Vad är det egentligen som är så fascinerande med Batman? En prylbög i bondageoverall med dandyalterego. Han har egentligen inga riktiga vänner, och det förstår jag när man har världens tuffaste bil som ingen annan får köra. Bruce Wayne är som den där bortskämda grabben i klassen som ingen står ut med men som alla hänger med ändå eftersom han har coola grejer. Nej, då föredrar jag helt klart hans babyblå motsvarighet och djungeladressat, negerkungen från Bengali.
Mr Walker har en feja så fruktansvärd att folk faller som käglor om han gläntar på masken. Han bor i en trädkoja, har en varg döpt efter mörkrets furste och under riktiga varma djungeldagar så gillar han att chilla i en dödskalletron, och bara en sån sak är ju så hårdkokt att till och med Bruce Waynes lyxigaste läderfåtölj får gåshud. Dessutom härstammar Fantomen från en mycket respektabel ätt av regelbundna bloggare.
Trots detta är Batman vida överlägsen Fantomen i popularitet. Varför? Jo, på grund av serievärldens kaxigaste utbud av ärkeskurkar förstås. Fantomen hamnar ständigt i luven på samma gamla trötta Sing-pirater och svekfulla medicinmän medan Batman tampas med tuffingar som Fågelskrämman, Dubbelansiktet och sin gladlynte "sidekick" och nemesis, Jokern. Jokern är förmodligen den tuffaste av dem alla, och då menar jag verkligen alla, oavsett serie, eller media. Killen har för tusan två Oscarstatyetter i hyllan, bara en sån sak!
Det är just dessa bovar och banditer som är Batman: Arkham Asylums huvudattraktion, för på Arkham vimlar det nämligen av trubbelmakare. På grund av en brand i stadens fängelse så har man flytta samtliga interner till Mercy Island, även de som av rättsystemet anses vara psykiskt friska. Och det är inga snattare och cykeltjuvar vi pratar om. Nej, här huserar Gotham City numera sitt nedrigaste ärkebus. Fiskar så fula att de får Jack Nicholsons karaktär från Gökboet att se ut som en vän av ordning, och när de samtidigt går ihop och bestämmer sig för att göra myteri under Jokerns regi så får uttrycket dårhus snabbt en helt ny innebörd.
Skälet till att Rocksteady valt Arkhams gamla herrgård istället för ett öppet Gotham City till sin actiondeckare beror på att man velat skapa en mer begränsad och klaustrofobisk spelvärd. Mindre transportsträckor men ändå tillräckligt många skrymslen och vrår för att man ska kunna komma och gå som man själv behagar. Du kommer bland annat kunna besöka Batmans egen batcave-filial som ligger i direkt anslutning under byggnaden, men även om det inte blir några vilda batmobiljakter så är det ändå i förarsätet som äventyret tar sin start.
För I Batman: Arkham Asylum axlar du Läderlappens karakterisiska mantel i vad som verkar vara ett enkelt rutinuppdrag. Leverera Jokern till Arkham, ta en bulle med Gordon, kanske göra nån quiz på Facebook och sen hem och sova. Lätt som en plätt, och givetvis på tok för bra för att vara sant. Inom loppet av bara några minuter så har allting gått fruktansvärt fel och vad som skulle varit ett stillsamt kvällsskift har plötsligt förvandlats till en actionladdad dubbelpanna, men i dessa inflationstider så är Bruce Wayne inte den som tackar nej till lite extra OB.
Med hjälp av Harley Quinn försätter Jokern samtliga fångar på fri fot, och i kaoset som uppstår flyr han själv in bland Arkhams katakomber med ett löfte om att låta bomberna hagla över Gotham om så mycket som en pojkscout följer efter. Bluff eller inte, med hundratusentals liv i potten vill man ha en stadig hand om man ska ge sig in i spelet, men att lägga sig är naturligtvis inte heller något alternativ.
Så för att göra Arkham till en säker arbetsplats igen krävs både en ninjas list och lite klassiskt serievåld. Det gäller att smyga sig fram och beta av buset ett efter ett utan att bli varesig sedd eller hörd. Det här passar såklart vår ljusskygga hjälte alldeles utmärkt, och eftersom Läderlappen alltid har varit en accessoarernas man så har han också lite hjälp på traven. Med änterhaken kan du svinga dig förbi dina fiender eller fly upp bland skuggorna vid kritiska ögonblick, och med batbumerangen kan du utlösa fällor och manövrera knappar och spakar för långt bort för att nå.
Men i prylbältet hittar vi inte bara klätterutrustning och australiensiska jaktredskap, det finns också annan högteknologisk mumbojumbo som röntgenglasögon och en apparat som låter dig spåra en speciell uppsättning fingeravtryck. Om spelets CSI-läge är så "sexigt" som Rocksteady vill låta påskina ska bli spännande att se, men visst låter det både intressant och behändigt. Med ett visir (inte helt olikt Samus i Metroid Prime) kommer man dessutom kunna scanna in föremål i din databas och märka andra saker av intresse.
Utöver ditt välsorterade prylbälte kommer du även ha möjligheten att uppgradera dina färdigheter med intjänade erfarenhetspoäng, poäng som du skaffar genom att oskadliggöra Arkhams olydiga invånare med antingen kraft eller knep. Snygga kombinationer genererar dessutom hälsa, och istället för att plundra medicinskåp och mixa örter får du i Arham Asylum en sprillans ny livmätare för varje batalj du tar dig för. Så även om du avslutar ett slagsmål med endast ett uns av livhanken i behåll så kommer du ändå vara frisk och fräsch lagom till nästan sammandrabbning.
Och överlevnad ska förhoppningsvis inte vara något problem. Batman är en skolad slagkämpe och det är något som Rocksteady också vill dela med sig av redan från start. Med tre huvudattacker (anfall, avväpning och motattack) kan du utan problem ta dig ann flera undersåtar åt gången, och striderna kommer att blanda både quick time-moment och snygga ultrarapidsekvenser för att du ska kunna njuta av varje blåklocka och fläskläpp. Tar du själv för mycket stryk kommer du dessutom få dras med dess efterbörd under resten av spelet, något som faktiskt dragits så långt att du måste ta mantelns slitage med i beräkningen om du tänkt att glidflyga ett par våningar.
Exakt vilka bovar och banditer som finns registrerade på Arkhams institution har ännu inte redovisats, men med tanke på att licensen sträcker sig över hela sjuttio år av Batmanhistorik (istället för hundra minuter Hollyood-adaption) så lär vi få slåss mot fler storskurkar än i någon annan DC-licens. Det är dock bekräftat att gamla Arkham-stammisar som Bane, Killer Croc, Fågelskrämman, Gåtan, Frysmannen (Mr Freeze), Zsasz och Harley Quinn kommer att dyka upp, och rykten talar även om karaktärer som Pingvinen, Murgrönan (Poison Ivy) och Amygdala.
Och med ett sådant skurkutbud nöjer man sig naturligtvis inte med vilka B-skådisar som helst, utan här bjuds det på B-scenens crèam de la crèam med Mark Hamill (från Batman: The Animated Series) i spetsen tillsammans med sina kollegor Kevin Condoy och Arleen Sorkin. Även Harley Quinns fader och Emmy-vinnaren, Paul Dini, är tillbaka med skiftnyckeln för att lossa på Jokerns alla skruvar och ge oss en dialog till bredden fylld av nattsvart vansinne. Räkna med ett manus värdig en hämndlysten miljardär med andra ord.
För karaktärsdesignen står DC Comic-bolaget Wildstorm och vårens Batman-kollektion går i svart och grått, hippa accessoarer med gult prylbälte, något som karaktärsdesignern David Hego förklarar med att de ville göra något nytt av Batmans klassiska klädkammare. För att blåsa liv i designen har man dessutom valt att använda sig av Unreal 3-motorn som vi redan fått känna på i bland annat Gears of War och Mirror's Edge, och vars fantastiska fysik även ligger till grund för Mortal Kombat vs. DC Universe och det kommande DC Universe Online.
Och vi gillar det. Att rehabilitera tokstollar i ett fallfärdigt kråkslott som (av bilderna att döma) inte sett en skattekrona sedan millennieskiftet känns kanske inte som effektiv rättsmedicin, men det känns exemplariskt om man vill göra ett riktigt kusligt actionäventyr som i sin tredjepersonsvy påminner lite om Resident Evil, eller snarare vad Resident Evil numera lämnat bakom sig. Det är naturligtvis en tung mantel att bära, men om Rocksteady inte gör något helt galet så kanske detta, med varning för ordvits, inte blir så himla tokigt ändå.