Svenska
Gamereactor
recensioner
Aven Colony

Aven Colony

Mänskligheten behöver ett nytt hem och planeten Aven Prime ska koloniseras. Oliver Thulin har lekt stadsplanerare för att ta reda på hur bra Aven Colony är...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det ska sägas direkt - jag är inte en veteran när det kommer till genren som Aven Colony tillhör. Det är ett simulationsspel likt Sim City där det blir ditt jobb att bygga, expandera och upprätthålla en koloni på en avlägsen planet kallad Aven Prime. Senast jag spelade något liknande var när Sim City 2000 var hett på PC:n. Det var givetvis en smärre evighet sedan i en industri som rör sig så snabbt framåt som spelindustrin gör. Sedan dess har jag utvecklat en förkärlek åt frenetiska actionspel och bombastiska äventyr, så simulationsgenren har jag knappt tittat tillbaka mot. Jag är helt enkelt inte bra på dem. Ändå lyckades jag ha förvånansvärt kul med Aven Colony.

HQ

När du startar spelet får du möjligheten att slänga dig in i den matiga kampanjen som börjar med två träningsuppdrag som gör ett tjänligt jobb med att lära spelaren hur kontrollen fungerar och vad som kommer förväntas av dig när du släpps lös, fri till att bygga din koloni som du själv behagar, eller hoppa in i Sandbox Mode som kopplar loss dig från spelets berättelse och uppdrag för maximal frihetskänsla. Jag startade med kampanjen, vilket kändes lägligt för en nybörjare som undertecknad, på lätt svårighetsgrad (det fanns ett ännu lättare "Beginner"-alternativ men jag kände att "Easy" räckte) med hopp om att jag hade vad som krävdes för att bli en funktionsduglig ledare åt mina undersåtar som bodde i kolonin.

Det börjar simpelt nog. Du har ett par dussin kolonister till att börja med, några mindre förvaringsmoduler för lagring av resurser, ett par solpaneler som genererar ström, en syreregulator - grejer som är nödvändiga för att upprätthålla liv. Istället för traditionella gator sammanlänkas allting med lufttäta, transparenta tunnlar eftersom att Aven Primes atmosfär inte går att andas för människor. Du kommer få uppgifter att slutföra i utbyte mot belöningar och dessa är främst menade att guida spelaren på rätt väg snarare än diktera hur du bygger din koloni. Det slutgiltiga målet för det första uppdraget är att bygga ett museum för jordens historia så att vi aldrig glömmer var vi kommer ifrån, men de är oerhört dyra och energikrävande så vägen dit kan vara lång.

Detta är en annons:
Aven Colony
Det är lätt att komma in i de grundläggande systemen i Aven Colony och spelupplevelsen blir sällan för överväldigande.

Min första uppgift blir att bygga en geotermisk generator på en av de närliggande gasventilerna för att omvandla gasen till energi (en sekundär fördel med detta är att man även förhindrar ett framtida utbrott av giftgas från den öppningen), vilket ger mig tillräckligt av elektricitet för att bygga nya grejer. Men konstruktioner kostar även "nanites", som du kan utvinna ur metaller som järn - mitt andra mål blir således att bygga en gruva på en av de naturliga järnformationen i närheten, såväl som att bygga en "nanite processing plant" för själva omvandlingen. Därefter bygger jag vattenpumpar på platser där marken är som fuktigast och ett par åkrar för odling av olika sorters mat.

Så länge du har nanites, elektricitet och arbetsdrönare så det räcker kan du bygga vad du vill men för att nå optimal produktivitet från dessa strukturer behövs också arbetskraft. Därför behöver jag tidigt bygga ett immigrationscenter så att vi kan ta emot nya nybyggare, ivriga till att dra sitt strå till stacken. Ju fler som arbetar på immigrationscentret desto fler nya kolonister tar du emot med jämna mellanrum, men som med allt annat kommer det med nya saker att tänka på. Allteftersom att din koloni växer i antal invånare blir kraven på matproduktion och vattentillgänglighet högre. Du kommer även behöva tänka på att ge kolonisterna hus att bo i och då även helst utspritt eftersom att de inte gillar att pendla för långt till sina arbeten.

Aven Colony
Soundtracket är inte något du kommer minnas i slutet av året, men gör sitt jobb och är trevlig att ha i bakgrunden.
Detta är en annons:

Det är givetvis viktigt att hålla sina invånare nöjda och glada. Längst ner på skärmen finns en remsa med information som du kommer åt med ett knapptryck och den gör ett bra jobb med att ge dig en överblick av hur du sköter dig. Du kan se hur mycket mat och vatten du har lagrat, hur mycket varje person får per timme, hur mycket du producerar för närvarande och liknande. Du kan även se hur lycklig din population är och när det blir valår är det viktigt att hålla ständig koll på just det. Om det plötsligt bryter ut en brottsvåg får du installera polisdrönare som håller skurkarna i schack. Om folket börjar klaga på att luftkvaliteten sjunker får du analysera var i kolonin syret behöver förbättras och installera luftfilter i närheten. Om de börjar klaga på att de behöver gå för långt till sina arbeten får du kolla efter strukturer som ligger långt ifrån närmsta residensbyggnad och bygga nya lägenheter i närheten. De vill dessutom inte bara ha gott om mat, utan även god variation. Utöver detta vill de också ha underhållning i form av parker, grillhak, köpcenter och liknande.

Du behöver också vara medveten om vilken årstid det är. På sommaren drar dina solpaneler in gott om ström och dina åkrar producerar mat på högsta kapacitet (förutsatt att de är placerade på rätt markunderlag och är fullt utrustade med arbetare) men på vintern körs solpanelerna på halv kapacitet och åkrarna blir i princip värdelösa. Därför behövs växthus, som visserligen bara producerar mat hälften så snabbt som en åker, men är oberoende av årstid. Byteshandel blir extra viktigt på vintern då du kan exportera material du har gott om och importera det du behöver mest.

Aven Colony
Om maten börjar ta slut kan du ransonera den så att mindre förbrukas, men du får samtidigt räkna med att ditt folk blir griniga över din policy.

Aven Colony håller konceptet fräscht genom att introducera nya faror att kringgå och nya förhållanden att anpassa sig efter. Stormar kan skada din koloni så att du tvingas lägga resurser på reparationer, utomjordiska livsformer kan komma och infektera byggnader och smitthärdar kan bryta ut. Därför behövs välutrustade sjukhus och saneringsdrönare för sådana situationer. Landskapet påverkar också hur du tvingas förhålla dig till byggandet. Det första uppdraget spelas på en grönskande och relativt gästvänlig miljö, men det andra försätts i en torr öken. Dina chanser för odling är således låga vilket kräver att du kan förlita dig på byteshandel när det kommer till matbehov.

Aven Colony är förvånansvärt lättspelat med handkontroll (jag har spelat Xbox One-versionen inför recensionen) och det var ytterst sällan som jag längtade efter mus och tangentbord. För den som hellre spelar ett spel som detta på PC finns ju givetvis PC-versionen där för dig, men om du som konsolspelare är orolig över kontrollen är det lyckligtvis obefogat. Det hela är väl avvägt och pedagogiskt presenterat - även om det krävs ett visst mått av experimenterande och menypillande för att få full koll på användargränssnittet. Och på tal om gränssnitt - det är inte det vackraste jag sett men det ger dig den viktigaste informationen på ett lättillgängligt sätt och det ställde aldrig till med problem för mig.

Aven Colony
I Sandbox-läget får du själv välja hur mycket resurser du startar med, hur ofta du stöter på hot, hur gott humör din population börjar på och mycket annat. Du slipper även direktiv från högre ort och är fri till att fokusera på vad du vill.

Aven Colony har ett speldjup som jag uppskattar, där allting är en balansgång och hjärnan ständigt stimuleras med nya utmaningar och variabler att uppmärksamma. Även när du klarat ett uppdrag tvingas du inte ut i menyn för att kastas in i nästa utan du är alltid fri till att göra så mycket eller så lite du vill på varje given bana. Speltid kommer därför variera, inte minst beroende på svårighetsgraden som avgör saker som hur mycket resurser du får, men med en prislapp på runt 300 kronor kommer du få mer än dina pengars värde ur ett köp.

Jag hade som sagt en trevlig vistelse på Aven Prime, i slutändan. Storyn som finns här, och främst berättas genom dialog som från och till spelas i bakgrunden mellan anonyma karaktärer, är inte särskilt fängslande och designen är inte den mest inspirerade, trots att den är funktionell. Jag hade även svårt att hålla mig engagerad i spelet under längre stunder då processen att bygga en hälsosam koloni ibland kan kännas långdragen men i stunder på ett par timmar åt gången var Aven Colony riktigt kul. Det är en grymt tillfredsställande känsla, strösslat med ett mått av stolthet, att överblicka en framgångsrik koloni som du arbetat med i flera timmar och tänka tillbaka på hur liten och betydelselös den var när du började. När jag fick det här recensionsuppdraget räknade jag inte med att se tillbaka när jag var färdig med denna text, i och med att detta på pappret inte är en genre för mig. Men jag tror faktiskt att jag kommer spela en hel del av detta även i den närmsta framtiden.

Aven Colony
Aven Colony
Aven Colony
Aven Colony
Aven Colony
Aven Colony
Aven Colony
08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Pedagogiskt och lättsmält, bra speldjup, väl fungerande kontroll, roligt Sandbox-läge, väl prissatt, matig spellängd
-
Kan bli tjatigt under längre sessioner, tråkig story, anonym design
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

Aven ColonyScore

Aven Colony

RECENSION. Skrivet av Oliver Thulin

Mänskligheten behöver ett nytt hem och planeten Aven Prime ska koloniseras. Oliver Thulin har lekt stadsplanerare för att ta reda på hur bra Aven Colony är...

Vi spelar Aven Colony i Gamereactor Live

Vi spelar Aven Colony i Gamereactor Live

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Aven Colony är det där spelet som påminner om Sim City men äger rum i rymden, bland rymdvarelser och slembobbor som kryper omkring och slemmar ned saker och ting. Förutom...



Loading next content