Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Avatar: Frontiers of Pandora

Avatar: Frontiers of Pandora

Vi har kikat närmare på helsvenska Massives resa till Pandora...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag ska vara ärlig, jag vet inte hur Massive Entertainment hanterar det. På något sätt är det här begåvade teamet inställt på att leverera inte bara ett nytt Star Wars-spel nästa år, utan också debutera sitt efterlängtade och efterlängtade Avatar-videospel i december. Japp, det stämmer, Avatar: Frontiers of Pandora kommer att landa på PC-, PS5- och Xbox Series-konsoler den 7 december 2023, och med lanseringen planerad till i vinter, som en del av deras närvaro på "inte E3" detta år har Ubisoft och Massive visat upp massor av det kommande projektet. Som en del av en hands-off gameplay-genomgång, ledd av kreativa chefen Magnus Jansen (som du snart kan se hela vår intervju med!), avslöjade Massive massor av ytterligare information om projektet. Utspelet på en ny kontinent på Pandoras västra gräns, som (ännu) inte berörts av James Camerons filmserie, kommer Frontiers of Pandora att utspelas tillsammans med filmerna i tidslinjebemärkelse. Du börjar berättelsen som en ung Na'Vi som har blivit bortförd av RDA med avsikt att tränas på mänskliga sätt och sedan vändes mot ditt Na'Vi-folk. Men efter Slaget vid Halleluiah-bergen i slutet av Avatar, där RDA lämnade Pandora, sattes du i krystas och lämnades i 15 år tills RDA återvände som vi ser i Way of Water. Härifrån lyckas du fly ut i vildmarken och börjar se hur megaföretaget har påverkat miljön och vilda djur och därmed börjar dina ansträngningar att slå tillbaka och återta din hemplanet från de mänskliga inkräktarna.

Avatar: Frontiers of PandoraAvatar: Frontiers of Pandora

En del av er kanske tycker att det här låter mycket som konceptet bakom en av Ubisofts andra stora franchiseavtal, Far Cry, och för vad det är värt verkar spelupplägget spegla det. Du måste förstöra mänskliga platser och utposter för att rena deras närvaro från Pandora så att planeten kan läka, du kan närma dig världen på det sätt som passar dig (smygande eller rakt på sak) samtidigt som du använder en samling olika typer av vapen, och eftersom spelet är i första person är allt designat för att kännas uppslukande. Ubisoft tillät mig inte att faktiskt spela spelet vid denna förhandsvisning, så det är svårt att säga hur den öppna världen fungerar och om det faktiskt är ett Far Cry-spel som utspelar sig på Pandora, men premissen verkar kontrollera en hel del välbekanta lådor. Men där Frontiers of Pandora vill skilja sig från Far Cry är i rörelsen och själva världens design. Som en Na'Vi är smidighet och styrka nyckeln, så du kan klättra, glida och hoppa runt världen på ett sätt som påminner mig om parkour-systemen som ibland används i Mirror's Edge-spelen. Och allt detta är en nödvändighet eftersom Pandora inte är ett platt landskap tatuerat med asfalt och grusvägar, nej, det är en värld full av liv och färg och verkligen hisnande scenbilder och vyer.

Avatar: Frontiers of Pandora
Detta är en annons:

Världen är uppdelad i tre huvudbiomer; det finns en skog som gränsar till några flytande berg som man ser i filmerna, det finns Clouded Forest som är mer mystisk och dimmigare, och så finns det Upper Plains, som är ett gräsmarksliknande område. Varje biom är bebodd av sin egen Na'Vi-klan, en grupp individer som hjälper dig att återknyta kontakten med dina kulturella rötter och lära dig de färdigheter som krävs för att överleva på Pandora. För att lägga till detta kommer biomen att fyllas med välbekanta och nya sorters flora och fauna, av vilka många kan interageras med för att samla material som krävs för hantverk. Eftersom Na'Vi inte är en girig art, handlar resursinsamlingssystemet inte om att plocka upp allt som inte är spikat, det handlar mer om att hitta den exakta varan eller resursen för det du försöker skapa. Och detta kan göras på ett mer meningsfullt sätt när du har tagit bort RDA-närvaron från ett lokalt område, eftersom Pandora på så sätt kommer att läka och tillhandahålla resurser, mat och andra föremål av högre kvalitet. Och ja, för de som undrar över omnämnandet av mat, kommer det att finnas en matlagningssvit i Frontiers of Pandora, med dessa sätt för spelare att ge statistiska bonusar och effekter tillfälligt till sin karaktär.

När det gäller att bekämpa och ta sig an Pandoras värld, kommer spelare att ha tillgång till både Na'Vi och mänskliga vapen. Eftersom spelarens karaktär är ett barn av två världar om du så vill, liknar Jake Sully på ett sätt, kan du använda pilbågar och stavar som en Na'Vi-krigare för smygande och kraftfulla närliggande handlingar, eller istället piska ut automatgevär, hagelgevär, raketgevär och mer för att vända mänsklig teknik mot dem. Vapen kommer att vara tillgängliga via ett vapenhjul, vilket innebär att du kommer att ha tillgång till massor av olika verktyg hela tiden när du utforskar den öppna världen. När det gäller fiender, utöver de farliga djuren som kallar Pandora hem, kommer RDA-hotet att vara det största problemet du måste övervinna. Mänskliga soldater, bepansrade mekanikdräkter, helikoptrar, om du har sett det på filmer så är det förmodligen någonstans i Frontiers of Pandora också. Tack och lov förväntas du inte ta på dig alla dessa hot ensam, eftersom du kan knyta an till Direhorse för att snabbt resa runt i världen, och till och med knyta bandet för livet med din alldeles egna, personliga Ikran. Ikran, eftersom de är speciella för dig, kommer också att vara öppna för anpassning, vilket gör att du kan utrusta dem med kosmetika som sadlar och så vidare.

Avatar: Frontiers of Pandora

Det är också värt att notera att medan Frontiers of Pandora är ett förstapersonsspel, kommer djurridningen att vara i tredjeperson, vilket ger dig en bredare bild av den slående världen. Åh, och nämnde jag att det till och med kommer att finnas drop-in, drop-out-kooperativ tillgängligt i spelet, vilket innebär att du kan ta med en vän på resan. Även om det finns en kärnhistoria i centrum av Frontiers of Pandora, kommer den att vara på ett sätt unikt för dig. I början av spelet får du skapa din egen Na'Vi, som du får uppleva hela spelet som, vilket betyder till skillnad från Far Cry och dess tydliga huvudkaraktärer, Frontiers of Pandora är ett äventyr som drivs av din personliga karaktär. Utan att jag faktiskt kan spela Avatar: Frontiers of Pandora kan jag ännu inte berätta specifikt hur det känns att spela eller hur starka kopplingarna till Far Cry-spelet är, men vad jag kan säga utifrån vad jag har sett är att spelet fortfarande verkar fånga det där Avatar-undret och upptäcktens tema. Kommer spelet att kunna smälta samman med konceptet för att göra en komplett och spännande upplevelse? Vi måste bara ta reda på när Frontiers of Pandora anländer i december.

Detta är en annons:
HQ

Relaterade texter

Avatar: Frontiers of PandoraScore

Avatar: Frontiers of Pandora

RECENSION. Skrivet av Ben Lyons (GR EU)

Svenska studion Massive Entertainments påkostade filmlicensspel är här och Gamereactors systerredaktion i London har spelat igenom det...



Loading next content