Asus Rog Xbox Ally X
Asus och Microsoft släpper nu den portabla Xbox-enheten och vi har kollat in om den har full täckning för prislappen på 10 999 kronor...
Den bärbara enheten Asus Ally har nu lanserats i en Xbox-version med uppdaterad hårdvara, och den är imponerande kraftfull. Frågan är bara: fungerar den här prestandamaskinen verkligen som en förlängning av din Xbox?
Innan vi dyker ner i det tekniska, låt oss förklara bakgrunden lite. Flera tillverkare har under åren försökt skapa sin egen variant av en "Steam Deck"-liknande enhet, men med Windows 11 som grund för att ge större flexibilitet i vardagligt bruk. Man kan diskutera hur framgångsrika företag som Lenovo och MSI varit, men många användare har uttryckt sitt missnöje med Windows 11 som bas - systemet är helt enkelt inte tillräckligt optimerat för handkontrollsstyrning, och det märks. Så vad gör man då?
Jo, man gör som Asus gjort här: samarbetar med Microsoft och Xbox för att skapa en handhållen enhet som behåller flexibiliteten hos Windows, men med ett anpassat Xbox-gränssnitt ovanpå, vilket gör det enklare att använda Game Pass, Cloud Gaming och liknande. Men fungerar det som tänkt?
Xbox Ally X har hela 24 GB delat minne, 1 TB lagring, ett 80 Wh-batteri (i nivå med vissa gaming-laptops), triggers med haptisk feedback och AMD:s AI Z2 Extreme-processor. Denna CPU kan nå upp till 5 GHz, har 8 kärnor och 16 trådar... otroligt kraftfullt för en handhållen enhet. Skärmen är en 7-tums 1080p-panel i 16:9-format med 120 Hz uppdateringsfrekvens och 500 nits ljusstyrka. Specifikationerna imponerar, men som alltid finns det problem.
Priset är, milt sagt, absurt. Den vanliga vita modellen (utan X) har en Z2A-processor, 16 GB RAM, ett 60 Wh-batteri och 512 GB lagring och kostar runt 6999 kronor. Men mer kraftfullare Xbox Ally X kostar däremot runt 10 999 kronor. Aj.
Visst, den erbjuder mer lagring, en snabbare CPU och modernare teknik än både konkurrenter och sin mindre syskonmodell, men den är 4000 kronor dyrare och saknar OLED-skärm, vilket flera konkurrenter nu erbjuder. Skärmen här är "IPS-nivå", alltså en LCD med okej färger (inte särskilt exakta) och bra ljusstyrka. Men i ärlighetens namn: en maskin som kostar över 10 000 kronor borde verkligen ha en OLED-skärm. Punkt.
Det nya Xbox-gränssnittet fungerar riktigt bra. Det är lätt att navigera, även om mycket skärmyta slösas bort på stora spelikoner. Det finns en fysisk Xbox-knapp som snabbt tar dig tillbaka från Windows-läget till konsolläget, vilket gör att du kan använda enheten som en vanlig dator vid behov. Microsoft och Xbox har gjort ett starkt jobb här, det är en enorm förbättring jämfört med att använda Windows 11 direkt eller Asus egen mjukvara. Så, fantastiskt gränssnitt och starka specifikationer, men det finns mekaniska problem.
Knapparna är... tja, inte bra. Kvaliteten varierar mellan D-paden, triggers, styrspakar och ABXY-knapparna, som om de kom från helt olika tillverkare. Dess triggers med haptisk feedback känns solida och välgjorda, men ABXY-knapparna är sladdriga och billiga, och de skrapar ibland mot höljet eller liksom fastnar på grund av dålig passform. Det är helt enkelt inte acceptabelt på en enhet i den här prisklassen.
Under testperioden dök flera buggar upp, som jag dock förväntar mig kommer fixas till innan den släpps. Tangentbordet dök ibland inte upp automatiskt, nedladdningar gick extremt långsamt (ett 150 GB-spel tog nästan ett dygn!) och batteriet tappade 25% på tre timmars nedladdning. Xbox Cloud vägrade starta, vilket tvingade oss att använda Nvidia GeForce Now, vilket känns ironiskt på en Xbox-märkt produkt.
Dessutom fick enheten en sex timmar lång svart uppdateringsskärm dagen innan testet skrevs för att den skulle. Efter uppdateringen förbättrades äntligen nätverksproblemen och det är denna fixade version ni kommer hitta i butikerna, men man bör alltså se till att allt är uppdaterat innan användning.
Prestanda och temperaturer då? Vi körde enheten i 35 W Turbo-läge, vilket gav drygt två timmars speltid, ungefär som konkurrenterna. Grafiken var generellt flytande och färgstark, med låg ljudnivå men en viss lukt av "ny elektronik" i början. Högtalarna är helt okej, och tack vare den dedikerade inställningsknappen körde jag i Turbo-läge hela tiden.
I Forza Horizon 5 - vårt huvudtest - låg prestandan runt 65 FPS på höga inställningar, med CPU- och GPU-belastning under 80% och temperaturer runt 66 grader. Vid enstaka tillfällen steg temperaturen till 72 grader, vilket gav märkbara mikrohack, något som tyder på att kylningen inte riktigt räcker till i Turbo-läge. Synd, för 65 FPS på hög inställning är annars en fantastisk upplevelse på en handhållen enhet. I 3DMark Wild Life Extreme fick enheten 6954 poäng med temperaturer på 72 grader - ett helt okej resultat.
Med lite justering av effektläget kan man hitta en bra balans mellan prestanda och temperatur.
Äldre eller mindre krävande spel, som Asphalt Legends, höll sig stabilt kring 60 FPS och 65 grader. Det är något högt, men inte orimligt.
Med AI Z2 Extreme-processorn och 24 GB RAM erbjuder Asus ROG Ally X tillräckligt med kraft för att köra de flesta moderna spel i över 60 FPS på den inbyggda skärmen.
Men trots prestandan är jag kritisk till vissa detaljer - främst knappkvaliteten och avsaknaden av OLED-skärm i den här prisklassen.
Xbox-integrationen är däremot riktigt bra, och för den som vill ha en bärbar Xbox-upplevelse är detta ett imponerande steg. Men Asus behöver förbättra kvalitetskontrollen och allra helst lansera en version med OLED-skärm och rimligare pris så snart som möjligt.




