Av alla spel som skulle släppas i slutet av 2024 verkade Avowed vara det minst troliga att bli försenat eftersom Obsidian oftast är pålitliga. Vi hade fått se en hel del av det tidigare under året och det såg faktiskt riktigt bra ut. Stalker 2: Heart of Chornobyl hade fortfarande stora utmaningar framför sig och Indiana Jones and the Great Circle förblev osynligt under större delen av året, utan några konkreta avslöjanden om dess sammanhängande gameplay. Men av dessa tre är alltså Avowed spelet som sköts upp till början av nästa år, även om vi försäkrats om att det inte har något att göra med att spelets produktion. Men stämmer det?
Vi måste dock säga att den senaste förhandsversionen vi grävt oss igenom faktiskt verkar vittna om sanningen i Xbox-chefens påstående. Istället för det korta segmentet någonstans i mitten av äventyret som vi fick se under Gamescom, har vi nu fått dyka in i spelet från start, bygga vår egen karaktär och bege oss mot The Living Lands för att ta reda på exakt vad denna här "soul plague" som drabbat världen är för något.
Avoweds karaktärsskapare är väldigt detaljerad och den tar upp din karaktärs ursprung på ett koncist och exakt sätt. Du är en gudafigur i det här spelet, en varelse som - av någon anledning - välsignats av en gud medan du fortfarande var ofödd. Detta ger dig inte bara en huvudpersons rustning och krafter, utan du har dessutom några märkliga märken i ansiktet och på huvudet. Du kan göra dem osynliga om du vill, men datorkontrollerade personer kommer fortfarande notera dem, så jag tyckte det var bäst att visa upp mina och valde en druidisk look med grenar som växer ut ur huvudet och ett rosa skägg - bara för att. Du kan mixtra runt och göra din karaktär så seriös eller fånig du vill, samtidigt som de intrikata detaljerna i spel som Dragon Age: The Veilguard inte riktigt finns med, så är det mer än du behöver för att få din just Envoy att kännas som din egen.
Som kejsarens sändebud har du fått i uppdrag att resa till The Living Lands och utrota en slags "soul plague", som faktiskt påminner mycket om cordyceps-viruset från The Last of Us, eftersom svampar verkar vara roten till allt ont i båda spelens universum. Efter att ha undkommit ett skeppsbrott i prologen och samlat in den nödvändiga utrustningen för att antingen spela som krigare, ranger eller magiker, är det fritt fram att utforska Avowed. The Living Lands är inte ett överväldigande stort område, och även om det kanske gör vissa rollspelsälskare besvikna, är det omedelbart tydligt att Obsidian lyckats leverera mängder av detaljrikedom i denna mindre, hanterbara värld, vilket gör att den känns mer levande för varje steg istället för att sträcka ut sig i en tråkig, större och tom värld. Som en person som blir alltmer frustrerad över att veta att jag kanske måste spendera timmar på att bara ta mig från en plats till en annan, är den här typen av världsdesign helt klart att föredra.
The Living Lands är som sagt en något mindre men samtidigt oerhört detaljerad värld med vacker grafik. Avowed känns också väloptimerat, så min åldrande dator kan fortfarande nå höga inställningar med stabil bildupdatering. Särskilt karaktärsmodellerna är mycket tjusiga, och även om du inte får titta se din gudaliknande karaktär i förstapersonsperspektiv när du strövar i Living Lands, så finns det även ett tredjepersonsläge som känns genomarbetat. Ansiktena kan dock kännas lite märkliga mellan varven med konstiga datorkontrollerade personer, men ju mer jag vant mig vid den stil Obsidian använder i Avowed, desto mer har jag uppskattat de stora, konstiga ögonen på de kattliknande människorna eller de tandfyllda munnarna på Kai. Jag kan inte låta bli att önska att vi borde ha fått göra vår karaktär till någon av dessa andra raser, men det finns gott om anpassningsalternativ utöver din karaktärs utseende så det känns synd att klaga. Tack din bakgrund och förmågor får du massor av dialogalternativ som öppnas, och varje konversation har väldigt många val där dina svar faktiskt leder dig till olika mål.
Allt detta kan vi dock förvänta oss av Obsidian, och istället tror jag att striderna i Avowed är det som sticker ut mest. Oavsett om du spelar med fokus på tunga närstrider, pil och båge eller nyttjar massor av trollformler, gör dess Vermintide-inspirerade gameplay underverk i Avowed. Det är snabbt, tillfredsställande och känns väldigt vältrimmat. Jag älskar flashiga effekter och valde en Mage-build först och främst, och jag blev mäkta imponerad av hur trollformler och elementära skador fungerar. Att skicka ljusblixtar mot fiender med en trollstav innan du sätter eld på dem med en tome-trollformel känns fantastiskt, och du kan även utnyttja din omgivning med trollformlerna, som att leda en grupp Xaurips in i en stor pöl innan du förvandlar den till en dödsfälla med en blixtformel. Avoweds strider belönar kreativitet, och även om du helst bara vill använda ett tungt vapen och dänga allt, behöver du inte nödvändigtvis bara rytmiskt trycka på attackknappen för att vinna striden.
Jag är faktiskt ännu mer förtjust i Avowed nu än när jag spelade för några månader sedan, men finns det fortfarande några kvarstående bekymmer, varav ett av dem inte kan skyllas på själva spelet. Det första orosmomentet kretsar kring spelets story. Det finns en intressant historia om denna soul plague, och jag hoppas att den övergripande berättelsen inte går förlorad på grund av världens skala och fokus på strid. Efter att ha spelat Pentiment och känt att Obsidian är som bäst när de får berätta mästerlig historier, känns Avowed hittills inte riktigt lika mycket som en tungviktare. Naturligtvis har jag bara precis börjat min resa och kan egentligen inte säga för mycket om detta och jag hoppas verkligen att det kommer förändras med tiden. Och kanske är jag orolig i onödan eftersom själva gameplay-slingan faktiskt är ännu mer tillfredsställande än spelets trailers skvallrar om.
Den andra oron kretsar kring releasen av Avowed . Som jag nämnde i början av den här förtitten har den skjutits upp till februari 2025. Kingdom Come: Deliverance II och Assassin's Creed Shadows hotar att stjäla uppmärksamheten från detta rollspel, så jag hoppas att Avowed fortsätter leverera på samma starka sätt och verkligen sticker ut ur mängden så det hittar sin publik även i en så hård spelmånad.