LIVE
HQ
logo hd live | No Rest for the Wicked
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Svenska
      Gamereactor
      artiklar

      Bäst Hittills 2021: TV-serier

      Halva 2021 har passerat och det har därmed blivit dags för oss på Gamereactor att kora det vi anser vara årets tills bästa spel, filmer och TV-serier...

      Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

      * Obligatoriskt att fylla i
      HQ
      Bäst Hittills 2021: TV-serier

      (5) Formula 1: Drive to Survive (S3) / Netflix
      Streamingkungarnas vråltajta inramning i världens snabbaste bilsport gick från klarhet till klarhet och pandemin till trots så lyckades Netflix servera oss med den i ordningen hittills mest välpaketerade och underhållande säsongen av Drive to Survive. Visst var det en aning överdramatiserat och konflikterna till viss del fabricerade men så har det alltid varit över åren och teamet James Gay-Rees och Paul Martin har i sanningen återigen lyckats med det till synes omöjliga. Att popularisera F1, en av historiskt mest ogästvänliga och svårtillgängliga sporterna som väldigt länge bara följts av bilsportsfantaster. För få andra serier har haft samma förmåga att sätta klorna i oss som Drive to Survive så stilfullt lyckas mer år efter år. Känsloladdat, gripande och strålande vackert hantverk av två seriekreatörer som så tydligt älskar och dyrkar både sporten lika mycket som oss på redaktionen. Att påstå att vi längtar efter nästa säsong är en grov underdrift, men tills vidare nöjer vi oss med att se om denna för både andra och tredje gången. Formula 1: Drive to Survive säsong 3 är helt enkelt briljant och rakt igenom fenomenalt.

      Bäst Hittills 2021: TV-serier

      (4) Snabba Cash / Netflix
      Det var väl i ärlighetens namn ingen av oss som trodde att Netflix skulle leverera en av årets starkaste upplevelser, och att denna serie dessutom skulle vara baserad på Jens Lapidus böcker men så blev det. Faktum är att Snabba Cash var det närmaste vi har kommit en svensk The Wire. Precis som, i det som fortfarande rankas som världens bästa TV-serie prickade man helt rätt när det kom till karaktärerna. Här fanns nämligen inga hjältar, inga vinnare, inga lyckliga slut och precis som David Simons målade upp sitt Baltimore som en naken, våldsam stad där droghandel och dödskjutningar hade tagit överhanden gjorde Söderlund/Ganslandt samma sak med Kista. Nu är förstås inte Kista Baltimore men känslan fanns där hela tiden. Hopplösheten, det sociala arvet, politiken och segregationen som lett fram till ett socialt landskap som ständigt stod i lågor och för att svärtan och smärtan skulle nå oss tittare måste både den goda och den onda sidan lida. Abstinensen skulle tränga igenom varje por i kroppen och ångesten måste ligga där, tung som en filt dränkt i formalin. Här fanns dock ingen god sida, ingen alls och det var verkligen hopplöst på riktigt. Polisen existerade endast i periferin och de lyste med sin frånvaro när fulla magasin tömdes mitt på ljusa dagen eller när någon avrättades kallblodigt i en trappuppgång. Precis som det ser ur i ett samhälle som är tyst. I Snabba Cash var ingen människas liv värd mer än pengarna han eller hon kunde skaka fram. Vi var både imponerade och oroliga.

      Detta är en annons:
      Bäst Hittills 2021: TV-serier

      (3) The Underground Railroad / Amazon Prime
      Amazons streamingtjänst är verkligen på rullning just nu när det gäller TV-fenomen, för det är inte ofta en TV-pilot träffar oss så hårt som The Underground Railroad gjorde. Det är inte heller ofta en serie grep tag om oss så mycket att vi bara ville ställa oss i fosterställning och bara gråta. Framförallt är det inte ofta som vi kallar en serie för ett renodlat mästerverk så tidigt in i en säsong, men det förtjänade Barry Jenkins geniala adaption. Helt klart. Efter Moonlight och I Beale Street Could Talk fortsätter den säregna regissören att få uttryck för sitt drömska filmspråk, som här förtrollade oss i sin brutalitet och skönhet med hjälp av Thuso Mbedus extraordinära insats, det svidande vackra foto och det förträffligt psykologiska spelet. Om du inte har hunnit spana in detta oförglömliga slaveridrama, missa då för allt i världen inte detta mästerverk.

      Bäst Hittills 2021: TV-serier

      (2) Invincible / Amazon Prime
      Walking Dead-skaparen och serieguden Robert Kirkmans 1000 sidor långa epos om Mark Grayson och hans liv som aspirerande superhjälte omvandlades till TV-serie tidigare i år och som du säkerligen redan vet innebar det att vi på Gamereactor plockade fram vår rejält tilltagna låda med superlativ, när det var dags att recensera och sammanfatta den första säsongen. Invincible var och är det som Marvel och DC:s ofta lite högtravande, barntillåtna, tillrättalagda seriesamlingar aldrig varit och aldrig heller kommer att kunna vara. En historia dränkt i briljant tematik, om tonårsångest, om att anpassa sig till en roll som förutbestämts, om att passa in, tveka, trotsa, ifrågasätta och stå upp för sina värderingar. Invincible blir snabbt väldigt blodig och rå. Den blir spännande, mörk, ombytlig och minnesvärd långt innan man nått den sanslöst underhållande avslutningen och det råder för vår del ingen som helst tvekan om att detta är årets hittills näst bästa TV-serie, alla kategorier.

      Detta är en annons:
      Bäst Hittills 2021: TV-serier
      Årets hittills överlägset bästa TV-serie enligt oss på Gamereactor. Håller du med?

      (1) Mare of Easttown / HBO
      Redan när HBO meddelade att skaparen bakom filmer som Out of the Furnace och The Way Back skrev på en kriminalthriller-serie för deras räkning, började vi salivera kraftigt. När det sedan stod klart att briljanta Kate Winslet skulle axla huvudrollen som den plågade, strama men sårbara mordutredaren Mary-Anne Sheehan - Kunde vi knappt hålla kroppsvätskorna i styr inför premiären som skedde för ett par månader sedan. Nu, sju episoder senare, är det ytterst enkelt för oss på Gamereactor att kora detta mästerverk till årets hittills bästa TV-serie och ingen av oss ser hur någon kommande höst-serie ska kunna rucka på den placeringen. Winslet är så bra i huvudrollen i den här serien att det nästasn blir larvigt, manuset är så välskrivet, den mörka tonen lättats upp av klockren svart komik och sättet som människorna i Easttown porträtteras här, är inget annat än fängslande, nyanserat och hysteriskt sevärt.



      Loading next content