Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska

Capcom är tillbaka, baby!

This post is tagged as: Spel, Bra skit

Capcom hade sig några tunga år, utan tvekan. Resident Evil-serien kändes väldigt ljummen väldigt länge med mera actionbetonade Resident Evil 5 samt 6, det västutvecklade Devil May Cry förargade många fantaster av serien, "on-disc-dlc" kritiserades ofta och Dead Rising-serien blev med tiden mindre och mindre intressant. Inte blev det bättre av att denna generationen av konsoler började oerhört långsamt med få nya spel och ett extremt försenat Deep Down med sin beryktade Panta Rhei-motor (som båda inte har släppts). Men vinden verkar nästan ha vänt nu för Capcom har nu på senare tid levererat finslipade titlar på löpande band nästan.

Resident Evil 7 tog sin överlevnadsskräck tillbaka till sin kärna men från ett nytt, spännande perspektiv, Monster Hunter World kändes som en nästa generation av monsterjagande efter några äventyr på 3DS och Wii U, Resident Evil 2 lyfte upp en älskad klassiker med moderna inslag och nu har vi Devil May Cry 5 som efter i alla fall några timmar in känns som spelet många av oss har väntat på. Det är snabbt, det är bombastiskt och det är kaxigt som få. Men framförallt så osar det av självförtroende vilket är något som Capcom inte gjort på länge.

Problemet med Capcom under sina senare år är att de ett tag helt tappade förtroendet för sina egna varumärken och värdet av helt enkelt bra spel. Resident Evil blev actionbetonade spel med co-op för det var vad som var "modernt", Devil May Cry lämnades till Ninja Theory (en bra studio, utan tvekan!) för att försöka tilltala västerlänningar mer och Dead Rising tappade också sin charm med senare delar efter att ha skiftat sin utveckling från ett japanskt perspektiv till en västutvecklad produktion. Det var en serie av tråkiga beslut som lämnade fans besvikna och kvaliteten lidande i många fall. Detta verkar ha vänt nu och vi har nu en tilltro till sina egna kampanjer på ett sätt många utgivare idag saknar.

Det är fortfarande inte helt fläckfritt såklart, Devil May Cry 5 hade inte direkt behövt alternativa mikrotransaktioner för att kunna låsa upp moves och specialförmågor, men det är fortfarande ett rejält lyft och ett spel som till stor del levererar vad fans önskar och med kvaliteten att locka in nya spelare. Capcom lyser med något jag inte sett på länge från EA eller Activision och det är ren och skär entusiasm, något som är nästan roligare att se än spelen vi får ut av det.

Jag hoppas innerligt att detta fortsätter och att Capcoms satsningar och bra spel belönas. För vi behöver fler exempel på hur bra spel är bra produkter och fortfarande har ett utrymme på en marknad som fortsätter försöka dregla över games as service-modellen. Guldstjärna till Capcom. Nu ska jag fortsätta sparka demonrumpor.

Ciao.

Capcom är tillbaka, baby!