Svenska
Gamereactor
artiklar

Fem drömspel med historiskt tema

Spel som låter oss känna historiens vingslag, har ofta bara detta som kuliss. Vi historienördar förtjänar bättre, här är fem drömspel.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det råder ingen brist på spel i historiska miljöer, men när utvecklarna gör sådant, är det sällan annat än med ett rock 'n roll-perspektiv. Det inkluderar att mörda halva länders befolkningar i Assassin's Creed, slåss mot demoner med uråldrig magi som ninja i det feodala Japan, röja runt med kungligheter som ensamt dräper arméer i Dynasty Warriors, härja med romare på 'one man army'-manér som i Ryse: Son of Rome och så vidare.

Till detta kommer de oftast mer historiskt korrekta strategispelen, som dock är en genre med en annan typ av berättande än det mer personliga man får i ett vanligt äventyr med given protagonist. Men det finns såklart undantag, ta bara Red Dead Redemption 2. Visst, det är knappast historiskt direkt eftersom historien är uppdiktad, men det återger ändå en era på ett väldigt bra sätt och förmedlar känslan av ett genuint och trovärdigt äventyr.

Fem drömspel med historiskt tema
Spel med historiskt tema decimeras ofta till enmansarméer som huger sig igenom kopiösa mängder fiender, som i fallet Ryse: Son of Rome.

Problemet för spel kontra film är att vår typ av underhållning tarvar ett bra gameplay. Att göra en film om stenåldern kan bli bra, men som spel är det svårare. Att odla någon växt, hålla en brasa vid liv och dräpa ett vildsvin en gång i veckan med flintyxa och fångstgrop - tror jag skulle ha svårt att bli en kommersiell succé. Och utan kommersiell succé är det inte intressant att göra en påkostad titel. Lösningen blir då att göra som när Ubisoft släppte Far Cry Primal, att ta stenåldern och göra just rock 'n roll av den.

Detta är en annons:

Jag förstår alltså varför man inte gör realistiska historiska spel, utöver det faktum att folk tenderar att föredra fantasy eller science fiction. Till detta kommer det faktum att många idag har svårt att förstå hur folk agerade och tänkte förr. Att vanliga människor satt i Colosseum och jublade till regelrätt tortyr och avrättningar på samma sätt som vi går på bio, blir för magstarkt i en tid då ingen kultur får skava. Det räcker med att gå tillbaka till 90-talet då Bill Clinton skrev på Defense of Marriage Act som definierade giftermål som något mellan man och kvinna, för att förstå hur tiden gått framåt - kan man ta med sig att Bill Clinton ansågs vara progressiv på sin tid.

Hur komplicerad situationen faktiskt är, såg vi inför lanseringen av Kingdom Come: Deliverance där det bland annat förekom kritik över att det inte var nog mycket mångfald bland folkslagen, trots att Warhorse Studios ville göra en trovärdig medeltidssimulator och det faktum att historiker gav dem rätt (att utvecklarna i sig var tämligen osmidiga i samband med detta råder dock ingen tvekan om). Den delen av Europa spelet utspelas i var helt enkelt tämligen homogent under eran. Detta försvårar rejält skapandet av äventyr i en hyfsat trovärdig historisk kontext, och det blir så att många eror inte går att återge väl för att världen och värderingarna då såg helt annorlunda ut - medan böcker, film och annan konst av olika anledningar inte riktigt tycks ha dessa begränsningar.

Nåväl, med allt detta sagt har jag nu plockat ut fem historiska äventyr jag verkligen drömmer om, komplett med en motivering till vilken slags spel jag hoppas på. Tanken är att de alla hyggligt realistiskt (eller åtminstone inte rock 'n roll) ska låta oss uppleva svunna tider.

Fem drömspel med historiskt tema
Mel Gibson-höjdaren Apocalypto bjöd på en av få spännande rullar med Maya-tema. Något liknande i spelform skulle smaka mumma.
Detta är en annons:

• Cortés i aztekernas rike En av de mäktigaste sakerna i mångfaldigt Oscars-belönade höjdaren Gladiator var att få se Rom under dess glansdagar. De sydamerikanska indianerna har dock mer sällan avbildats på ett bra sätt, även om det finns undantag. Här vore det på sin plats att få hänga med när den spanske conquistadoren Hernán Cortés gjorde slarvsylta av aztekerna på bara två år under tidigt 1500-tal och med sådan hänsynslöshet att de på kuppen dessutom helt utplånade stora delar av kulturen för alltid. Helst skulle jag vilja spela på aztekernas sida, helt enkelt för att vi så sällan får se deras makalösa värld i spel, annat än i Civilization och liknande. Lämpligt vore någon form av äventyr/rollspel med starkt narrativ där man får kämpa och se sitt mäktiga rike snabbt krympa, folk man älskar försvinna och till sist drabbas av ett till synes lika oundvikligt som tragiskt öde.

• DDR under tidigt 80-tal Den här eran har otaliga gånger skildrats i böcker och på film, men det var när jag spelade Call of Duty: Black Ops Cold War jag insåg hur mycket bättre lämpat spel är för ändamålet. Det vore en dröm att kunna få äventyra runt den enorma konstruktion som var Berlin-muren (som tekniskt sett är en rätt tveksam beskrivning av monstrositeten), utföra sabotageuppdrag och spioneri i världens förmodligen hårdast kontrollerade stat där uppskattningsvis var 50:e person var Stasi-agent. Ett slags Splinter Cell i en kommunistisk och mindre teknologisk värld, som samtidigt hade en enorm bisarr påhittighet med propaganda, smuggling och agenter som snabbt håller på att glömmas bort att det ens varit verklighet.

Fem drömspel med historiskt tema
Att kalla kriget så ofta är ett tema i böcker, film och spel (här är Reagan i senaste Black Ops) beror helt enkelt på att eran är hutlöst spännande och har ganska precis allt för bra drama.

• Polen under WWII Visst har vi mellan varven fått spela som polacker under andra världskriget, men det är sällan i Polen och om det ändå är det fungerar världen bara som en kuliss. Här behövs en öppen värld och något liknande Saboteur för er som minns denna klassiker. Röra sig mellan getton och nazikontrollerade områden och kämpa för motståndsrörelsen i några av världens vackraste städer som efter krigsföring bara är rykande ruiner och en förstörd skugga av sitt forna jag. Upplägget lämpar sig dessutom väl för några faktiska actionsekvenser under de många och enorma slag som stod på polsk mark, där den arma nationen drabbades av både nazism och kommunism - samtidigt.

• Slaveriets sydstater Detta är i mångt och mycket ett spel jag tror att bara Rockstar skulle kunna göra, och jag hoppades redan innan Red Dead Redemption 2 att det var perioden de skulle välja. Under Antebellum-eran blomstrade södern med enorma rikedomar och ett kulturliv med intrikata sociala regler... allt byggt på axlarna av slavar som led något alldeles oerhört. Filmer som 12 Years a Slave och Django Unchained har på ytterst olika vis demonstrerat hur man kan skildra eran och jag skulle gärna vilka se detta berättat även i ett spel, vilket jag tror är ett bra medium för att berätta om tidens extrema orättvisor och hemskheter. Ur ett gameplay-perspektiv drog USA:s hittills största kring igång 1861, vilket också i stor omfattning är ett digital svart hål.

• Vietnam-kriget Detta är något jag önskat få se skildrat länge, och det har inte kommit påkostade Vietnam-spel på decennier. Men det var återigen Call of Duty: Black Ops Cold War som fick mig att inse hur otroligt fenomenalt en bra förstapersonsskjutare i dessa omgivningar skulle kunna bli. Små byar, städer, djungler, bergstoppar, risfält och mycket annat borgar för ett helt fenomenalt actionspel om ett krig som bjöd på så mycket totalt meningslöst och fullkomligen vettlöst dödande att historien absolut inte får glömmas bort - där många slag dessutom var helt i onödan och vunnen mark övergavs direkt efter att striden avslutats.

Finns det någon historisk epok du tror skulle lämpa sig särskilt väl för ett bra spel?



Loading next content