
En av de saker som utannonserades under sommarens not-E3 var en efterlängtad remaster av Final Fantasy Tactics, något det länge ryktats om. Men att ta fram denna nyversion har visat sig vara betydligt svårare än vad någon hade kunnat ana.
I en intervju på Square Enix officiella hemsida berättar skaparen Kazutoyo Maehiro att originalkoden till spelet inte längre finns kvar:
"There were a number of major challenges, but all of them stemmed from the fact that the master data and source code from the original game no longer existed."
Anledningen till detta, förklarar han, är att "keeping that kind of data wasn't a normal thing to do at the time" (alltså 1997). Dessutom var arbetsflödet annorlunda då, man gjorde först en japansk version, som man sedan skrev över med de västerländska utgåvorna:
"In those days, we didn't have the sort of robust resource-management tools that exist today, and on top of that, the production workflow for the game was such that the Japanese version was produced first, and then we would create localized versions by overwriting the data with that of other languages, including English."
Eftersom det inte fanns något onlinestöd eller patch-möjligheter behövdes det heller inte, resonerade man då. För "once you'd made the game, that was it". Maehiro sammanfattar utmaningen så här:
"I think it's fair to say that developing this game without any master data or source code was the biggest challenge."
För att lösa detta krävdes enligt honom "sheer force". Teamet var tvungna att köra igenom olika versioner av spelet och analysera hur det fungerade, för att försöka återskapa det från grunden.
Den 30 september får vi se hur väl de lyckats. Då släpps Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles till PC, Playstation, Switch 2 och Xbox.