Det finns en hel del samlarobjekt och godsaker att hitta i Astro Bot:s många nivåer, men vanligtvis kretsar de mest hemliga i gänget kring de extra Lost Levels som finns i det gömda Lost Galaxy. Denna sjätte ytterligare plats att besöka är packad med ett gäng bots att rädda och pusselbitar att hitta, och för att se till att du inte missar någon har vi skapat den här guiden för att hjälpa dig att hitta var och en av de (enda?) 10 Lost Levels och slutföra dem till 100%.
Lite senare befinner du dig i ett rum med massor av fans och fem fiender. Besegra fienderna och inaktivera sedan fläktarna för att avslöja ett dolt fack där en slembot gömmer sig. Besegra den här boten också och hoppa sedan på fläkten den satt på, aktivera fläkten och starta upp för att hitta den andra boten på nivån.
Fortsätt tills du är ute. Omedelbart när du kommer ut och ser solljus, titta framåt och du hittar den tredje roboten som gömmer sig i en hög med löv.
Stanna där du är, titta till höger för att se den första pusselbiten. Hoppa över och ett UFO kommer att stjäla biten och ta den upp i himlen. Flytta bladen för att hitta kablar att dra i som sedan kommer att skapa en fläkt som du kan inaktivera och sedan aktivera för att skjuta Astro upp i himlen för att krossa UFO:t och lägga beslag på biten.
Fortsätt framåt tills du hittar en plattform med ett gäng stora fans som alla är sammankopplade. Den fjärde boten kan hittas här på himlen när den tas av ett UFO. Starta dig själv för att spara roboten.
Samtidigt använder du fläktarna för att starta Astro på en plattform till vänster och dra i några kablar för att hitta den andra pusselbiten.
Slutligen, fortsätt tills du når slutet av nivån. Den sista boten kommer att vara här och jagas av en fiende. Krossa fienden, rädda boten, och det är slutet på Fan Club.
Det första pusslet kan också hittas tidigt, även om det är lite dolt. När du använder dynamiten för att spränga stenen med slem på, skaffa en andra dynamit, vänd dig om, hoppa uppför trappan och förstör en vägg med en varningssymbol på. Pusselbiten kommer att finnas bakom väggen.
Den andra roboten kräver Astro med hjälp av en propellerfläkt och sedan hans spinn för att klättra upp på plattformarna som hittas omedelbart efter att ha fallit ner i grottan. Boten kommer att vara på toppen av den glödande svampen.
Den andra pusselbiten hittar du nästan direkt efter den första. Efter att ha sjunkit ner i grottan, samla ihop ett av propellerbladen och hoppa upp på rätt plattform. Därifrån kan du besegra det orange slemmet och använda Astro s snurrrörelse för att spiral ner i marken. Lyssna på brummandet från blocken på marken och använd Astro s glidrörelse för att rikta in dig på rätt block och hitta pusselbiten under med flera mynt också.
När du stannar i det här huvudrummet, gå till plattformen längst bak i rummet och använd Astro s spinnteknik för att återigen spiralera ner i marken. Besegra de två fienderna och den tredje boten kommer att falla ner och vänta på att bli räddad.
Fortsätt att arbeta dig igenom nivån tills du faller längre in i grottan. När du gör det, använd Astro s snurrrörelse för att rensa stenhögen som hittades omedelbart vid landning. Snurra sedan igen och snurra ner i marken för att låsa upp ett nytt miniområde där du måste använda DualSenses gyrokontroller för att rensa slam med hjälp av vatten. När du når botten kommer du att upptäcka den fjärde boten på den här nivån.
Fortsätt arbeta dig igenom nivån tills du kommer till ett öppet rum med en stor fiende som svingar en spikboll på en kedja. Besegra den här fienden och använd sedan propellerbladet som du kan få under den för att vända dig om och klättra uppför vattenfallet från den riktning du kom in i rummet. Besegra fienden på toppen av vattenfallet och den sista roboten på nivån kommer att falla ner och vänta på att bli räddad.
Den andra boten är en liknande affär, förutom att den är mycket mindre stressig. Använd glödlampan för att besegra spöket som stjäl plattformen du tänker använda, skaffa en andra glödlampa för att besegra fienden på andra sidan sprickan och använd sedan en tredje för att lysa upp din väg till roboten som nu hänger på en avsats för glatta livet.
Den tredje boten är knepig. När du når ett område med dragbara vajrar och en kontrollpunkt precis bredvid, dra i vajrarna för att skapa en glödlampa, men istället för att fortsätta framåt, titta till vänster för att lysa upp några rörliga plattformar som tar dig upp för att hitta en gömd bot på toppen.
Det första pusslet är i samma område. Du kan se den sväva olycksbådande över absolut ingenting. Använd bara en glödlampa för att lysa upp plattformar och ta dig över till dem.
Den fjärde boten är nära. När du har passerat gapet (om du behöver, dra i ledningarna framför dig för att få en ny lök) och vänd dig sedan om och kasta den på den hukande gargoylen. Det kommer att få en pelare att resa sig och en gömd kista att dyka upp som du kan slå upp och hitta den fjärde boten.
Fortsätt tills du ser den sista roboten framför dig. Bry dig inte om att spara den ännu (inte för att du kan ännu...). Rör dig runt i rummet och hitta några kablar att dra i för att skapa en glödlampa och bär sedan den till höger om rummet för att hitta några upplysta plattformar som tar dig upp till ett område med en hukande gargoyle. Förstör gargoylen med en glödlampa och den andra pusselbiten kommer att spawna.
Nu kan du spara den sista boten och slutföra nivån. Använd en glödlampa för att skapa upplysta plattformar tills du hittar ett sätt att komma åt och nå roboten för att befria den.
Den andra boten har kommit lite längre. Du kommer att se en del av nivån där den vill att du ska följa med till vänster. Gå till höger och du kommer att se några kablar som sticker ut från en plattform, dra i dem för att skapa en magnetisk bana som gör att du kan gå uppför väggen. På toppen finns ett par fiender och en sten. Stenen är roboten du letar efter. Ja, verkligen.
Det första pusslet är på din väg längre genom nivån. Du kan inte missa det, men kom ihåg att det är på en tunn voxelplattform som om du glider över kommer du att förstöra!
Lite senare genom nivån, efter väggarna som försöker krossa dig, kommer du att använda en hoppplatta för att nå en plattform med ett träd som omges av några mynt. Krossa trädet för att skapa dragbara vajrar som när du rycker i spawn-dynamit som du kan kasta på trädet på en ensam plattform till vänster för att se boten som är fångad ovanpå den skjutas över till dig.
Vid det öppna området med kistan som innehåller en uppgradering för Astro ser du en misstänkt blå bricka inbäddad i väggen. Krossa den och hitta några kablar bakom som du kan dra i för att hitta den andra pusselbiten.
Du kommer att vilja använda din jetpack för att gå upp på studsplattan framför dig. Gör inte. Titta åt höger, spräng över klyftan, besegra fienderna framför dig, ställ dig i den gröna gräsplattan för att undvika att bli mosad av väggen och använd sedan studsplattan för att hitta den fjärde roboten på nivån.
Den sista roboten är i slutet av nivån, precis framför plattformen på slutnivån. Du måste undvika några klämmande väggar för att komma dit, men att hitta boten är lätt som den kommer.
Lite längre fram, efter att du har besegrat den nya dykande fienden, titta till höger för att hitta två vulkaniska formationer. Hoppa på den mindre och sedan upp på plattformen bakom den större för att hitta den första pusselbiten.
Bara lite längre fram, när du hittar den andra bultfienden, finns till vänster en liten plattform med en knapp som skyddas av tre roterande eldströmmar. Tryck på knappen för att öppna en dold dörr och portal som kan nås via en grindskena. I nästa område hoppar du mellan grindskenorna för att undvika faror och nå den andra roboten på nivån.
När du når den tredje bultfienden på nivån kommer den att vara på en plattform som du kan flytta genom att stå vid kanterna. Vinkla den så att du kan trycka på knappen på en av väggarna för att öppna upp en ny väg som leder till toppen av en närliggande vulkanisk formation och hitta den tredje roboten på nivån.
Fortsätt tills du hittar en dragbar tråd som skapar en gummianka som sprutar vatten. Använd vattnet för att bana väg över det farliga brinnande golvet och skapa samtidigt en väg för att fånga upp den andra pusselbiten.
Den fjärde boten kan hittas efter grind rail. Du måste navigera över några fler Hungry-Hippo-fiender för att nå den.
Den sista roboten kan nås med hjälp av en gummianka igen. När du har ankan, gå direkt till höger om nästa brinnande kammare för att hitta roboten som slappnar av i en bastu med ett par apor.
Efter de flytande broplattformarna hittar du en dragbar vajer för att skapa en glödlampa som kan kastas på ett närliggande träd för att befria den andra roboten från nivån inuti.
När du kommer in i det mörka rummet står det en gargoyle mittemot dig i väggen. Använd glödlampan för att navigera på upplysta plattformar och kasta sedan glödlampan på gargoylen för att hitta den tredje roboten på nivån.
Efter att ha besegrat alla ghouls och återvänt till utsidan, när du når plattformen med en flytande glödlampa, gör anspråk på lampan och kasta den mot kitteln längst till vänster. Skaffa en andra glödlampa och ta dig dit med hjälp av de upplysta plattformarna för att hitta den fjärde boten på nivån.
I samma område kan du se den första pusselbiten flyta över avgrunden. Använd glödlampan för att lysa upp plattformar för att nå den.
Efter att ha blåst ut ljusen klättrar du hela vägen till toppen av repet. Den andra pusselbiten är gömd i ett rum bakom dig.
Efter att ha besegrat alla spöken med hjälp av DualSense gyro-mekanikern väntar den femte och sista roboten på nivån på broräcket framför dig till vänster.
Några ögonblick senare, efter att du har använt rätt rep och klättrat uppför klippväggen, hittar du ett annat dragbart rep precis framför vargarna. Dra i den och skapa en snögubbe där den andra roboten är fångad.
På samma plats drar du i det andra repet (nära snögubben som kan förstöras för att avslöja en fotoplats). Detta tar dig till ett annat dolt område. Gå ner, dra i ännu ett rep och hitta den första pusselbiten.
Den tredje boten finns i det vulkaniska området. När du stöter på en blockfiende som ständigt följer dina rörelser, rikta den på ett sådant sätt att du kan nå och interagera med det dragbara repet på huvudet för att avslöja ett lömskt område under denna plattform där den tredje boten kommer att vänta på att bli hittad.
Den fjärde boten är i närheten. Nivån vill att du ska gå till vänster, gå till höger där en blockfiende rullar i lavan. Vänta på rätt ögonblick och dra i repet för att skapa en plattform som gör att du kan ta dig till ett nytt område ovanför där roboten kommer att klamra sig fast vid en vägg och behöva räddas från tre fiender.
Du kommer förmodligen att se den andra pusselbiten när du arbetar dig igenom nivån. Som är temat för den här nivån, ta bort de två blockfienderna genom att dra i deras rep och ta tag i biten på ett säkert sätt. Eller bara sno åt dig biten när det finns en öppning... Om du är modig nog...
Den sista roboten är också på din väg, men för att komma åt den måste du besegra en riktigt stor blockfiende genom att dra i dess rep och gå in i dess kropp för att antända dynamit och fly innan den detonerar. När det är gjort är boten säker att rädda.
Den andra boten är också framför dig. Det är i området där du får använda DualSense gyrobladsenheten för att skära igenom bambu. Bli inte för trigger happy och använd enheten för att skära bambun på ett sådant sätt att du kan ta dig upp till boten.
I området där fienderna hoppar ut ur byggnaden med gardindörrar, använd den högra dörren för att hitta en hoppplatta som tar dig till en balkong där den första pusselbiten kan hittas.
När du faller och hamnar inne i byggnaden kommer kort därefter en fientlig bot att attackera bakom en hemlig vägg. Slå på väggen och hitta ett dolt område där en magnetisk vägg tar dig upp till en balkong där den tredje boten kan hittas.
Den fjärde boten är i närheten och mycket uppenbar. Den är i väggmålningssektionen med ett par fiender där den är begravd upp till midjan.
I avsnittet strax efteråt där du hoppar över trummor och undviker eldströmmar hittar du en stor trumma med en dragbar vajer över huvudet. När du har dragit i vajern går du till vänster och hittar en plattform med glödande gröna pusselgolv som de på aztekisk nivå. Lösa tre pussel i rad och hitta den andra pusselbiten.
Den femte och sista boten är på din väg. Använd DualSense-gyro-enheten för att göra en bladbana upp till roboten som en del av dina ansträngningar att fortsätta framåt och slutföra nivån kort därefter.
När du har besegrat den stora blomman, använd sugkraften för att klättra uppför klippväggen och se till att du har tillräckligt med material kvar för att skapa en extra plattform eller två när du når toppen. Den första pusselbiten kommer att vara nära, vilket helt enkelt kräver att du skapar en plattform eller två för att nå den.
Den andra boten är också på din väg. Ett UFO kommer att stjäla det, följ bara efter och befria det.
Du kommer förmodligen att se den andra pusselbiten. Det kan vara lite av en utmaning att komma åt, men använd de sugbara materialen som du föredrar för att plattformsa över till den och fånga den.
Den tredje boten är i samma område. På en av de snurrande plattformarna ser du roboten stå på en sugbar kub av material. Återigen, ta dig över på det sätt som passar dig för att rädda den.
Den fjärde boten finns också i närheten. När du har tagit dig i säkerhet och hittat raketen kommer roboten att fastna i raketens raketmotorer.
När du klättrar upp för raketen kommer den femte och sista roboten att vara nära toppen och vänta på att du ska rädda den på din väg mot slutet av prispallen.
Efter att ha använt DualSense hoover-systemet för att rensa upp lite skräp kommer ett gäng sköldpaddor att dyka upp med den till vänster med en fångad bot som rider på sitt skal.
På nästa ö, efter grind rails, använd gummiankan för att rensa bort tjärfienderna och all återstående tjära och den första pusselbiten kommer att dyka upp efteråt.
I samma område kan den tredje boten hittas klamra sig fast vid ett träd nära den snurrande kronbladsanordningen.
Halvvägs genom nästa sektion av grind rail hittar du den andra pusselbiten. Du kan nå den genom att använda den andra studsplattan för att få lite rejäl luft.
Efter att ha rensat målsökande missilgrodorna med hjälp av DualSense-dammsugaren, istället för att fortsätta framåt, använd en studsplatta till vänster för att klättra upp för sandslottets DualSense-modell och följ mynten för att enkelt nå toppen. Den fjärde boten finns på toppen.
På den sista grind railen blir den femte och sista roboten bortförd av en mås. Använd studsplattan för att nå den och rädda den.
När du möter trumfienden, slå omkull den med cymbalapan och använd den som en studsplatta för att komma åt ett område till vänster som kräver att cymbalerna rings för att skapa en plattform. När du har gjort det och nått denna hemliga sektion, ring cymbalerna igen för att öppna dörrarna med ögonen och hitta en aztekisk grön vägg som när den öppnas kommer att avslöja den andra boten.
Faller tillbaka ner härifrån. Innan du använder trumfienden för att klättra upp till kanonen och fortsätta nivån, följ istället plattformen runt till höger och hitta ett lömskt område undangömt. Ta itu med de klibbiga fienderna genom att använda Astros snurrande rörelse och använd sedan cymbalapan för att flytta tillbaka väggen, innan du drar i de utskjutande trådarna för att hitta den första pusselbiten.
När du har korsat grind rails och nått området med de elektriska plattformarna kan du hitta den tredje boten till höger. Ring cymbalerna på ett sådant sätt så att du kan nå rätt plattformar, och till och med plocka upp ett propellerblad på vägen genom att dra i de utskjutande trådarna. Denna bot kommer att köras för sitt liv på en roterande plattform. Ja, det är en Fall Guy.
Efter pianot som spelar tangenter genom högtalaren i din DualSense-kontroll kommer du till ett område med några snurrande fiender. När du har tagit itu med dem, gå till vänster och använd cymbalapan för att öppna en väg över, besegra den spikade fienden, använd apan igen för att snabbt eliminera de elektriska fienderna och ring slutligen cymbalerna framför kanonen för att hitta bot nummer fyra.
I samma område, efter att ha slipat tillbaka, använd cymbalerna för att öppna en väg till höger där den andra pusselbiten kommer att vänta.
Den sista boten är i slutet av nivån. Använd cymbalerna för att besegra den snurrande fienden tre gånger om och slutpodiet kommer att dyka upp liksom den femte och sista boten.
Och det är allt. Det är alla Lost Levels och hur man avslutar varenda en av dem! Grattis!