Som panelteknik är IPS vida överlägset allt vad TN heter, enligt mig. Visst, du tvingas köpa att skärmen är aningen, aningen långsammare som spelmonitor men fördelarna väger i allra högsta grad tyngre än de väldigt mikroskopiska nackdelarna och saker som markant bättre kontrast, svärta, jämnare och mer neutrala färger samt en behagligare, lugnare bild är några av dessa.
Sen anser jag att hela den här input lag-hysterin rätt ordentligt överdriven. Vi på Gamereactor ser dagligen kommentarer om hur 10 ms input lag är oacceptabelt och inte går att använda för den seriösa spelaren. Smaken är naturligtvis som baken och alla har vi olika krav och prioriteringar men kikar man på tekniken i dagens spel och hur det egentligen fungerar börjar ms-hysterin snabbt likna rena rama sockerpillret.
Att 10 ms input lag skulle vara detsamma som "ospelbart" är som att säga att det inte går att spela PC-titlar med en skärmuppdatering under 200 bilder per sekund. 10 ms är nämligen lägre än den uppdateringshastighet på en 60hz-skärm (16,6 ms) och bara snäppet över den på en 120hz-skärm (8,8 ms). Det innebär att du, även om du spelar på en 120hz-panel, tvingas genomlida max en bildruta i delay - förutsatt att du faktiskt spelar i stabila 120 bilder per sekund.
Detta betyder i stort att en datorskärm med 10 ms i input lag i allra högsta grad är superb som spelmonitor. Lirar du i ESL och är en av världens mest framstående Counter-Strike: Global Offensive-spelare är det såklart absolut säkrast att använda en TN-panel med 0-3 ms i lag, för att utesluta alla parametrar som "kan" tänka sig att påverka dina resultat, alla andra kan med gott samvete köpa en IPS-panel även för spel.
Med det avklarat (sorry för babbel) är det dags att sätta tänderna i Asus MX27UQ som har 5 ms input lag och stoltserar med en 4K-panel med upplösningen 3840 x 2160. Precis som de flesta IPS-skärmar i den här prisklassen är Acers senaste flaggskepp begränsad till 60 Hz men personligen har jag inga problem med detta då bilden är lugn och framförallt kvick utan problem med rörelsehanteringen. Skärmen har en 100% sRGB color-gamut och 100000000:1 i aktiv kontrast. Bildkvaliteten är strålande, rakt igenom. Jag likställer den med genomsuperba AOC U3477PQU som fortfarande är en redaktionsfavorit här på Gamereactor.
Vi har lirat Call of Duty: Black Ops 3, The Witcher 3, Rise of the Tomb Raider och Dirt Rally på Asus MX27UQ under de gångna dagarna och även om vi älskar en riktigt smaskig 140 Hz-monitor vore det en renodlad lögn att inte kalla bilden som Asus senaste 4K-monitor fantastisk.
Designen är dessutom riktigt läcker. Skärmen är 27" bred och den tunna metallramen samt den matta skärmytan ger ett lyxigt, påkostat intryck. Foten är också i metall och känns välbyggd, stadig. Minus för att skärmen i sig varken går att sänka eller höja dock och lutningen bakåt går heller inte att påverka. Här är testvinnaren AOC U3477PQU vida överlägsen, även om designen och ytfinishen på denna monitor känns klart mer plastig än Asus motsvarighet.
En av skrytpunkterna inför lanseringen av denna skärm har varit de inbyggda högtalarna som kan dubbla som en ljudlimpa (?). Den här skärmen fungerar som trådlös bluetooth-högtalare som du kan koppla till din mobiltelefon, surfplattan, eller andra datorer. Denna funktion har det pratats mycket om på förhand och danska Bang & Olufsen har byggt högtalarna som sitter inuti skärmen. Dessvärre är denna funktion rena rama skräpet, dock. Tyvärr. Ljudet är burkigt plastigt, tunt, ihåligt och metalliskt. Under våra tester blev vi alla lyssningstrött och irriterande och ljudbilden som Asus MX27UQ erbjuder.
Även menyerna är en aning jobbiga vilket gör att Asus inte riktigt når samma skyhöga nivåer som AOC gjorde med U3477PQU. MX27UQ är riktigt bra och framförallt prisvärd men den är inte felfri och att det inte går att ställa in vare sig höjd eller lutning blir snabbt ett större bekymmer än vad det kanske borde vara.