Utvecklaren Rebellion har länge lyckats väl med att göra AAA-projekt med lite AA-anda, vilket vi bland annat sett i Sniper Elite-serien. Nu försöker de sig på något lite annorlunda i form av Atomfall, men teamet bakom är fortfarande betydligt mindre än de du hittar hos Naughty Dog, Halo Studios eller Ubisoft Montreal.
Om du frågar Rebellions VD Jason Kingsley kan han inte ens begripa hur dessa gigantiska team kan upprätthålla en tillfredsställande organisationsnivå. I en intervju hos PC Gamer säger han såhär:
"You look at some of these massive games being made by huge teams of very, very talented people, and you think, 'How do you organize a game that has 2,000 people working on it?' I mean, just the level of organization of organization must be mind-numbing. We've got layers of organization. We've got producers, and we've got leads, and we've got discipline leads. But they must have several layers above that, of people who are in charge of the people who are in charge of the people. It must be thrilling and exciting and massive, because they cost a fortune, and they're incredibly beautiful pieces of work. But sometimes they're so damn big."
Det verkar även som att spelare i allmänhet börjar tröttna på dessa gigantiska titlar, och det finns en hel del entusiasm kring i synnerhet Atomfall, som utlovar en något mer begränsad spelupplevelse i en förhoppningsvis mindre och djupare värld.