Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska

Provkörde och köpte elmoped idag

Skrivet av -Ogge- den 7 augusti 2019 kl 22:26

Har länge varit sugen på eldriven MC. Men jag saknar MC-kort och med B-körkort kan jag åtminstone köra en EU-moped. Finns såklart tre/fyrhjuliga motorcyklar. Men det blir inte alls samma sak även fast jag skulle kunna tänka mig prova på det någon gång. Men jag skaffar såklart då hellre ett MC-kort och en MC. Vilket säkert kommer ske om något år eller två. Beror lite på hur jag väljer att prioritera.

Men jag både bor och jobbar i samma stad. Samt så är det inte farligt många mil mellan de orter samt städer som jag oftast rör mig i mellan. En enkel elmoped går i regel 3-6 mil per laddning. Sen finns det de som går mellan 6-18 mil eller mer beroende på modell, antalet batterier och dylikt. Räckvidden är såklart inte alls lika bra som på en traditionell moped. Men det är på många sätt något lättare att använda en elmoped och i längden blir det billigare. Samtidigt som det faktiskt är betydligt roligare att köra en elmoped än att köra en vanlig traditionell moped.

Dels är elmopeder nästintill tysta och är det något ljud jag avskyr är det ljudet från en vanlig traditionell moped. Däremot älskar jag mullret och vibrationerna från de flesta motorcyklar. Så där förlorar jag något om jag köper en eldriven MC i framtiden. Hur som helst är även accelerationen oftast helt underbar. Det känns som att man blir ett med fordonet och bara flyger fram. Åtminstone briljerar accelerationen på Niu-modellerna som jag fick testa inne i Stockholm under dagen.

Jag testade då tre Niu-modeller och Niu är mer eller mindre mopedernas Tesla. De jag testade var N-Sport, M+ Sport och M+ Lite. De två förstnämnda är klass 1 och den sistnämnda en klass 2. Testade att köra samtliga med både sambon som passagerare och sen utan sambon för att se hur komfort och prestanda påverkades. Samtidigt testade jag både uppför- och nedförsbackar, samt raksträckor och andra omständigheter som råder i den smetiga trafiken i Stockholm.

Något som imponerade mig var hur pass starka samtliga modeller var. N-modellen var onekligen arbetshästen som både rymmer snäppet mer och klarar av backar oerhört bra, men det var knappt någon större skillnad mot M+ Sport när det kom till prestanda. Tror det var nästintill identiskt resultat i backarna. N-modellen vinner mycket på sin komfort, rymlighet och styrka. Just för sin storlek. Men räckvidden imponerar inte och inte heller priset på N-modellen. Lustiga var att min sambo inte alls satt lika bekvämt där bak på N-modellen, trots att det fanns mer utrymme. Hon trivdes betydligt bättre på M-modellerna.

M-modellerna har både bäst räckvidd och där vinner de utan tvekan. Du kan nå upp till 100km (troligen lite mer) om du kör väldigt snålt. Men under med normala omständigheter med lite mer tryck i gasen ska det inte vara några problem att nå runt 60-80km tydligen. Vilket är en markant skillnad gentemot N-modellen som med försiktig körning klarar max 80km och under naturliga förhållande med mer gas så klockar de flesta in på runt 40-60km. Det är alltså runt 20-40km skillnad mellan M+ och N-modellerna. För mig är det ett krav att fordonet klarar 60km galant. Då vissa orter ligger runt 20-30km bort.

N-modellen kostar även runt 27,995-32,995:- om du ska ha en klass 1. Sen kostar klass 2 varianten som minst 24,995:- om inte mer. Medan M+ Sport kostar som minst 22,995:- och annars runt 27,995:-. Medan M+ Lite kostar 21,995:-.

Risken för att du ska skrapa upp undersidan på N-modellen är snäppet större än de andra varianterna. I och med att stödet och golvet där bena och fötter vilar är väldigt tjock. Batteriet sitter nämligen i golvet på N-modellen medan batteriet sitter under sätet på de andra modellerna. Därför blir skillnaden så pass stor. Läste någonstans att ena stödet kunde skrapa i backen i vissa skarpa kurvor när N-modellen testkördes.

Det jag föredrar med M-modellerna är att de är snäppet lättare och smidigare också. Befinner jag mig i en bilkö eller i områden där det är lite trångt så slinker jag förbi utan minsta bekymmer. Den jag beställde var som sagt M+ Sport. Det känns som att den är mest balanserad och mogen för mig. Var ytterst få saker som jag störde mig på. Det jag inte gillar är väl styret som inte har särskilt många möjligheter till externa och universella fästen för saker som mobilhållare. Som tur var finns det en specialanpassad hållare för den här modellen bland annat som man kan förankra där backspegeln sitter. Så det bekymret är nu löst. I och med att jag gärna vill ha uppsikt över min mobil för kördata direkt från appen, Maps och annat som är bra när man är ute och kör.

Ett annat bekymmer är utrymmet som inte är jättebra. Men det går att lösa med en hyfsat stor toppbox där bak och sen har jag ändå en ryggsäck med mig. Sen kan jag alltid hitta en sidoväska om det nu behövs. Sen har M+ Sport en ganska rymlig flaskhållare under styret. Som då rymmer mobiler, nycklar och annat krafs om jag inte väljer att lägga en flaska där. Så utrymme är inget större bekymmer om jag löser det på det här viset.

Bästa med Niu är deras anti-theft system. Du kan följa mopeden via GPS i realtid och det finns även larm. Testade larmet i butiken och det är inte alls trevligt när en klåfingrig typ plötsligt blir upptäckt när det börjar tjuta så fort de börjar greppa tag i den eller om den plötsligt faller. Sen tror jag även att du får någon form av notis via appen.

Niu är och kommer fortsätta växa som det ser ut. Pratade med en annan kund i butiken som också var helt förälskad i Niu i sin helhet. Då är den en stor man som tydligen i vanliga fall kör tungviktare till MC och han hade även kört en hel del på banan med riktiga tungviktare. Det säger ändå en hel del. Dessa elmopeder ersätter såklart inte mustig eldriven MC eller vanlig vrålande MC på alla plan. Men jag tror helt klart att det finns mycket utrymme för dessa elmopeder och det kommer bli vardagsmat. Vilket det redan har blivit i många storstäder.

Är du intresserad av en elmoped eller eldriven MC?

Provkörde och köpte elmoped idag