Det är alltid en fröjd att bli positivt överraskad av ett TV-spel. Jag har upptäckt att det sker mindre och mindre nuförtiden, men Mureena Oy och Psychoflow Studios Bionic Bay är utan tvekan ett spel som fångade mig. Utan att gå händelserna i förväg så låt mig bara säga direkt att detta är ett spel som lyckas mycket bra med sin stil och tema och erbjuder en upplevelse som kommer att underhålla och utmana, trots att det också är ganska simpelt på en del områden. Så låt oss inte slösa mer tid, låt oss dyka in i varför Bionic Bay kan bli ditt nästa beroende när det kommer till ett plattformsspel.
För de oinsatta är Bionic Bay ett snabbt pusselplattformsspel som följer en vetenskapsman som efter ett katastrofalt experiment befinner sig fångad i en biomekanisk värld och besitter anmärkningsvärda förmågor. Genom att använda dessa färdigheter är målet att ta sig genom den farliga världen, i ett försök att hitta resten av ditt team, avgöra vad som gick fel och på samma sätt också hitta en flykt tillbaka till en verkligheten. Tänk dig i grund och botten ett flytande och tufft plattformsspel som Dustforce eller Celeste, och matcha nu det med fysikbaserat pussel som liknar det du hittar i Portal, allt medan du spelar från ett perspektiv och i 2,5D-nivåer som liknar Inside eller Limbo. Det kan låta som en förvirrande kombination, men i praktiken fungerar det på ett charmigt vis.
Spelmekaniskt kretsar Bionic Bay främst kring grundläggande plattformstekniker. Återigen, detta är ett rent 2.5D-spel, vilket innebär att du inte behöver oroa dig för den precision som kommer med att röra sig i tre dimensioner. Istället läggs en enorm vikt vid att övervinna vad som till en början verkar vara omöjliga avstånd, absurt kaotiska fällor och faror och stressiga tidsmässiga möten. För att klara av detta kan du använda dig av grundläggande rörelsemönster som att springa, hoppa, rulla, ta tag i avsatser och en kombination av allt detta för att låsa upp lite mer invecklade tekniker, som att rulla innan du hoppar och sedan dyka i luften för att massivt utöka dina språng. Utöver detta finns en rad speciella förmågor som du plockar upp under resan, och dessa inkluderar att tyngdkraften förskjuts, att kunna interagera och byta plats med föremål, studsa lasrar och faror som en flipperkula och mer. Det kan återigen verka komplicerat men i praktiken flyter det otroligt bra och erbjuder precis rätt mängd utmaning så att du inte känner dig överväldigad men ändå får en härlig känsla av prestation när du slutför en nivå.
Mureena och folket på Pyschoflow har gjort underverk med nivådesignen i Bionic Bay. Varje nivå erbjuder något nytt att bemästra och klara, vilket håller spelaren på tårna under varje steg av resan. Det är ett beundransvärt plattformsspel i detta avseende, eftersom du aldrig blir uttråkad eller för bekant med vad som presenteras. Detta beror delvis också på den utmärkta visuella stilen, som inkluderar nivåer och en estetik som ständigt kommer att fånga ditt öga med extravagant och levande användning av färger. För en biomekanisk värld som använder många mörkare färger, betyder det sätt som utvecklaren leker med färger, skuggor och lysande ljusa element att Bionic Bay aldrig kommer att kännas som en besvikelse gällande det visuella.
Även om plattformandet, design och nivåstrukturen är av högsta kvalitet, kämpar Bionic Bay lite när det kommer till ljud och berättande. På tal om det senare, det finns ingen dialog i det här spelet och lite eller ingen text, vilket gör att berättelsen mer är något man tolkar från omvärlden runt karaktären. Det här görs inte riktigt så effektivt som det skulle kunna vara, och allt eftersom spelet fortskrider börjar du titta förbi historien till förmån för att helt enkelt underhållas av det fantastiska, spännande utmanande spelupplägget. Detsamma gäller även för ljudet. Utan hjälp av en berättelse och dialog, kämpar ljudspåret för att sticka ut, och blir i slutändan ganska anonymt.
Men återigen, du kommer inte till ett spel som Bionic Bay för en audiovisuell presentation av samma nivå som Planet of Lana eller Ori and the Blind Forest. Detta är ett spel för dig som letar efter ett spännande och tight plattformsspel, och på denna front lyckas det med råge. Utvecklarna vet att detta är en speedrunners dröm, även om en vanlig spelare kommer att finna glädje av att bara maka sig genom spelet i sin egen takt - vilket kan vara ganska snabbt tack vare de väldefinierade plattforms- och rörelsemoment och den fantastiska nivådesignen. När du kombinerar detta med onlinesupport som gör att du kan tävla mot andra spelare i dessa utmanande nivåer, och till och med kämpa efter högre poäng på topplistorna, är det allt tydligare att detta kommer att bli ett toppspel för fans av mer krävande plattformsspel.
Bionic Bay och dess krävande action kommer inte att vara för plattformsfansen där ute som finner glädje i Spyro the Dragon eller Kirby, men de som gillar den högre utmaningen som finns i Crash Bandicoot och spel som Mario Maker kommer att bli helt förälskade i detta spel. Det gör tillräckligt med spel- och nivådesign för att sticka ut, allt medan det visuella fortsätter att locka och hålla fast din uppmärksamhet. Visst, det skulle må bra av lite extra fokus ur en narrativ synvinkel för att göra kampanjen mer minnesvärd, och ljudspåret är i bästa fall godkänt, men förutom dessa mindre problem imponerar Bionic Bay och är absolut ett spel som plattformsfans borde hålla ett öga på.