Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Baten Kaitos 1&2 HD Remaster

Baten Kaitos 1&2 HD Remaster

Baten Kaitos återuppstår efter 20 år i glömska, och vi har tagit tempen för att se om det håller än idag.

Nintendo Gamecube blev som bekant aldrig någon kommersiell succé, och även om många av konsolens titlar höll extremt hög klass så var antalet sålda maskiner alldeles för få för att dessa skulle kunna nå något större antal spelare. I fallet Baten Kaitos och dess uppföljare så var det sedan förmodligen ännu värre ställt på försäljnings-fronten, detta då man opererade inom en nischad rollspelsgenre ovanpå det redan skrala utbudet av sålda konsoler. Det var med andra ord förmodligen inte allt för många som faktiskt lirade dessa äventyr när det begav sig i början på 2000-talet, men nu kan det tillslut komma att bli ändring på det. För Bandai Namco erbjuder numera alla som missade chansen för 20 år sedan ett nytt försök, och med Nintendos Switch mäktiga popularitet och bärbara smidighet har det aldrig varit lättare att ta del av ett par av dåtidens mest säregna japanska rollspel.

Baten Kaitos 1&2 HD RemasterBaten Kaitos 1&2 HD Remaster
Två spel för priset av ett.

I det här uppiffade HD-paketet som går under namnet Baten Kaitos 1&2 HD Remaster ingår Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Oceans samt Baten Kaitos:Origins. Båda spelen erbjuder runt 40-50 timmar långa kampanjer, och vill du göra allt som finns att tillgå kan du lätt räkna med att investera den dubbla speltiden. Det är med andra ord rätt mycket kvantitet man får i den här utgåvan, och med sin uppiffade grafik och kvalitativa förbättringar när det kommer till spelbarhet och lättillgänglighet så är det ett väldukat festbord från förr vi har att göra med.

Detta är förvisso "endast" en remaster, så den charmiga grafiken från förr är till stora delar intakt även om den såklart har blivit polerad och korrigerad för att fungera på en modernare konsol som Nintendo Switch. Det mesta man gillade år 2003 är således kvar 2023, men det ska såklart noteras att rollspelsgenren har tagit stora steg under de senaste decennierna, och är du rädd för ålderdomlig design så bör du kanske söka dig någon annanstans. Storyn håller dock fortfarande tämligen väl med dagens mått mätt, och det unika och kortbaserade stridssystem erbjuder något säreget som än idag får Baten Kaitos att stå ut över mängden. Det är dock fortfarande inte det mest användarvänliga systemet i genren, och du kan initialt behöva sitta och läsa på ett tag innan du känner dig fullt bekväm med alla detaljer och funktioner som i förlängningen får spelglädjen att öka.

Baten Kaitos 1&2 HD Remaster
Stridssystemet är tämligen unikt.

En stor skillnad i denna nyutgåva är annars att det har blivit betydligt enklare att skräddarsy upplevelsen efter sitt egna tycke och smak. Man kan till exempel öka på hastigheten med upp till trehundra procent, och en sådan liten detalj gör verkligen under när man tacklar ett långt äventyr som kan ta mot 50 timmar att klara av. Du kan även aktivera att striderna sker automatiskt om du mest är intresserad av berättelsen, och känner du behovet av att utforska mer utan störningsmoment kan du därtill stänga av möten med fiender helt och hållet för att återigen kunna snabba på processen.

En sak som däremot tyvärr inte finns kvar från originalen är de engelsktalande röstskådespelarna. Endast de japanska rösterna ingår nämligen i denna utgåva, och även de absolut inte är dåliga så hade jag gärna sett att valmöjligheten att ha med engelskt ljud också var inkluderad. De engelska röstinsatserna var förvisso inte något speciellt att hänga i granen (framför allt inte i det första spelet), men det nostalgiska värdet sjunker ändå några graderna för oss västlänningar när man inte kan återuppleva gamla klassiker i ett så troget skick som möjligt.

Baten Kaitos 1&2 HD Remaster
Storyn utspelar sig uppe bland molnen (vi tänker inte specificera hur många kontinenter det rör sig om dock)

I slutändan är dock Baten Kaitos 1&2 HD en tämligen välgjord remaster utan att man får ta del av allt för mycket mervärde utöver det vi redan har upplevt en gång. Fokuset på flyt och tempo gör visserligen under för att få båda äventyren att bli mer smidiga, men grunden kan än idag förmodligen uppfattas som lite ålderstigen vilken kan vara avtändande för en ny publik. Att det har blivit enklare att uppleva dessa bortglömda pärlor är däremot är något att applådera på det stora hela, och hyser du kärlek gentemot gamla och unika rollspel så erbjuder dessa två Baten Kaitos-spel väldigt mycket underhållning för en betydligt billigare peng än om du skulle behöva leta upp original-versionerna.

7 / 10
+
Mer lättillgängliga än originalen, uppiffad grafik, ljuvlig musik.