Svenska
Gamereactor
artiklar

Varför försvara det som är dåligt?

Lite för ofta har spelföretagen otur när de tänker på ett sätt som drabbar oss spelare negativt, men trots det finns det alltid folk redo att försvara dem...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Vi gamers är ett tämligen passionerat släkte. Det ser jag för det mesta som något positivt. Vi älskar vår hobby något alldeles oerhört och brukar ha mycket kort tålamod med överdriven girighet och direkt okunnighet samt ser direkt igenom när utvecklare eller utgivare glömmer vilka deras publik egentligen är.

Men ibland går det lite för långt, i synnerhet när det gäller konsoltillverkarna. Kärleken till dem gör ibland att det går överstyr, så till dem milda grad att somliga ibland sitter och försvarar rent idiotiska beslut och hellre kritiserar budbäraren än skurken i sammanhanget. Till viss det kommer det från det så kallade konsolkriget, vilket lyckligtvis tycks ha stannat av något, möjligen beroende på att konsoltillverkarna uppför sig vuxet och att man numera kan lira med varandra.

Varför försvara det som är dåligt?
Trots att det gömmer sig en och annan Wario i kommentarsfälten, är vi gamers genomhyggliga människor som vill spela bra spel.

Men ändå, under året har vi rapporterat om att Microsoft fick för sig att dubbla priset på Xbox Live Guld under en period då de så sakteliga gjort tjänsten allt sämre. Betala mer, få mindre, tyckes devisen ha varit. Istället för att bara säga rätt upp och ner att det var komplett vansinne, kom en del verbala stunts om att tjänsten ju ändå var på väg bort så det var egentligen något bra, att det fortfarande var värt det och så vidare.

På samma sätt har det låtit när vi kritiserat de svaga spelen som ingått med Xbox Live Guld under en längre tid. Direkt är det folk på plats och försvarar, och tycker vi är otacksamma. Ungefär som att det är gåvor vi får varje månad, när det faktiskt är en tjänst som kostar pengar. Tänk om man skulle resonera på samma sätt i andra prenumerationer. Som att man skulle ha Disney+ trots att man ogillade nytillskotten varje månad med argumentet att de läggs till gratis och att man därför ska vara tacksam.

Varför försvara det som är dåligt?
Konsoltillverkarna har senaste åren betett sig hövligt mot varandra (på bilden har dåvarande Playstation-chefen Shawn Layden, Xbox-chefen Phil Spencer och förre Nintendo USA-chefen Reggie Fils-Aime ett gemensamt anförande) med mycket samarbeten.

Sony-spelarna är tyvärr inget bättre och även där finns ett stall av folk redo att rycka ut och försvara snedsteg. Det kan inkludera allt från Sonys ärligt talat ganska ruttna regler för hur spel hanteras mellan Playstation 4 och 5, där de har samma system som Activision, EA och Take Two - vilket näppeligen brukar beskrivas som företag som håller gamers väl och ve i första rummet. Och när det stod klart att Horizon Forbidden West skulle kosta att uppgradera trots att Sony skriftligt sagt att det skulle vara gratis... så fanns det återigen folk på plats för att försvara både ett brutet löfte och regler som gör att man måste betala mer och krångla extra med formatbyten.

Samma när vi rapporterade i våras om hur den interna klockan i framför allt Playstation 3 och 4 i kombination med stängda serverar ledde till att inga spel längre gick att spela. Inte ens offline och inte ens om du bytte ut klockchipet. Återigen fanns det folk som försvarade även detta, eller tonade ner vad som egentligen var skandalöst illa.

Varför försvara det som är dåligt?
Playstation 4 verkar nu vara förberedd för en framtid utan internet och klockbatteri tack vare folks protester.

Men! Nu kommer poängen med denna krönika. För tack och lov är de allra flesta gamers ett förbaskat fint folk. Som jag skrev i början så ska man inte jävlas med våra spel, då surnar vi till. Och vi i spelmedia är i grund och botten också gamers. Jag vågar påstå att de flesta av oss spelar mer än snittet. Och när vi rapporterar om dessa missförhållanden, så leder det ofta till något positivt och förändring, när det kombineras med förbannade spelare i kommentarsfälten.

Tack vare detta gjorde Microsoft en helomvändning med det dubblerade Xbox Live-priset, och gick dessutom med på att ta bort 'free to play' från Xbox Live Guld-kravet. Stolleriet slutade alltså med att något blev bättre. Och efter all kritik och väldigt svaga bidrag till Xbox Live Guld, har vi faktiskt haft några månader nu där kvaliteten generellt höjts rejält (fortfarande inga toppspel dock) jämfört med slaskspelen vi fått under två års tid.

Varför försvara det som är dåligt?
Xbox Live Guld kostar samma som förra året och spelen till tjänsten har förbättrats, varav inget hade hänt utan protester.

Samma sak gäller trevligt nog för Sony. De fick backa redan förra året med Spider-Man och sparfilerna till Playstation 5, och backade igen med Horizon Forbidden West i somras, även om de tänker fortsätta envisas med att kräva extra betalt av den som vill få uppgradera ett spel till Playstation 5. Och det som fick mig att skriva krönikan var det faktum att det under natten kom rapporter om att Sony nu löst problemet med Playstation 4 som alltså kommer fortsätta fungera även efter att servrarna stängts och klockbatteriet dött.

Det finns något att ta med sig från dessa historier som ju alla utspelas inom loppet av mindre än ett år. Och det är att när företagen svinar, så försvara dem inte eller förlöjliga kritiker eller media. Även om det råkar vara din favorit. Företagen lyssnar mer än ni tror och är livrädda för negativ PR, och även om det inte alltid känns så, så leder kritiken ofta till något bra i slutändan som både du och jag tjänar på.



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy