Avatar: Frontiers of Pandora

Avatar: Frontiers of Pandora

Svenska studion Massive Entertainments påkostade filmlicensspel är här och Gamereactors systerredaktion i London har spelat igenom det...

Avatar liknar ingenting annat inom filmvärlden. Trots att det bara finns två filmer som källmaterial känns det som om alla känner till, känner igen och älskar James Camerons inbjudande och framförallt slående vackra sci-fi-universum. När det tillkännagavs att Ubisoft Massive och Camerons Lightstorm Entertainment skulle arbeta tillsammans på ett licensspel i Avatar-universumet dröjde det inte länge innan folk började hoppas och ha höga förväntningar på det här spelet.

Avatar: Frontiers of Pandora tar spelarna till en helt ny del av den främmande månen Pandora. Spelet utspelar sig i Western Frontier och handlar om att återupptäcka sina Na'vi-rötter genom att ge sig ut på en resa som en ung krigare som tillbringade sin barndom instängd och tränad av den invaderande mänskliga RDA-fraktionen för att slutligen användas som vapen mot den inhemska befolkningen på Pandora. Det är i princip samma historia som den den första filmen berättade, men istället för att huvudpersonen är en människa i en Avatar-kropp, är du en Na'vi som har isolerats och skurits bort från sin egen värld och sitt arv. Berättelsen fungerar, men den är inte precis den huvudsakliga drivkraften här. Du följer händelser som tar dig över de tre stora biomen i Western Frontier för att träffa olika klaner och Na'vi-krigare, allt medan du arbetar med "goda" människor för att skydda planeten från RDA:s destruktiva ansträngningar. Det är en berättelse som smälter in utan problem, men den vågar heller aldrig riktigt överraska. Snarare förväntar sig spelet att din utforskning och upplevelse i Pandoras öppna värld ska vara den primära wow-faktorn.

Avatar: Frontiers of PandoraAvatar: Frontiers of Pandora
Grafiken, som drivs av Massives egen spelmotor Snowdrop är fantastisk.

Tidigare, i somras närmare bestämt, beskrev jag Frontiers of Pandora som Mirror's Edge möter Far Cry. Det stämmer väldigt väl som beskrivning på hur detta fungerar nu när jag tillbringat en hel vecka med Frontiers of Pandora. Men den generaliserade åsikten bör inte förringa hur bra det här spelet känns att spela. Pandora är en stor värld med massor av vertikalitet, och klättrings- och rörelsesystemet är otroligt väldesignat och låter dig insupa världen i form av en stor lekplats. Striderna å andra sidan handlar om att använda din Warrior of Two Worlds-uppsättning för att övervinna hot. Mellan traditionella Na'vi-vapen som är utmärkta för mer exakta och smygande attacker, till RDA-eldvapen och sprängämnen för när saker blir ordentligt utmanande. Stridsmekaniken är förvånansvärt djup och utmanande och jag tycker att det är genuint underhållande att kriga mot de giriga människorna som avser att skövla planetens naturtillgångar.

Även om Frontiers of Pandora rent strukturellt ser ut som ett Far Cry-spel på papperet, känns det i praktiken inte riktigt som ett - vilket är tur. Det här är inte en titel där du kan springa och skjuta och spränga bort alla problem. Om du försöker att göra detta, kommer du att dö. I det här spelet måste du förlita dig på Na'vi-krigarens färdigheter och förmågor för att smyga, tyst ta ner och till och med använda RDA-teknik för att hacka system för att övervinna hot. Med ett gäng färdighetsträd fulla av förmåner som ytterligare förbättrar de olika delarna av hur din Na'vi fungerar kan du verkligen bygga upp och själv en spelstil som passar det sätt du vill ta dig an äventyret på.

Upplägget påminner naturligtvis mycket om både Far Cry samt Assassin's Creed, men det gör inget.

Men det finns en hake. För medan kärnspelet och dess grundläggande funktioner fungerar, är uppdragsdesignen och aktiviteterna i den öppna världen ungefär så "Ubisoft-typiska" som det går. Vad jag menar är att du förväntas resa runt i den stora öppna världen för att stänga ner RDA-baser (som ofta är karbonkopior av varandra) och interagera med en hel massa samlarobjekt. Vissa av dessa kommer marginellt att förbättra din hälsa på permanent basis, medan andra är en del av insamlingsuppdrag, eller kan vara relaterade till att hjälpa till att städa upp miljön, eller till och med för att förvärva ytterligare färdighetspoäng. Poängen är att efter några timmars utforskande av världen försvinner lockelsen att resa mellan markörer på världskartan, och istället lämnas du osammanhängande med hur du ska spendera din tid utöver att helt enkelt följa huvuduppdragstråden. Visst finns det sidouppdrag att utforska, men förvänta dig inte att bli imponerad av breda och spretiga sidoberättelser här. De är vanligtvis ganska grundläggande och tjänar helt enkelt till att stärka spelets varaktighet.

Men, trots sin ganska elementära speldesign som ofta förlitar sig för mycket på välbekanta Ubisoft open world-upplägg och manér, lyckas Frontiers of Pandora fånga en känsla av storlek, omfång och fantasi som filmerna är så bra på. Även om det bara finns två filmer med källmaterial att bygga vidare på känns Pandora omedelbart igenkännligt och framförallt vackert hemtrevligt. Det första ögonblicket när du kliver ut i den öppna världen och andas in Pandoras friska luft, eller när du först når en ny stor biom som får dig att inse hur unik och varierad den här främmande månen verkligen är, det är en upplevelse och känsla som är så Avatar som den kan bli. Massives enorma ansträngningar för att få den här världen att kännas levande, livfull och unik kan inte gå obemärkt förbi. Frontiers of Pandora är en öppen värld som inte liknar något jag någonsin har sett tidigare i ett spel. Visst kunde en smärre portion av uppdragsdesignen och aktiviteterna ha behövt något mer utvecklingstid, men inget av detta förtar det faktum att Pandora förvirrar, bedövar, inspirerar och fyller dig med samma känsla av som jag upplevde för första gången när Avatar gick upp på biograferna 2009. Och det är en enorm värld också, så du kommer inte att få slut på saker att göra.

Avatar: Frontiers of Pandora
Storyn är knappast särskilt minnesvärd men atmosfären är superb.

De nostalgiska känslorna förstärks när hela Avatar-upplevelsen sätter igång. När du klättrar upp för svävande berg för att knyta an till din Ikran och den stämningsfulla musiken börjar spelas är detta båda mästerligt och storslaget. När du når slätterna och den täta djungeln byts ut mot stora öppna och frodiga fält där vinden piskar genom ditt hår och prasslar i det gröna gräset, är det de invecklade detaljerna i den omfattande, expansiva miljön som gör Frontiers of Pandora till ett så anmärkningsvärt äventyr.

Det finns mycket mer "bra" än "dåligt", här. Förbluffande mycket, inte minst med tanke på hur mediokra dessa licensprodukter vanligtvis alltid är. Glida genom molnen på en Ikran, bryta sönder och krossa RDA-teknik av en kolossal storlek. Allt är helt och hållet och autentiskt Avatar och Massive har verkligen varit trogna källmaterialet. Ändå finns det andra delar utöver uppdragsdesignen och aktiviteterna i den öppna världen som inte passar. Varför det här spelet behövde ett loot-system förbryllar mig. Varför redskap, föremål och resurser måste ha en sällsynthetsfaktor är bortom mig, eftersom det verkar som om det bara finns så att Massive kan tvinga dig att jaga den perfekta versionen av en frukt eller djurhud som du behöver för att skapa den utsökta versionen av den rustningsbit du har varit ute efter.

Avatar: Frontiers of Pandora
Om du gillar framförallt den första Avatar-filmen kommer du att gilla detta.

I slutändan är detta ett av de mest lyckade filmlicenssperen jag haft nöjet att springa igenom, tillsammans med bland andra Goldeneye 007 samt The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay. Om du, likt jag, verkligen älskar James Camerons filmer och har väntat på ett äventyr dränkt i Pandora-typisk atmosfär och fantasi skapat av snillena bakom The Division samt Ground Control, torde detta vara ett givet köp för din del, trots smärre skönhetsfläckar.

Avatar: Frontiers of Pandora
8 / 10
+