Svenska
Blog

Sjöröveri i Sea of Thieves-betan: Korta tankar.

Jag ska erkänna att jag inte lagt extremt många timmar i Sea of Thieves-betan. Istället för att leva rövare på havet har jag, som jag skrivit om, spenderat under ytan i Subnautica. Men jag lyckades ändå få in lite tid med några vänner där vi letat skatter och lobbat kanonkulor på det böljande blå. Jag är fullt medveten om att detta är en beta och inte representerar det slutgiltiga spelet, men av det vi fått prova så måste jag erkänna att jag har blandade känslor kring det vi fått prova än så länge.

En av mina första tankar jag hade efter min första spelstund med spelet var "är detta allt..?" För om vi direkt ska prata om vad vi faktiskt gör rent kontextuellt i Sea of Thieves, uppdragsmässigt och liknande, så är jag inte alls imponerad. De första turerna ombord på vårt ståtliga skepp, där vi skumpar mellan öar med skattkartor och gåtor i högsta hugg var lagom underhållande, men tyvärr mer än måttligt enformigt efter kista nummer tre. För även om det är smått pusselliknande uppbyggt med hur vi luskar ut var dessa kistor förvaras så föll de flesta uppdragen under samma upplägg. Om och om igen. Det kanske finns mer senare i betan eller till och med i det slutgiltiga spelet, för om detta är vad som i slutändan erbjuds så kommer jag knappast att klättra på väggarna dagarna innan spelet släpps.

Det tråkiga var också att det enda jag verkade kunna göra med mina surt förvärvade dubloner var att köpa lite nya kläder eller förbättrade saker av vad jag redan hade. De faktiska sysslorna spelet verkar vilja att vi gör och vill motivera oss till kändes oerhört tafatta och tråkiga. För även om jag verkligen tyckte om min stund med mina vänner online så var dessa delarna det absolut tråkigaste i betan. Det mest spännande var dock de unika spelmoment som vi själva skapade under tiden vi spelade.

Under min andra spelsession med mina andra skeppsgossar så fick vi syn på en annan liten båt. Det var ett litet tvåmannaskepp som vi skymtade runda en liten ö långt borta. Som de onlinemonster vi är så var det såklart en båtjakt det enda logiska att ha. Det är här Sea of Thieves spelmekanik och sporadiska öga för detaljer gick från ett mekaniskt "meh" till ett pirrande "åhååå". För att navigera bland ölandskapet (som också kunde kännas aningen smått kan jag säga. Det känns mer som Karlskrona Skärgård än Västindien) och gå mellan att vara spejare och navigator till att hålla koll på väder och vind för att justera segel för maximal hastighet och använda ankaret för att nästan bredsladda var bland det roligaste jag haft i samarbetsväg på ett tag. Seglingen är något Rare faktiskt fått till bra och det som kanske kan locka mig att prova på spelet mer i framtiden.

Jakten pågick nog i en halvtimme där vi besköt den stackars lilla båten med din ensamma kapten (vi misstänker att han lämnade sin kamrat på en ö när vi dök upp och såg hotfulla ut). Vi hade skjutit slut på våra kanonkulor och valde till slut att ramma det mindre skeppet och beskjuta blöta kaptenen med våra pistoler. Han hade tyvärr inga skatter vi fick ta del av, men vi fick i alla fall lite underhållning ur det hela.

Så summering av min tid med betan: Verkar vara ett intressemässigt vakuum utan kontextuell motivation för tillfället, men bara det kommer mer innehåll (vilket det kanske kommer, måste erkänna att jag har haft ganska lite koll på informationen kring Sea of Thieves) så har spelet gott om myspys och faktiskt bra hantering av skeppen och fysiken som kommer därtill. Jag är ljummet intresserad av att se mer av Sea of Thieves och hoppas att det finns mer att göra i det slutgiltiga spelet.

Sjöröveri i Sea of Thieves-betan: Korta tankar.

Trots spelets verkligen hysteriskt tråkiga grafiska stil så kan det ibland vara väldigt vackert att se på.

HQ