Svenska
Gamereactor
artiklar

Gamereactors Spåkula: God of War: Ragnarök & Dark Pictures House of Ashes

Marie Liljegren har kikat närmare på två kommande storspel och vår spåkula berättar exakt vad vi tror om båda...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
Gamereactors Spåkula: God of War: Ragnarök & Dark Pictures House of Ashes

God of War: Ragnarok (2022 / Playstation 4/5)
När denna uppgift lades i mina händer blev jag med ens lite betryckt. För är det en sak som Majsan hatar så är det att ha fel, och nu ska jag alltså sitta och sia framtiden om ett kommande spel och kan därför inte lägga den klassiska kommentaren " Jag visste att det skulle bli så här, vad var det jag sa!" i smyg efteråt för att rädda situationen då alla nu har på print vad jag tänkte från början. Inget vända kappan för vinden kommer alltså rädda mig och mitt goda namn. Så nu är det inget att be för, nu skriver vi det i sten eller vad säger ni? Eller i runa kanske det heter?

Egentligen är väl inte detta ett jätte svårt spel att sia framtiden för. För i min kristallkula är trots allt synen just kristallklar. Det senaste God of War tog mig med storm när det dök upp för tre år sedan och jag älskade varje minut jag spenderade med min skäggfagre Kratos och hans fjunige son Artreus som helt enkelt kallades Boy med en röst som fick mina tår att krullas. Jag får väl skämmas och berätta att det tog nästan ett halvår från release tills jag köpte det då jag inte varit helt såld på de första tre i serien då de är vad jag kallar "Hack & Slash-spel" och det enda jag brukar få ut av sådana spel är kramp i tummarna, en svettig panna och dåligt humör.

Och ska jag skämmas ännu mer kan jag ju berätta att jag egentligen köpte det för att komplettera serien i min hylla. Jag blev sjukt överraskad när jag nu istället möttes av något helt annat och i mina ögon var spelet näst intill fulländat. Och visst det kommer bli svårslaget i det efterkommande Ragnarök för jag vet att min och allas förväntan verkligen ligger på topp efter det senaste briljanta spelet. Men trots detta känner jag faktiskt en härlig trygghet med att God of War Ragnarök kommer leverera nått stort och fläskigt bra. Jag framspår ett ännu större spel med en om möjligt argare Kratos, en demoniskt större bubbaklubba yxa, längre manligare skogshuggarskägg och mycket mer av Boy. Jag ser i min kula att Boys kulor växt sen sist och att han kommer bli en sidekick som tar mer plats och kanske till och med blir spelbar?

En yngling som nu är betydligt äldre och kaxigare?
Det har varit snålt med en trailer som visar vad vi har att se fram emot men hur som helst känner jag enda ner i tårna att det här kommer bli riktigt bra. Och trots att jag hängt läpp över förseningen kan man ju vara glad att de vill släppa ett färdigt spel vilket är mer än man kan säga om vissa andra spelutgivare, inga namn nämnda. Så nu får gärna 2022 komma, jag längtar redan ihjäl mig.

Gamereactors Spåkula: God of War: Ragnarök & Dark Pictures House of Ashes

Dark Pictures: House of Ashes (22 Oktober 2021 / Multiformat)
Året var 2015 när Supermassive Games gav ut sitt interaktiva filmiska skräckspel Until Dawn och trots det inte tllhör serien med Dark Pictures satte det ändå ribban för de kommande spelen. För det var just i det spelet konceptet föddes för alla deras nästkommande spel.
Att styra som flera karaktärer i ett filmiskt snyggt äventyr som straffar dig för varje feltryck och varje felaktigt val och som verkligen lärde dig vad fjärilseffekt betydde. Trots att man ständigt kände sig utsatt och utan kontroll var det egentligen det motsatta. Du hade all kontroll genom spelet, det var du som skapade allas öden, om de skulle leva eller dö. Du och din handkontroll. Jag fick en hatkärlek till just Until Dawn och på den vägen är det. Trots att jag är som ni vet fegare än en mus och går under namnet ynkryggen kan jag inte låta bli att köpa Supermassive Games spel.

Att förutspå i min magiska spåkula hur deras kommande spel House of Ashes kommer att bli är däremot inte en lätt uppgift. Varje gång de släpper ett nytt hoppas jag alltid att det ska leva upp till Until Dawns kapacitet men varje gång har jag fått gå med en liten besviken känsla i bröstet när jag tittat på eftertexterna. Man of Medan och Little Hope är absolut inga dåliga spel men de är inte heller några toppspel. Dom är helt okej, och visst uppmuntrar de till omspelningar direkt efter om man vill se andra slut men de var tyvärr relativt tråkiga när man vet vad som komma skall. Just House of Ashes har det pumpats ut bra med trailers så man har ju ett bra hum vad spelet ska handla om.

Och en historia om ett gäng soldater som blir instängda i ett urgammalt tempel under jorden efter en jordbävning låter ju faktiskt som en riktigt bra början på en läskig historia som antagligen kommer ge oss både bromsspår och hjärtstopp. Frågan är bara om det kommer hålla hela vägen? Vad säger min spåkula egentligen? Majsan förutspår att det kommer vara snyggt som sina föregångare, läskigt på gränsen till tarmläckage och bra, men inte mer. Vi kommer sitta med andan i halsen och svära som få när våra favoritkaraktärer möter sin död en efter en, vi kommer antagligen bli tunnhåriga av frustration när vi missar att trycka på rätt knapp i rätt sekund och vi kommer älska alla stunder med Pip Torrens Curator.

Vi kommer fundera på vilket tvättmedel som kommer ta bort de där förbannade bromsspåren och om vi kanske borde söka läkarhjälp för vårt plötsligt höga blodtryck och illavarslande ryckningar i ögonlocken. Men det kommer nog inte leva kvar länge i vårat minne, för det kommer nog bara bli just okej. Och okej är inte dåligt. Okej är inget man vill missa. Men okej vinner inga priser eller toppbetyg.



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy