Bakery Simulator

Bakery Simulator

Måns har bakat bullar och surdegslimpor i Bakery Simulator som precis har landat på Xbox och han kommer aldrig att sätta sin fot i ett bageri igen...

Det finns två typer av människor som kommer att älska Bakery Simulator, de som inte kan få nog av detaljstyrning och de som drömmer om att öppna ett eget bageri. Jag är ingen av dem men det betyder inte att jag inte kunde ha rätt kul i Bakery Simulator. Åtminstone i början, innan det blev mer eller mindre självspelande. Det börjar, precis som alla andra simulatorer med en tutorial där jag får lära mig grunderna i köket där jag framöver kommer att husera. Det är här jag i egenskap av MasterChef Degevall kommer att plocka upp mina beställningar, gå igenom recepten för dagen och naturligtvis knåda rikligt med deg. Jag kontrollerar allt. Förutom disken, tack och lov. Köket nollställs varje morgon. Men från dess att ordern kommer in till att bakverken levereras ute hos kund så är det jag och jag allena som ansvarar för kvaliteten hos det här bageriet. Det är mitt ansvar att se till att inte missnöjda kunder recensionsbombar mig på Yelp och TripAdvisor.

Bakery Simulator
Källarfranska är inkörsporten till tyngre grejer, som surdegsbröd.

Men problemen börjar direkt. Handkontroll är inte optimalt för den här typen av spel. Som med de flesta andra simulatorer så är mus och tangentbord förmodligen att föredra här. I synnerhet när stressen över en riktigt tajt tidsram successivt börjar kicka in. Jag svär högt på franska, Sacrebleu! när jag inte lyckas skära upp degen i exakt lika stora delar. Merde! Där brändes bullarna vid när luckan på ugnen inte gick att öppna i tid. En del av mina missöden kan förstås skyllas på min egna risiga koordinationsförmåga men majoriteten är faktiskt spelmekanik. Något som också blir väldigt tydligt i takt med att min framgång ökar och jag kan uppgradera mina köksmaskiner. Ju mer automatiserat, desto mindre problem har jag när jag slipper att vrida på små reglage och tajma tillredningstider med ett knapptryck i exakt rätt ögonblick. Bakery Simulator är nämligen inte bara extremt detaljerat, det är också precisionsbaserat in absurdum.

Bakery Simulator
Ordning och reda, degen på fredag. Degevall gillar att ha det rent och snyggt i köket.

På ett sätt applåderar jag det då det tillför realism i spelet. Det blir som att stå där och baka på riktigt, i synnerhet eftersom samtliga bageriprodukter jag producerar är baserade på verkliga recept. Å andra sidan blir det som att ha ännu ett jobb. Att logga ut från arbetet efter en lång dag med projektledning och snäva deadlines till att göra samma sak igen, inte sällan ännu stressigare än på mitt riktiga jobb är helt enkelt inte superkul och bara att försöka sätta sig in i alla spelsegment tar sin lilla tid. Bakery Simulator är nämligen inget lir man bara plockar upp och nöjesspelar. Det är blodigt allvar, från början till slut. Livssimulatorernas Dark Souls. Jag måste noga studera mina alternativ, väga för och nackdelar och lära mig av mina misstag. Misslyckas jag så blir konsekvenserna enorma. Det är inte permadöd men minsta lilla tummande på kvaliteten och mitt rykte tar rejält med stryk och vid upprepade fadäser så är det bara att plocka ner skylten för gott. Visst kan jag rätta till misstag och till och med slänga bakverken jag inte är nöjd med i soptunnan men klockan tickar ständigt och stressen är hela tiden närvarande. Utmattningssyndromet viskar i mitt öra "jag ser dig." Samtidigt kan jag inte riskera att leverera något halvgräddat till kunderna, då går de i taket så det är hela tiden en balansgång mellan perfektion och tidsplanering.

Bakery Simulator
Nu blir det andra bullar! Nej, det blir det inte alls. Det är samma trötta recept som dagen innan.

Det är också viktigt att belysa att det kan gå fel i varenda liten del av processen. Från att plocka och dosera rätt ingredienser till att mixa dessa till precis rätt konsistens. Sedan skall de alltså skäras upp i lagom stora delar, formas och placeras i ugnen för att plockas ut i rätt tid. När allt är klart så skall de levereras och här förvandlas spelet plötsligt till Grand Theft Auto. Nej, inte riktigt. Så actionspäckat blir det aldrig men döm om min förvåning när det visade sig att jag skulle ratta bilen själv i en bakningssimulator. Här trodde jag att det bara var att ställa fram grejorna vid dörren och så kom någon och plockade upp lådan men det är plattan i mattan genom mörka gator tills jag når rätt destination på kartan som gäller. En genväg genom parken, köra mot rött ett par gånger och att preja någon stackare av vägen är alla legitima sätt för att komma fram snabbare och därmed erhålla ett högre betyg. Även här var styrningen horribel skall tilläggas.

Bakery Simulator
Det bästa med nybakat är ju doften. Den får man tyvärr inte i Bakery Simulator men allt annat finns här. In i minsta detalj.

Grafiken är inget att skriva hem om. Det är okej, varken mer eller mindre men för den här typen av spel så är det väl också ungefär det man kan förvänta sig. Saker och ting ser ut som det skall. En slev är en slev och en nybakad bulle ser ut som en nybakad bulle, minus det bästa förstås, doften. Spelsegmentet där man kör bil däremot. Det hade definitivt behövt ett tag till i ugnen för där snackar vi verkligen half baked. Det finns spel till Playstation 2 som ser bättre ut. Tack och lov kan jag uppgradera till automatisk leverans senare i spelet så att jag slipper sätta min fot i den där polygonkärran igen men fram tills dess är det en okulär mardröm. Lägg sedan till den förfärliga styrningen och du har ett recept för katastrof. Musiken är värre än hissmusiken på valfritt köpcenter. Ett fruktansvärt monotont plinkande som omgående byttes ut av undertecknad mot en spellista på Spotify. Degevall gillar att knåda till amerikansk radiorock så det blev AOR-baserat med mycket Michael Bolton, Journey, Toto och Night Ranger. Marginellt bättre men att man överhuvudtaget skall behöva byta ut spelmusiken för att inte bli vansinnig på kuppen är förstås ett underbetyg hur man än vrider och vänder på det.

Bakery Simulator
2001 ringde och ville ha tillbaka sin grafik.

Ju längre in i spelet jag kommer desto mer modernt blir mitt kök men mina recept blir också mer komplexa. Avancerade bakverk genererar mer pengar men tar också längre tid att bereda så det är hela tiden en balansgång. Risk och belöning. Vad gör jag när en ingrediens tar slut? Beställer jag och väntar in leveransen eller betalar jag extra för expressbud? Den typen av snabba beslut ställs jag ständigt inför och efter cirka åtta timmars hektiskt bakande så kan Degevall äntligen hänga av sig förklädet, pusta ut och se fram emot en lång semester, långt bort från brända croissanter och skeva kringlor. Aldrig igen mumlar han tyst för sig själv när han drar igen dörren med en smäll.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+