa sätt. Här finns det också en möjlighet att inkorporera asymmetrin mellan faktionerna, där vissa är bättre försvarare och andra starkare på att belägra.

Dag och natt- cykel som tar fasta på rasernas olikheter
I Warhammer universumet har natt och dag påverkan på de olika raserna. Däremot har vi inget sådant i själva spelet. Jag skulle vilja se att exempelvis vampyrerna och deras horder av skelett är mer kraftfulla på natten, men svagare på dagen. Eller att människorna strider bättre på dagarna än nätterna. Ge oss således strider där dag och natt roterar. Involvera sedan väder och inkorporera de olika rasernas spelmekanik. Genom detta kan serien utveckla en aspekt som funnits med i serien men aldrig riktigt fått djupet det förtjänar. Jag vill som general även behöva ta hänsyn till tid på dygnet och vädrets påverkan på omgivningen, det skulle öka interaktionen och det spelmekaniska djupet.

Större strider
Total War har varit med under årtionden med liknande begränsningar sett till antalet enheter på ett slagfält. Jag kan inte hjälpa att jag vill se en ökning från 80 till 160. Missförstå mig inte 80 enheter på ett slagfält innebär tusentals soldater, men jag upplever att en ökning är viktig för fånga det serien gjort sig känd för. Total War kan inte riktigt skryta med skala idag på samma sätt som förr. Orsaken till att jag började spela serien var ett historieintresse och skalan som var omatchad för sin tid. Idag tycker jag att storleken precis som i Battlefield har varit lite för liten alldeles för länge. Moddar löser detta ibland men jag vill se något officiellt från Creative Assembly. I Total War: Warhammer 3 har de skapat ett nytt spelläge där du slåss mot vågor av fiender som inte tar slut. Dessa vågor innebär att fler soldater än annars är en del av skärmytslingen. Frågan är om det räcker.

Alla mot alla strider i kampanjläget
I Total War: Warhammer II finns det ett alla mot alla läge för skärmytslingar. Däremot finns det inte för kampanjen. Detta vill jag se ändring på därför att jag ofta hamnar i en situation där tre fiender eller fler, är nära varandra på kampanjkartan. I Vortex kampanjen från tvåan är detta möjligt i den avslutande striden. Den var mäktig, lyckades bra med mängden enheter och rolig att spela. Ge oss alternativ som dessa för att krydda på variationen i kampanjen. Det kan också vara en metod för att få möjligheten att ha fler minnesvärda strider. Repetitionen är ett problem serien har, med mer variation kan vi minska detta.

Detta är en annons:

Betydligt fler artefakter, följare och baner
Trilogin har gjort rollspelande till en del av sin grundstomme. Detta sker på ungefär liknande grunder som i Heroes of Might and Magic- serien. Du rustar en general med utrustning som ökar dennes förmågor. Variationen och antalet artefakter upplever jag som lite för litet idag. Varje svärd, flagga och flaska m.fl. har en text skriven om sig. Vart föremålet kommer från, vem som hade det innan eller något annat intressant. Detta gillar jag och är ett sätt för utvecklaren att få in mer narrativ i upplevelsen genom utrustningen. Det skapar också mer variation och speldjup tack vare nya anpassningsmöjligheter av våra generaler.

Smidigare rörelser när enheter går igenom andra enheter
I Total War har enheter som kolliderar en tendens att bryta formationer, fastna och det blir snabbt rörigt. De har sedan ibland svårt att återgå till en tydlig formation. Supreme Commander 2 från 2010 som trots den välförtjänta kritiken gjorde detta bra. I det spelet fanns det inbyggt att enheter som gick genom formationer smidigt skulle ta sig igenom. I Total War är det framförallt hästarna som är problemet. Jag vill inte föra ett argument för att någon modell är korrekt, men det skulle vara bra för spelserien att se en mindre förbättring.

Smartare asymmetrisk AI som prioriterar mål bättre
Jag vill lyfta Three Kingdoms som löste målprioritering bättre än sina föregångare. I Warhammer-serien så kan du lura AI motståndaren att beskjuta uppgraderade enheter som består av endast en karaktär eller ett monster. Detta innebär i praktiken att du tar noll förluster av deras distansenheter och magiker. Jag är medveten att det alltid kommer att finnas sätt att lura en AI. Men i det här fallet hjälper det att göra striderna mer utmanande om de fokuserar på vanliga enheter. Det skulle vara ett steg i att förbättra spelets AI.

En tanke jag har haft är att låna en design från Rockstar Games actionpärla Max Payne 3. Det släppte 2012 och bjöd på ett intressant beteende hos fienderna. I Max Payne 3 var fienderna designade att agera olika beroende på om de var gangsters, poliser eller annat. De rörde sig på olika sätt, attackerade dig på distinkta vis. Gangstrarna löpte mot dig skjutandets med sina kpistar vildsint. Poliserna angrep dig mer taktiskt från skydd med distraktionsgranater och även vertikalt från tak. Därför vill jag se att datorkontrollerade raser i Warhammer 3 strider på olika sätt beroende på vilken ras det är.

Detta är en annons:

Detta riskerar att göra motspelaren lite dummare och begränsad ironiskt nog. Nästa steg blir därför att lösa problem som målprioriteringen. Att datorn även kan avläsa slagfälten bättre, anpassa sig mer och angripa dig på ett sätt som tvingar dig till reaktioner. Jag kan inte tala för vad de mest skickliga spelarna vill åt, men jag söker mer variation i hur fienden beter sig på slagfältet. Det skulle leda till mer inlevelse, variation och utmaning.

Total War: Warhammer III
Vad önskar du dig av Total War: Warhammer III?

Lite mer folkmusikinstrument i musiken
Detta är mest en trivial smaksak men jag vill ha fler folkmusikinstrument i serien. Warhammer kunde må bra av lite mer av den varan. Vi vet att de olika sidorna i detta universum bygger på olika mänskliga kulturer både estetiskt och kulturellt. Därför kunde det vara spännande med en sådan form av musik, som drar inspiration från mänsklighetens historia. Detta är ett område jag önskar att hela serien blir bättre på. Mer tidsenlig musik som bättre passar in i sammanhanget och mindre dånande orkester.

Asymmetrisk diplomati
Diplomatin var en höjdpunkt i de nyaste titlarna och speciellt i Total War: Three Kingdoms. Det hade en robust, utvecklad och riktigt bra diplomati. För Warhammer 3 önskar jag mig ett system som bygger på att skapa en skillnad i hur de olika raserna för diplomati mellan varandra. De bör ha olika förmågor, alternativ och möjligheter att föra diplomati. Jag tänker mig ett system där Alverna är otroligt skickliga, med flest alternativ att föra diplomati. Samtidigt är det svårare om inte omöjligt för Beastmen att få avtal med någon av de mer "utvecklade" faktionerna i världen. Jag anser att det kan vara en väg att forma den här spelmekaniken på ett sätt som lyfter de olika civilisationernas egenhet och olikheter. Dilemmat kan bli att det hela blir begränsat för en del och inte för andra, vilket kan påverka balansen negativt. Tanken tilltalar mig som älskar den asymmetriska designen, som är grundbulten i Warhammer trilogin.

Robustare ekonomiskt system
Med ekonomin kan jag bygga arméer, föra diplomati, ta del av ny forskning och mycket annat. Det finns nästan alltid en resurs av något slag knutet till den stora spelmekaniska grundbulten som är ekonomi. Framförallt är det handeln som haltar just nu i tvåan. Det behöver bli mer lukrativt att handla i de senare portionerna av en kampanj. Det behövs lite mer konfliktyta över resurser. Det behövs så att både smala och breda imperier kan fungera, men tack vare olika styrkor och svagheter. Ekonomin är en viktig pusselbit att lösa för att realisera att städer som Marienburg kan existera och utmana mindre kungadömen.

Som det ser ut just nu saknar det djup, komplexitet och hänger inte med under andra halvan av en kampanj. Jag tänker då både från ett perspektiv där du blir så pass rik att ingenting kan stoppa dig, eller att du knappt har någon inkomst alls. Det behövs byggas om så att jag inte med enkelhet kan ångvälta allt mot mitten av kampanjen. Det behöver också erbjuda möjlighet att genom strategi kunna bygga en ekonomi, som kan stötta upp din militär. Det bör även vara möjligt för mindre stater med stora resurstillgångar att bli rika.

Fler inställningar för kontrast, ljusstyrka och färger
Jag har alltid upplevt att CA är lite dåliga på alternativ i menyerna runt framförallt kontrast, ljusstyrka och färger. De som finns är enkla och ger sällan resultaten jag söker. Här vill jag se fler alternativ som låter mig skräddarsy min upplevelse bättre. Istället för att behöva ställa om mina skärminställningar för varje spel. Total War har ofta riktigt vackra kampanjkartor som förtjänar att ses på bästa sätt.

Fotoläge
Fotolägen är något jag gillar skarpt, även om det busenkelt att fota i Steam. Jag vill ha ett fotoläge som möjliggör fler inställningar. Det ska också erbjuda nya möjligheter att fota från olika vinklar. Det lämpar sig verkligen väl för striderna som är stämningsfulla, storslagna och riktigt vackra. Utvecklarens Saga titel om Troja innehöll ett mycket lyckat fotoläge som jag hoppas kommer till Warhammer. Fungerar det i Total War: Troy ser jag få orsaker till att det inte ska fungera här med. Tvärtom så tycker jag att det har varit ett misstag att inte ha ett sådant läge sen det första spelet.

Måla sina soldater
Detta är en önskedröm som Creative Assembly skjutit i sank själva vid flera tillfällen. Samtidigt är Warhammer i grund och botten en hobby där vi målar arméer som sedan ska strida mot varandra. Målandet är en av de primära staplarna i hela miniatyrhobbyn. Därför anser jag att det här vore som klippet och skuret för de här titlarna. Jag förstår de argument som gavs om att det är dyrt och inte riktigt ger resultaten, som de önskar. Ingen vill nog ha ett bristfälligt verktyg som inte fungerar bra. Jag vill ha ett som erbjuder enkelheten i Dawn of War med komplexiteten från Rebel Galaxy: Outlaws. Tiden får visa om de kan överkomma de tekniska begränsningarna, men en sak är säker och det är att det hade passat för både flerspelarläget och enspelarläget.

Relaterade texter

8
Total War: Warhammer IIIScore

Total War: Warhammer III

RECENSION. Skrivet av Patrik Severin

Generalen Patrik har begett sig ut på jakt efter demoner, själar, blod av gudar och imperiebyggande i Creative Assembly's avslutande tredje titel, som bygger på Warhammer Fantasy Battles...



Loading next content