Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska

Fick Arons Flams senaste bok signerad

Skrivet av -Ogge- den 18 september 2019 kl 14:11

Det krävs inte mycket ibland för att göra mig glad och lycklig. Beställde för några dagar sedan hem Aron Flams senaste bok 'DET HÄR ÄR EN SVENSK TIGER'. Passade även på att klicka hem en röd kopp från Arons Flams lilla butik där det står på koppen 'KROSSA SOCIALISMEN'. Beställde hem koppen mycket för att jag stöttar det arbete han gör. Sen ser jag honom som en av de få bland kulturfolket som jag har mycket stor respekt för och ja.. socialism är lite som det är.

Idag kom brevbäraren och knackade på dörren. Men i och med att jag låg livlös i sängen med bara kallingar efter nattens arbetspass så lät jag brevbäraren lägga paketet intill ytterdörren. När jag sen öppnar dörren för att se vad som har anlänt så ser jag att det är ett paket från Aron Flam. Då förstod jag snabbt att det var den efterlängtade boken.

Öppnar upp boken och ser sen att den är signerad. Jag blir då givetvis väldigt glad och tacksam när jag därefter inser att det dessutom är det sista exemplaret av första upplagan.

Det är ta mig fan speciellt!

Fick Arons Flams senaste bok signerad

Ny ryggsäck

Skrivet av -Ogge- den 14 september 2019 kl 18:21

Har varit på jakt efter en ordentlig ryggsäck ett tag. Jag har därför kikat på alla möjliga varianter och prisklasser. Min budget har legat på 400-2000:-. Tanken har hela tiden varit att ersätta min gamla och säckiga ryggsäck. Det är oerhört svårt att organisera i den och sen är den inte det minsta skonsam för ryggen när jag packar tungt.

Nu har jag äntligen funnit en som passar mig och till ett bra pris dessutom. Lyckades fynda en ryggsäck på Elgiganten i närheten där jag bor. Så det var bara att greppa tag och slänga fram stålarna. Sen var den min. Fick 20% rabatt på den också och då landade priset på ynka 477:-. Vilket är skapligt med tanke på hur pass rymlig den är och alla de fack som finns. Lätt att organisera i också. Samt att den dessutom fyller mina behov och sen skriker den inte gamer. Den ska tydligen vara anpassad för gamers. Men jag ser den som en mer neutral, stilren och praktisk ryggsäck för alla möjliga ändamål. Sen sitter den riktigt bra och det är en stor skillnad gentemot min gamla säck till rygga.

ADX extra large 17" ryggsäck gaming: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorvaska/A17WPGB17/adx-extra-large-17-ryggsack-gaming-svart#

Ny ryggsäck

2020 - Elbilar för vanligt folk

Skrivet av -Ogge- den 10 september 2019 kl 13:16

Jag har vid några tillfällen sagt att jag troligen kommer äga en elbil mellan år 2020-2023. Anledningen är simpel och det beror på att elbilen börjar bli allt mer konsumentvänlig och säljs för allt attraktivare priser. Det finns redan idag ett gäng modeller som kan tilltala vanliga människor som inte har Joakim Von Anka-plånböcker.

Jag kan inte säga att elbilar är fullt mogna riktigt idag. Däremot kommer 2020 förändra industrin ganska så radikalt. Det blir året då vi ser allt fler elbilar med tillräckligt bra räckvidd för en "billig" peng. Samt att många prisvärda elbilar kommer erbjuda ordentlig snabbladdning och en känsla av att man på riktigt kliver in i en ny generation.

Vi har kommande elbilar som Seat el-Born, VW ID.3, Honda E, Renault Zoe (2020) och många fler som kommer kunna tilltala vanligt folk som inte har råd med Tesla Model 3. Nästa år kommer du kunna punga ut runt en 250,000-350,000:- (60,000:- premien inräknad) för en sprillans ny elbil med bra räckvidd. Honda E är dock en av de nya elbilarna med minst räckvidd här. Då det är mer av en stadsbil. Däremot är räckvidden fortfarande bra med tanke på snabbladdningen, samt hur pass innovativ den faktiskt är som bil.

Hur som helst har jag sålt min bil och kommer tillsvidare vara utan bil ett tag (minst 6-12 månader framåt). Men nästa bil blir högst troligen någon av de nämnda bilarna. Då jag vill ha ett så bekymmerfritt ägande som möjligt om jag ska ha bil igen.

Är du själv sugen på att köpa en elbil den kommande tiden eller äger du redan en?

2020 - Elbilar för vanligt folk

Ut med bilen och in med elmoppen

Skrivet av -Ogge- den 28 augusti 2019 kl 00:25

Sålde bilen förra fredagen i och med att det finns vissa huvudvärksmoment som jag vill vara ifrån ett tag. Huvudvärk som att behöva byta parkeringsplats mellan oktober- och majmånad. Just för att vi har städdagar på gatumark som kan ibland bli rena projekten (inte alltid som det finns parkering). Sen är det skönt att slippa betala boendeparkering ute på gatan. Dessutom slipper jag byta däck två gånger per år, vilket inte är superjobbigt men det är fortfarande en tråkig syssla. Besiktningen slipper jag också och även servicen. Sen kostar bränslet och även försäkringen en hel del. Jag bor tråkigt nog i en kommun med en hel del bilbränder nämligen, därav högre försäkring i överlag. Sen har vi skatten och andra kostnader som eventuellt kan tillkomma med ägandet av bil.

Nog för att jag och sambon har råd med att både äga och bruka en bil. Det är inte problemet. Men det är så mycket roligare att ha ännu mer pengar för så mycket annat skoj ett tag framöver. Sen kan jag i princip gå baklänges till jobbet, tar kanske då 20 min istället för runt 10 min om jag går framlänges. Så pass nära har jag till jobbet. Dessutom har vi 2-3 minuter till bussar och tåg, samt 5-7 minuter till de flesta butiker i centrum. Bilen är därför inte jätteviktig på så vis.

Det jag kommer sakna med bil är bekvämligheten när det kommer till att kunna ta sig ut snabbt till olika områden längre bort. Dels så gick det smidigt att köra till mor som bor 5-6 mil bort. Sen storhandlade vi mat med bilen och det är också himla bekvämt att kunna lasta på bilen med tyngre föremål. Ja, det finns en viss frihetskänsla på så vis. Man får göra sina egna val helt enkelt. Vi kommer troligen köpa bil igen på sikt, helt klart. Skulle inte förvåna mig om vi köper en ny bil om 6-12 månader igen. Men jag vill nu se hur det känns att vara utan bil. För det var några år sedan sist och det är alltid skönt att börja om.

För snart två veckor sedan fick jag hämta ut min NIU M+ Sport som är en utomordentlig liten tjänare på el. Gav hyggliga 22,995:- för den på kopenscooter.nu som hade 5000:- rabatt under en period. Snacka om att jag har fått mycket körglädje för pengarna. Har redan hunnit klocka in på 40 mil med den. Måste säga att den känns pigg och smidig. Folk har gått fram till mig och varit väldigt nyfikna. Troligen för designen och just för att man glider iväg tjusigt i all tystnad. Det känns verkligen som en liten Tesla nedpackad i ett mopedformat.

Jag har testat det mesta under den tid som jag nu har haft den. LED-belysningen är riktigt hygglig på natten. Körde på de smalaste och kurvigaste landsvägarna i mörkret och det gick galant. Har även skjutsat min sambo 10-tals mil och har själv testat räckvidden samt hastigheten i olika förhållanden. Jag lyckades ta mig runt 8,2 mil ungefär på en laddning när jag körde ensam och med maxad nivå dessutom. Då hade jag runt 10-20% kvar på batteriet. Vilket är väldigt imponerande. Kommer man sen under 10% av batteriet så sänks hastigheten ner till 20km/h från 45km/h. Har medvetet testat att gå ner till 10% för att se vad som händer och det är en smart funktion i och med att du då kan ta dig lite längre om du befinner dig i en nödsituation.

Men så dum är man inte att man skulle riskera att tömma batteriet på det viset i mer naturliga förhållanden. I och med att man har en bra överblick av förbrukningen. Annars brukar jag ladda batteriet vid runt 20-40%. I och med att man tar sig riktigt långt med denna oavsett. Med sambon som passagerare så tog vi oss lätt ungefär 6-7 mil och den tappade inte så mycket i fart heller trots att vi låg nära maxvikten.

Idag testade jag även att ta med batteriet in till cafét för att ladda upp det i 1h och 15 min ungefär. Jag hade runt 67-68% och fick sen runt 87% när jag dockade tillbaka batteriet i moppen. Ganska schysst ändå med tanke på att det ger några mil extra. Du laddar upp batteriet från 0-100% efter cirka 6 timmar.

Annars är jag i övrigt nöjd med appen och säkerhetsfunktionerna. Jag kan med ett enkelt knapptryck larma på/av moppen trådlöst. Sen kan jag även följa den via GPS i och med att det finns ett inbyggt simkort som ständigt är uppkopplad till nätet. Vilket är perfekt om man befinner sig ute på stan eller parkerar den någonstans där den kan bli utsatt för beröring eller kanske stöld. Moppen har såklart ett styrlås också som de flesta mopeder brukar ha. Tillsammans med allt detta + mitt kättinglås så står den väldigt tryggt och säkert.

Appen är också fiffig på det viset att jag kan diagnostisera hela moppen om det finns något tekniskt fel i den. Samt så kan jag samla in data i form av tidigare sträckor och en mängd olika data som på många sätt är väldigt värdefullt. Gillar att man kan se batteriets förväntade livslängd. Vilket är bra om du planerar att sälja den i framtiden eller om du har tänk behålla moppen tills den stupar. Då vet du när det är läge att köpa ett nytt batteri. Däremot lär det troligen bli en betydligt mer ekonomiskt att köpa en ny moppe när batteriet väl ger upp. I och med att ett batteri kostar runt 15,000-17,000:- till den här modellen. Men du kan förvänta dig att batteriet håller i minst 5 år beroende på hur mycket du kör, laddar och hanterar det såklart. Men samtidigt kommer säkert batteriet gå ner i pris med tiden ändå. Hur som helst lär jag personligen sälja min vidare efter 1,5-3 år för att sen köpa en ny moppe med längre räckvidd. Jag väntar nämligen på att 14-20 mils varianter ska bli standard på marknaden. Såvida jag inte hinner ta MC-kort för att sen köpa en riktigt hygglig el-MC.

Hur som helst är jag riktigt nöjd än så länge och jag lär köra med denna tills snön och halkan kommer. Sen får den vila i några månader. Då får jag klara mig på enklare medel.

Ut med bilen och in med elmoppen

Har inga bra bilder på moppen lustigt nog. När jag svängde förbi mor så passade hon såklart på att fota för att kunna visa släkten i Polen som hon brukar göra (typiskt). I övrigt köpte jag även hem en bra mobilhållare och pakethållare från Tyskland. Fick hem tillbehören senare därav syns inte tillbehören till på alla foton (fotat vid helt olika tidpunkter). Moppen blir bara allt mer praktisk och nu saknas bara en bra toppbox och en bättre ryggsäck.

Provkörde och köpte elmoped idag

Skrivet av -Ogge- den 7 augusti 2019 kl 22:26

Har länge varit sugen på eldriven MC. Men jag saknar MC-kort och med B-körkort kan jag åtminstone köra en EU-moped. Finns såklart tre/fyrhjuliga motorcyklar. Men det blir inte alls samma sak även fast jag skulle kunna tänka mig prova på det någon gång. Men jag skaffar såklart då hellre ett MC-kort och en MC. Vilket säkert kommer ske om något år eller två. Beror lite på hur jag väljer att prioritera.

Men jag både bor och jobbar i samma stad. Samt så är det inte farligt många mil mellan de orter samt städer som jag oftast rör mig i mellan. En enkel elmoped går i regel 3-6 mil per laddning. Sen finns det de som går mellan 6-18 mil eller mer beroende på modell, antalet batterier och dylikt. Räckvidden är såklart inte alls lika bra som på en traditionell moped. Men det är på många sätt något lättare att använda en elmoped och i längden blir det billigare. Samtidigt som det faktiskt är betydligt roligare att köra en elmoped än att köra en vanlig traditionell moped.

Dels är elmopeder nästintill tysta och är det något ljud jag avskyr är det ljudet från en vanlig traditionell moped. Däremot älskar jag mullret och vibrationerna från de flesta motorcyklar. Så där förlorar jag något om jag köper en eldriven MC i framtiden. Hur som helst är även accelerationen oftast helt underbar. Det känns som att man blir ett med fordonet och bara flyger fram. Åtminstone briljerar accelerationen på Niu-modellerna som jag fick testa inne i Stockholm under dagen.

Jag testade då tre Niu-modeller och Niu är mer eller mindre mopedernas Tesla. De jag testade var N-Sport, M+ Sport och M+ Lite. De två förstnämnda är klass 1 och den sistnämnda en klass 2. Testade att köra samtliga med både sambon som passagerare och sen utan sambon för att se hur komfort och prestanda påverkades. Samtidigt testade jag både uppför- och nedförsbackar, samt raksträckor och andra omständigheter som råder i den smetiga trafiken i Stockholm.

Något som imponerade mig var hur pass starka samtliga modeller var. N-modellen var onekligen arbetshästen som både rymmer snäppet mer och klarar av backar oerhört bra, men det var knappt någon större skillnad mot M+ Sport när det kom till prestanda. Tror det var nästintill identiskt resultat i backarna. N-modellen vinner mycket på sin komfort, rymlighet och styrka. Just för sin storlek. Men räckvidden imponerar inte och inte heller priset på N-modellen. Lustiga var att min sambo inte alls satt lika bekvämt där bak på N-modellen, trots att det fanns mer utrymme. Hon trivdes betydligt bättre på M-modellerna.

M-modellerna har både bäst räckvidd och där vinner de utan tvekan. Du kan nå upp till 100km (troligen lite mer) om du kör väldigt snålt. Men under med normala omständigheter med lite mer tryck i gasen ska det inte vara några problem att nå runt 60-80km tydligen. Vilket är en markant skillnad gentemot N-modellen som med försiktig körning klarar max 80km och under naturliga förhållande med mer gas så klockar de flesta in på runt 40-60km. Det är alltså runt 20-40km skillnad mellan M+ och N-modellerna. För mig är det ett krav att fordonet klarar 60km galant. Då vissa orter ligger runt 20-30km bort.

N-modellen kostar även runt 27,995-32,995:- om du ska ha en klass 1. Sen kostar klass 2 varianten som minst 24,995:- om inte mer. Medan M+ Sport kostar som minst 22,995:- och annars runt 27,995:-. Medan M+ Lite kostar 21,995:-.

Risken för att du ska skrapa upp undersidan på N-modellen är snäppet större än de andra varianterna. I och med att stödet och golvet där bena och fötter vilar är väldigt tjock. Batteriet sitter nämligen i golvet på N-modellen medan batteriet sitter under sätet på de andra modellerna. Därför blir skillnaden så pass stor. Läste någonstans att ena stödet kunde skrapa i backen i vissa skarpa kurvor när N-modellen testkördes.

Det jag föredrar med M-modellerna är att de är snäppet lättare och smidigare också. Befinner jag mig i en bilkö eller i områden där det är lite trångt så slinker jag förbi utan minsta bekymmer. Den jag beställde var som sagt M+ Sport. Det känns som att den är mest balanserad och mogen för mig. Var ytterst få saker som jag störde mig på. Det jag inte gillar är väl styret som inte har särskilt många möjligheter till externa och universella fästen för saker som mobilhållare. Som tur var finns det en specialanpassad hållare för den här modellen bland annat som man kan förankra där backspegeln sitter. Så det bekymret är nu löst. I och med att jag gärna vill ha uppsikt över min mobil för kördata direkt från appen, Maps och annat som är bra när man är ute och kör.

Ett annat bekymmer är utrymmet som inte är jättebra. Men det går att lösa med en hyfsat stor toppbox där bak och sen har jag ändå en ryggsäck med mig. Sen kan jag alltid hitta en sidoväska om det nu behövs. Sen har M+ Sport en ganska rymlig flaskhållare under styret. Som då rymmer mobiler, nycklar och annat krafs om jag inte väljer att lägga en flaska där. Så utrymme är inget större bekymmer om jag löser det på det här viset.

Bästa med Niu är deras anti-theft system. Du kan följa mopeden via GPS i realtid och det finns även larm. Testade larmet i butiken och det är inte alls trevligt när en klåfingrig typ plötsligt blir upptäckt när det börjar tjuta så fort de börjar greppa tag i den eller om den plötsligt faller. Sen tror jag även att du får någon form av notis via appen.

Niu är och kommer fortsätta växa som det ser ut. Pratade med en annan kund i butiken som också var helt förälskad i Niu i sin helhet. Då är den en stor man som tydligen i vanliga fall kör tungviktare till MC och han hade även kört en hel del på banan med riktiga tungviktare. Det säger ändå en hel del. Dessa elmopeder ersätter såklart inte mustig eldriven MC eller vanlig vrålande MC på alla plan. Men jag tror helt klart att det finns mycket utrymme för dessa elmopeder och det kommer bli vardagsmat. Vilket det redan har blivit i många storstäder.

Är du intresserad av en elmoped eller eldriven MC?

Provkörde och köpte elmoped idag