Alla vet vi (nog) hur det superpopulära multiplayerspelet Overwatch kom till. Blizzard arbetade många år på vad som kallades "Project Titan" som i grunden var ett World of Starcraft"-aktigt onlinerollspel men när saker trillade mellan stolarna, lyckades teamet plocka delar av sin design och spelmekanik för att sen lappa ihop det och skapa Overwatch. Det fanns enligt teambossen Aaron Keller alltid en tanke på att bygga ut Overwatch och i slutändan hitta tillbaka till det där onlinerollspelet, dränkt i storlek, omfång och atmosfär. Något som han erkänner i ett förlåt-inlägg via Blizzards egen site, där han ber fansen om ursäkt för det nedlagda PVE-läget (läs mer om det här).
"The Overwatch team was founded in the wake of a canceled game at Blizzard called Project Titan. That game had many facets, but at its heart, it was an FPS MMO. The Overwatch team, especially at its inception, considered itself an MMO development team. As we transitioned away from that original concept and started creating Overwatch, we included plans to one day return to that scope. We had a crawl, walk, run plan. Overwatch was the crawl, a dedicated version of PvE was the walk, and an MMO was the run. It was built into the DNA of the team early on, and some of us considered that final game a true realization of the original vision of Project Titan." Här kan du läsa hela inlägget!
Hade du velat lira Overwatch i form av ett massivt onlinerollspel?