Starfield visade sig ha en hel del tekniska problem vid lanseringen, precis som vi väl nästan förväntar oss när Bethesda lanserar spel. Att det till stor del beror på den enorma omfattningen av deras projekt råder det ingen tvekan om, men många ser även grafikmotorn Creation Engine som en del av problemet. Men Bethesda har inga planer på att byta ut den.
I en intervju hos VideoGamer säger den mångårige Bethesda-designern Bruce Nesmith att grafikmotorn fortfarande passar bra för Bethesdas behov. Han anser också att fokuset på Creation Engine är helt fel:
"We're arguing about the game engine, let's argue about the game. The game engine is not the point, the game engine is in service to the game itself. You and I could both identify a hundred lousy games that used Unreal. Is it Unreal's fault? No, it's not Unreal's fault. At this point, it's perfectly tuned to that kind of game, and that's why swapping engines wouldn't be ideal. There's that, plus the sheer number of years it could take to implement, and how it would slow down the development of any current projects. That's the penalty side. That's the risk side."
Vad tror du själv, skulle ett byte av grafikmotor påverka mängden buggar i Bethesdas spel?