Svenska
Blog
Testat lite Playstation VR och Resident Evil 7

Testat lite Playstation VR och Resident Evil 7

Jag har sedan flera år tillbaka ansett att VR har alla chanser att lyckas etablera en marknad bortom en minimal nische för teknikfanatiker som mig. För dagens stora headsets; Oculus Rift (som jag har hemma) och HTC Vive, har tekniken som krävs för att faktiskt kunna leverera kvalitativt spelande. Rörelserna har nästan 1:1 i respons. Även om displaytekniken gärna hade kunnat så sig en uppgradering både vad gäller synfält och upplösning är vad som finns tillräckligt för att ändå ge oss en känsla av plats medan vi ser oss omkring. Det som saknas idag är spelen. Ta det inte fel, spel finns det ändå gott om! Spel som inte hade fungerat utan ett VR-headsets som Beat Saber eller Arizona Sunshine hade inte varit detsamma utan VR och Superhot VR blir ännu bättre när vi får chansen att John Wicka i kalsongerna i vardagsrummet. Men det saknas en spelupplevelse som verkligen skriker "killer app" eller motsvarar ett faktiskt AAA-spel.

Det som kommer närmst är faktiskt det spelheadset som är i allmänhet ett av de minst avancerade vi kan hitta idag; Playstation VR. Upplösningen är betydligt lägre, synfältet är betydligt mer klaustrofobiskt, tekniken för att spåra huvudrörelser är mycket enklare med enorma lysdioder och förra konsolgenerationens dildoliknande trollstavar återanvänds för att ge våra händer fria rörelser i de titlar som stödjer dessa. Men det som Playstation faktiskt bidrar med är en lägre prislapp och chansen att ha ett enklare ekosystem och plats i våra vardagsrum. Detta plus det spel jag känner kommer närmast att vara ett faktiskt storspel i VR: Resident Evil 7: Biohazard.

Nu har jag inte hunnit ta del av ens majoriteten av de spelen som Playstation VR har att erbjuda då jag fick hem mitt bara för några dagar sedan, men jag har testat de olika demoskivorna som finns att ladda ner från Playstation-butiken, tillsammans med några andra provversioner. Call of Duty: Infinite Warfare Jackal Assault var en trevlig stund fast med hemska kontroller för de som vill faktiskt flyga runt, Moss verkar vara ett oerhört mysigt litet äventyr med behagliga pussel och Tetris Effect är något jag måste prova så fort jag kan. Men det som ärligt talat gör mig mest exalterad av det jag har i mitt bibliotek är Resident Evil 7, ett spel jag verkligen älskade under min första genomspelning och som jag fruktar nu under min andra.

Jag kan säga det direkt: Jag är oerhört skrajsen av mig när det gäller skräckspel. Filmer berör mig inte så hemskt mycket då de för det mesta känns så säkra och artificiella idag, men skräckspel där det krävs mer direkt input från mig leder oftast till högljudda tjut. Ungefär hälften av min speltid i Alien Isolation spenderades gömd i skåp och jag har fortfarande inte spelat ut Amnesia efter alla år. Resident Evil 7 var ett för mig skrämmande spel men på en väldigt lagom nivå där min rädsla för monstruösa sydstatare balanseras upp av spelets solida pusslande och utforskande. Men vad jag innan kunde nervöst fnittra mig igenom blir betydligt mer skrämmande när jag fysiskt kikar runt hörn för att se om ond bråd död väntar på mig.

Resident Evil 7 i VR har vissa nackdelar såklart. Upplösningen på Playstation är märkbart luddig och det snäva synfältet kan göra att jag kan känna mig lite gungig ibland när jag försöker sväva över marken. Capcom har varit klyftiga med att försöka öka komforten för spelarna. Att svänga genom att snabbt byta i fasta vinklar snarare än att traditionellt rotera kameran känns betydligt och många animationer har justerats eller klippts bort just för att minimera risken för åksjuka (problemen med att hela världen skakar när Playstation VR-kameran har svårt att spåra mig gör det inte lättare dock). Men i övrigt är det exakt samma spel och är ett av de mest polerade stortitlarna vi har för VR.

Resident Evil är det närmsta industrin kommer till AAA-stöd för VR och även om jag anser att det inte är exakt vad som behövs för att ge spelsättet mer legitimt utrymme då jag anser att speldesign i allmänhet behöver ett nytt paradigm-skifte istället för att försöka anpassa vad som redan existerar idag "fast i VR". Men Resident Evil 7 är fortfarande ett spel som för sig väldigt bra här. Sony har en chans att faktiskt försöka motivera fler utvecklare att prova på detta och jag ser väldigt mycket fram emot Ace Combat 7. Jag hoppas innerligt att fler titlar med uppmärksamhet får stöd för plattformen (och att dessa gärna får komma till PC också) och att Sony inte bara lägger ner sitt stöd för hårdvaran som de gjorde med Playstation Vita.

Jag ska fortsätta gräva runt bland VR-spelen både till PC och Playstation. Har ni fått chansen att införskaffa lite VR hemma hos er och vad har ni spelat då? Vad rekommenderar ni att jag provar härnäst?

HQ