En av de största diskussionerna kring spel i dag handlar om politik. Ska spel vara politiska? Ska de inte? Bör de bara introducera politik på ett visst sätt? Folk har såklart olika ståndpunkter, och när Bioshock och Judas skapare Ken Levine satte sig ner med Youtubaren Thomas Brush fick han naturligtvis frågor om de filosofier och den politik han inkluderar i sina spel.
Levine ryggade inte för ämnet, vilket du förmodligen anar om du spelat något av Bioshock-spelen, och tycker faktiskt att det är bättre att uttrycka sina politiska tankar i sina spel snarare än i sociala medier:
"Now, it's much more complicated to express a political thought in the game. You've gotta [know] who's the character, who's saying it, you have to model them and you have to rig them and you have to hire an actor. You get to reach a lot more people. And you get to say a much more comprehensive thing."
Det verkar också som att Levine är mer intresserad av att få ideologier att krocka med verkligheten snarare än att driva någon politisk agenda:
"I've also seen what can happen when people stop paying attention to reality and they keep their nose in the ideology."
Vad tycker du själv om politik i spel?