Assetto Corsa

Assetto Corsa

Assetto Corsa mottogs med stående ovationer när det kom till PC. Håller det farten lika bra på konsol också? Vi har satt betyg...

När Kuno Simulazioni och 505 Games meddelade att deras tokrealistiska simulator var på väg till konsol var det som musik för mina öron. Recensioner och allmänt beröm har haglat över PC-versionen så mina förväntningar var ruskigt höga. Vi har haft många tungviktare i genren senaste tiden med Project Cars, Forza, iRacing och Gran Turismo, så frågan är om Assetto Corsa kan matcha dessa eller till och med slå dem?

Direkt i början möts jag av snygga filmer med en bred uppsättning bilar innan jag kommer till menyerna. Dessa slår mig dock som en aning gammalmodiga men innehåller det jag behöver. Custom Events, karriärläget samt enstaka race och givetvis de inställningar som behövs i simulator. Jag saknar lite mer detaljerad information om bilarna, folket bakom Assetto Corsa är uppenbarligen racingtokar och jag blir förbryllad när det saknas så pass mycket om dessa underbara maskiner.

Assetto Corsa
Fartkänslan är helt makalös. Att åka i 200 blås känns som att göra det på riktigt och det är lika läskigt som kul.

Karriärläget innehåller exakt det vi kan förvänta oss av speltypen. Du startar med klena bilar och jobbar dig långsamt uppåt tills dess att du har ett högoktanigt monster under ändalykten. Här stöter jag också på en del problem med spelet. Jag skulle aldrig påstå att jag är den bästa simulatorföraren där ute med jag har spelat i denna genre under många år. Trots det är spelet brutalt svårt, även på den lättaste svårighetsgraden och jag hamnar konstant sist i varenda tävling. Turligt nog hindrar det inte min framfart och karriär direkt i början för varje tävling måste inte vinnas, det är mer min stolthet som får ta sig en smäll. Jag tycker att svårighetsgraden borde ändras lite, speciellt på den lättaste inställningen, är du helt ny till genren kommer du har en svår tid i början.

Specialevenemang är ännu tuffare. Svårighetsgraden är galen men samtidigt är det en otroligt skön känsla när du äntligen lyckas. Det finns en massa variation när du kan köra mot datorstyrda bilar, andra spelare, köra tidsstyrda banor och drifting och det är lätt att bryta av en stund för att göra någonting annat.

Du läste rätt för övrigt. Drifting är en del av Assetto Corsa och för många spelare kommer det vara värt en investering bara för det. Personligen älskar jag drifting i racingspel och jag var extremt angelägen om att få testa vad det nu var Kunos Simulazioni hade kokat ihop. Svaret? Det är fantastiskt. Helt briljant. Det är svårt att beskriva känslan när du glider runt ett hörn med röken som en svans bakom dig. Helt underbart.

Assetto Corsa är ett grymt spel, rakt igenom. Utvecklarna har verkligen fångat känslan av att köra bil riktigt snabbt. Enligt mig är detta en av de bästa racingsimulatorerna som har gjorts, allt är klockrent och nu pratar jag inte bara om driftingen längre. I alla tävlingar kan du verkligen känna att du är i kontroll över bilen du sitter i, till och med med vanlig handkontroll i näven. Du känner exakt när dina däck tappar fästet och om du spelar med ratt och pedal är den känslan dubbelt så stark. Jag förstår varför många kallade PC-versionen det bästa simulatorspelet någonsin.

Eftersom det är en simulator spelar en massa saker in i hur din bil beter sig. Greppet är inte lika bra på gräs som på asfalt. Varma däck greppar bättre än kalla och slitna däck är givetvis sämre än nya. Allt känns bara rätt men det blir en smula surmulet när jag fick veta att spelet inte innehåller regn. Jag hade verkligen velat se spelets motor hantera vatten.

Assetto Corsa
Köregenskaperna är de bästa i ett simulatorpspel någonsin och med ratt blir det dubbelt så bra.

Om vi ska snacka om grafiken kan jag säga kort och gott att Assetto Corsa levererar på den punkten med ett par undantag. Du kan exempelvis köra rakt igenom depåpersonal och krascher överlag lämnar en del att önska. Ibland kan du knappt se en skråma på bilen av en krasch som borde ha decimerat den. Dessa saker påverkar inte spelbarheten på något vis men de måste nämnas. Efter en kollision ändras din bils beteende men du kan inte riktigt se vad som är fel. Är det bara däcken eller något mer allvarligt? Det är irriterande men jag antar att det är verklighetstroget också.

Bilarna är inte lika detaljerade som i till exempel Forza men de är fortfarande jäkligt fina. Ljuden däremot har Kunos Simulazioni lyckats riktigt väl med. Jag har inte hört en Pagani Zonda R eller en BMW M3 E30 på riktigt men jag hört dem på TV och de låter exakt likadant i spelet.

Assetto Corsa är ett perfekt spel för alla som gillar racing, även om det har ett par brister. Det är fruktansvärt svårt och du kan inte göra ett enda misstag och förvänta dig att vinna, du måste köra perfekt för det. Det kommer förmodligen skrämma iväg vissa spelare. Spelet kräver koncentration men det bli otroligt belönande när du väl lyckas. Det har sina problem men lyser starkare på sina bra punkter och om du gillar genren får du inte missa detta.

8 / 10
+
Fantastiska köregenskaper, mycket innehåll i karriärläget, drifting i världsklass