Svenska
Gamereactor
artiklar

Andrés bortglömda guldkorn

Det är filmredaktören Andrés tur att nämna nämnvärda guldkorn och givetvis rör han sig mot filmträsket i spelformat...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Missa inte de tidigare delarna ur denna artikelserie:
Petters bortglömda guldkorn
Måns bortglömda guldkorn
Patriks bortglömda guldkorn
Henrics bortglömda guldkorn

Andrés bortglömda guldkorn

Filmgurun - den oavslutade filmen (PC/1997)
Det pedagogiska familjespelet Filmgurun - Den Oavslutade Filmen kan idag inte jämföras med de mer tidlösa peka-och-klicka-klassikerna, men för mig är detta definitionen av en bortglömd guldklimp, en sorgligt försummad skatt som aldrig kommer att se dagens ljus igen. Det är synd det, för här fanns det en oemotståndlig charm som inte går att duplicera. För en filmintresserad nioåring som älskade tecknade filmer mer än livet självt var det såklart förtrollande att vandra runt i den 3D-animerade filmstudion, besöka kulisser, kika på filmutrustningen, få en mindre inblick i hur animerade filmer gjordes och knåpa ihop 2D-filmen. Jag minns framförallt ett pussel där man skulle svetsa ihop en mindre kortfilm genom att bestämma ordningen i en rad bilder och den mystiska musiken - som bytte tempo beroende på vilket rum man befann sig i - är något som jag alltid kommer att hålla kärt. Det är synd att spelet inte verkar gå att få tag på idag, men som tröst finns Youtube-filmer som vaggar mig tillbaka till de bekymmersfria PC-dagarna...

Andrés bortglömda guldkorn
Detta är en annons:

Blade Runner (PC/1997)
Efter att ha introducerats till Filmgurun började jag sakta men säkert gräva efter vuxnare peka-och-klicka-upplevelser. Jag plöjde mig igenom ett flertal fedora-prydda noir-gåtor och klassiker som Myst, men det som gjorde starkast intryck var det stilbildande Blade Runner från 1997 - min första introduktion till Ridley Scotts kultrulle och ett spel som definitivt borde lyftas upp mer i licensspelssammanhang. Jag vill minnas att kusinens PC-burk knappt pallade trycket från de tre-fyra CD-skivorna man tvingades mata in och även om det tog mig ett tag att förstå mig på premissen som pojkspoling (och fick hjälp att ta mig vidare) var Blade Runner också en bländande introduktion till min älskade cyberpunk-genre. På den tiden var det här med olika slut också rena rama revolutionen, något som var otänkbart annat än i "Choose your adventure"-böcker från barndomen. Jag återupplevde aldrig framtidsdeckaren igen, men nu när den har blivit tillgänglig på nytt efter en tids frånvaro är det dags att jaga rätt på replikanter igen...

Andrés bortglömda guldkorn

The Warriors (PS2 & Xbox/2005)
När vi ändå är inne på filmlicensspel, inte kan vi väl glömma Rockstars grymma The Warrirors-tolkning till PS2? The Warriors härstammar från en sprudlande Rockstar-era, som här tog vara på källmaterialet in i minsta detalj och levererade en överraskande trogen filmadaption. Trots att den blockiga grafiken egentligen inte imponerade när det väl begav sig, och jag vill minnas att kontrollen hade sina förbättringsområden, var det roligt att leka gatuvilde och återuppleva klassiska ögonblick från den våldsamma kultrullen. The Warriors i spelformat var en fantastisk expandering till den mörka filmvärlden och en värdig hyllning till Walter Hills minnesvärda gängkrig, som dessutom bjöd på ett kul tvåspelarläge. Om något förtjänar ju denna bortglömda beat'em up-pärla en uppiffning, eller åtminstone att ryckas upp från glömskan.

Andrés bortglömda guldkorn
Detta är en annons:

Ghost in the Shell: Stand Alone Complex - First Assault Online (PC/2016)
I en marknad som var mätt på online-FPS var det senaste Ghost in the Shell-tillskottet First Assault Online en kortlivad historia, då det lades ner bara något år efter att det släpptes. Noll marknadsföring, stökig utveckling och tveksamma uppdateringar med prislappar gjorde att cyberpunkfesten avlivades lite väl tidigt. Som redaktionens största GitS-geek var jag naturligtvis besviken över den svaga kopplingen till källmaterialet (jag hade föredragit ett rollspel) och jag skiftade uppmärksamheten till storspel som Overwatch. Men så här i efterhand inser jag nu att jag faktiskt tog det för givet. Under sin korta livsperiod, och av det lilla jag spelade av detta bortglömda (och övergivna) guldkorn, visade FAO hur mysig, smidig och originell en FPS kunde vara under den generiska ytan, där fiffiga anordningar och förmågor från den legendariska TV-serien gav det lite mer identitet och gemenskapskänslan hos fansen var stark.

Andrés bortglömda guldkorn

The Thing (PS2 & Xbox & PC/2002)
Jag älskar Carpenters äckelpäckel-klassiker med hela mitt hjärta, men det tog ett tag för mig att plocka upp filmlicensspelet. I tron om att det var en billig Half-Life-kopia ignorerade jag länge Computer Artworks "uppföljare", men jag fick bittert ångra det när jag några år senare lånade PS2-versionen från en kompis och överraskade mig med sin välgjorda mekanik. Tematiskt sett implementerades paranoian på ett kreativt vis, då dina allierade kunde när som helst vända sig mot dig - antingen tror de att du är infekterad eller så förvandlas de till utomjordisk köttgegga som hungrade efter spelarens lemmar. Få överlevarspel har använt sig av detta system, men med tanke på hur dåligt det har åldrats rent tekniskt vore det inte en dum idé att återuppliva detta i form av en remaster för att bättre minnas detta undanträngda guldkorn.



Loading next content