Svenska
Blog
Angående mikrotransaktioner i Assassin's Creed

Angående mikrotransaktioner i Assassin's Creed

Min recension av Assassin's Creed Odyssey har nu varit uppe sedan i måndags och jag valde att ge det en solid 8/10. Odyssey var ett intressant steg i en ny riktning för serien och levererade enligt mig ett underhållande äventyr i en stor och vacker spelvärld. Men sedan embargot gått ut har frågor allt eftersom kommit upp angående Ubisoft fortsatta val att ha mikrotransaktioner spelet och hur omfattande dessa är. Jag själv har under de senaste dagarna funderat över detta och även jämfört Odyssey med sin föregångare; Origins.

Jag valde att inte nämna spelets mikrotransaktioner i min recension. Det var inte för att jag inte visste om att de fanns då jag faktiskt öppnade upp butiken och spanade in vad som fanns där. I Ubisofts butik, som vi alltid kan komma åt genom ett knapptryck så fort spelet är pausat, finns det en uppsjö av alternativa kostymer för ens karaktär, ens skepp och ens häst. Dessa är ganska extravaganta och mer av det fantastiska slaget än det mesta vi faktiskt ser i grundspelet. Det är dock inte bara här som mikrotransaktionerna stannar utan det som många föragrar sig över och ogillar är vad Ubisoft själva valt att kalla för "Time Savers".

Det är under Time Savers som vi ser hur vi kan köpa olika mängder av allt från guld till vår karaktär till även de resurser vi använder för att uppgradera vår utrustning i kampanjen. Vi har även permanenta bonusar vi köper som gäller för alla våra sparfiler som ökar mängden guld och erfarenhetspoäng vi får under spelets gång med 50%, något som utan tvekan snabbar upp hur vi avancerar genom spelets kampanj på ett markant sätt. Detta var något jag själv skrattade åt när jag såg i menyn och butikens egna paket med "best value" osade av desperation på ett sätt som jag bara sett i mobilspel jag undviker.

Så, varför valde jag att inte nämna dessa mikrotransaktioner i min recension av Assassin's Creed Odyssey? Enkelt: Jag kände aldrig något behov eller tvång att ta del av detta under min speltid. Utöver en kort stund under kampanjen då det blev en plötslig torka på sidouppdrag så har jag personligen inte råkat ut för vad som känns som artificiella hinder som förstört min spelupplevelse till den nivån att jag skulle fundera över att plocka fram plånboken och betala för att slippa detta. Faktum är att jag personligen kände mig mindre tvingad till detta än förra årets Assassin's Creed.

En stor skillnad mellan Origins och Odyssey, ett spel vars butik är näst intill identisk, är vad det finns för typ av resurser och hur vi förvärvar dessa. I Origins så behöver vi konstant uppgradera vår utrustning för att hålla oss statistiskt relevanta under spelets gång. Uppgraderar vi inte vår Hidden Blade så är det traditionella lönnmördandet och smygandet lönnlöst. För att uppgradera denna, samt våra olika delar av Bayeks utstyrsel, så behöver vi olika metaller, typer av läder, trä och dylikt. Detta krävde att vi var tvungna att nästan konstant jaga eller överfalla konvojer med dessa material. I Odyssey så är detta strömlinjeformat. Vi har i stort sett samma mängd av olika material men de har nu mer specifika användningsområden plus att det nu bara finns EN typ av djurhudar, istället för två-tre och så vidare.

Denna strömlinjeformning av resurser har lett till att det nu under mitt spelande var allmänt lättare att samla på sig vad jag behövde under ganska passivt spelande. Oavsett om jag springer in i ett lejon eller en hjort så får jag alltid läder, där bara mängden kan skilja sig av balansskäl med rovdjur som ger större belöningar. Det tillsammans med trä och metaller finns för det mesta överallt, så en vanlig tur genom skogar och dalar mellan uppdragen ger mig ett ganska konstant flöde av vad jag behöver utan att jag konstant avbryter det jag gör och tar omvägar för att få tag i vad jag behöver. Nu tog jag mig såklart några jaktturer under min speltid, men det var aldrig så extremt som vissa fått det att låta som.

Men jag är såklart medveten om att detta är något som kanske har med min specifika spelstil att göra. Jag är den typ av spelare som tycker om att ta min tid, resa runt, samla och uppgradera vad jag har och jag tacklade Assassin's Creed Odyssey ungefär som jag väljer att tackla mina andra rollspel. I The Witcher 3: Wild Hund så kunde jag spendera åtskilliga timmar åt att resa land och rike runt efter materialen för som krävs för spelets bästa rustningar och så vidare. Så att ett spel inte nödvändigtvis rusar fram i tempo är inget jag personligen klagar på. Detsamma med att jag kanske måste göra lite sidouppdrag för att få ihop erfarengetspoäng eller pengar för att få det lättare i huvuduppdragen. Det är något jag ser som en del av genren.

Betyder det att jag inte har något att ogilla vad gäller mikrotransaktioner placerade i stora AAA-klassade fullprisspel utan multiplayer? Absolut inte. Jag själv var väldigt kritisk när Ubisoft introducerade Helix-poängen och sin butik i Assassin's Creed Unity 2014 där vi med vår plånbok nästan direkt kunde komma åt vad vi ville för att uppgradera Arno utan att behöva spela. Hade jag kunnat välja ett Assassin's Creed där dessa betalningsmöjligheter inte fanns hade jag tagit det direkt. Utan min synpunkt här är att jag personligen under min tid med spelet inte kände att det varit direkt negativt påverkat eller stympat för att få mig pynta ut extra för att ha roligt.

Vi har gott om spel idag som visar att de kan leva, frodas och vara kvalitativa utan att dessa former av inkräktande extra utgifter nästlar sig in och jag önskar att fler utgivare var villiga att ge efter angående detta. Men jag tänker inte hålla mikrotransaktionernas existens mot spelen i fråga om jag personligen inte känt mig hämmad av deras existens. Assassin's Creed Odyssey är ett av de spel jag aldrig kände mig påfrestad eller motiverad att öppna upp plånboken extra och för mig personligen så kändes spelets kvalitet inte kompromissat.

Men det behöver såklart inte vara exakt hur ni andra också känner angående detta. Vad har ni för tankar angående mikrotransaktionerna och hur har ni kanske upplevt spelet? Dela gärna med er så har vi en diskussion kring det!

HQ