Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
hårdvarurecensioner

Astro A30 Wireless: Mandalorian Edition

Logitech-ägda gamingmärket Astro har precis rullat ut sina nya lurar som pryds av Mando, och Hegevalls kranium svider av smärtan...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

På mitt gamla gubbhuvud har det under årets lopp suttit säkert 100 olika gamingheadets. Kanske mer. Jag har förvisso inte delat ut betyg till alla men testat det mesta, det har jag. Många av dem har varit för dyra, många av dem dränkta i gimmickaktiga funktioner som virtuellt surround (som i grunden inte gör ett dugg nytta, om du frågar mig - och väldigt sällan låter som "riktigt" surroundljud) samt för plastiga sett till formfaktor samt materialval. Sen finns det undantagen, som är värda varenda öre och verkligen ger valuta för pengen. Steelseries Arctis Pro, JBL Quantum One, Logitech G Pro X Wireless, HyperX Cloud Alpha Wireless och Epos H6 Pro är några av mina absoluta favoriter och det som är gemensamt för alla dessa utöver bra ljud, hållbar design baserat på vettiga material, bra mikrofoner och bra batterier - är att de alla sitter väldigt behagligt på mitt huvud. Även under riktigt utdragna spelsessioner.

HQ
Designen är supermärklig och det ser ut som man lagt två lurar på varandra, som en dubbelmacka.

passform och ergonomi är naturligtvis något ytterst subjektivt och något som passar mitt huvud kan lika gärna kännas ohyggligt eländiga på ditt. Så är det och även om det därmed kanske vore bra att helt bortse från denna aspekt i dessa recensioner, går det för egen del inte ignorera. För mig är det superviktigt och jag vill därmed vara tydlig med att det kan hjälpa eller stjälpa ett headset för egen del. Som här. För Astro A30 Wireless: Mandalorian Edition är det enskilt mest obekväma gamingheadset jag någonsin haft på huvudet. Någonsin. Vi pratar rena rama tortyren här. Olustiga smärtor runt öronen och i själva kraniet som för min del uppstår redan efter fem minuter och som gör att jag helt enkelt aldrig skulle kunna rekommendera detta headset.

Samtidigt ska man ha klart för sig här att jag har ett stort huvud. En riktig gubbmelon. Jag väger 109 kilo, är nästan två meter lång och har ett XL-huvud med hattstorlek 59. Detta innebär att ett trångt, litet headset kramar min skalle likt ett skruvstäd och om du, till skillnad från mig, har ett pyttelitet huvud (som Henric Pettersson, hans huvud är mindre än en blodapelsin) kan Astro A30 Wireless: Mandalorian Edition mycket väl vara helt perfekt, passformsmässigt. Detta är en viktig aspekt, här. Viktigt att ha i åtanke. Men jag måste såklart förmedla mina åsikter baserade på min upplevelse tillsammans med Astro A30 Wireless: Mandalorian Edition.

Det är något visst med hur dessa lurar kramar särskilt käkbenet under örat och ned mot halsen. Smärta uppstår omedelbart och det sitter dessutom i, efter att jag tagit av mig lurarna och lagt dem i en gamma låda. Under min första session med Astro A30 Wireless: Mandalorian Edition använde jag dem i cirka 80 minuter och hade sen huvudvärk hela dagen, vilket vid flertalet gånger fick mig att gapskratta. Jag trodde inte ens att det gick hitta lurar såhär obekväma idag, nånstans, men det visar sig alltså att Logitech-ägda Astros toppmodell sköter kranie-kramandet på ett så pass effektivt vid att jag personligen aldrig ens tänker fundera på att sätta dem på skallen, någonsin igen.

Detta är en annons:

Designen är svår att gilla, överlag. Kåporna bygger för mycket på bredden, bara för att Astro ska få plats med sina superdesignade sidor där man kan byta ut själva "sköldarna" som pryder lurarna. Minnesskummet i öronkuddarna har inget direkt "minne" heller utan känns plågsamma i hur de liksom koppar öronen och sen gör ytterörat ömt och rött. Huvudbandet däremot är smart gjort, känns i det närmaste oförstörbart och är snyggt gjort. Mikrofonen är av sån gummiflärp-anda men till skillnad från billigare modeller från Astro går det inte riktigt att vinkla den dit man vill, istället återgår den hela tiden till originalpositionen vilket för mig hamnar för mycket direkt framför munnen, något som skapar distortion i ljudet. Frank Hegevall har ett par Astro A10 för 599 kronor till sin Switch och de är mycket mer bekväma trots betydligt lägre pris, och mikrofonen går att vinkla bort från ansiktet på ett klart mer effektivt vis än på A30 Wireless. Och detta retar gallfeber på mig.

Ljudet då? Det är däremot strålande. Astro A30 Wireless låter väldigt bra med god balans och dynamik, fylligt mellanregister och bra kontroll. Jag har kikat på ett par filmtrailers med dem på skallen, lyssnat på lite musik samt spelat Fortnite samt God of War: Ragnarok och Warzone 2.0 och ljudet är i klass med de finaste gaminglurarna i prisklassen 2000-3000 kronor, helt klart. Mikrofonen är också, trots problem med hur den sitter placerad, bra och rent funktionellt är A30 riktigt bra, synkar på en sekund och tappar aldrig kontakten med sin dongel. Hade det inte varit för den gräsliga designen och omöjliga passformen hade jag rekommenderat dessa lurar.

05 Gamereactor Sverige
5 / 10
+
Bra ljud, bra mikrofon, snygg förpackningsdesign, klockrent huvudband
-
Gräslig design, bygger för mycket åt sidorna, märkligt obekvämt minnesskum, hopplöst obekväm passform
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content