...och inte lite heller! Två fullskaliga spel från Todd Howards team på Bethesda Game Studios ska visas upp innan vi ens får höra ett andetag från nästa del i företagets gigantiska rollspelsserie meddelar Pete Hines från Bethesda.
Todd confirms to @geoffkeighley that his studio has two other major projects planned before we will see a TES 6.
Med tanke på Bethesdas tidigare väntetider mellan spel, där de tre senaste spelsläppen varit 2008, 2011 och nu senast 2015, är det svårt att inte slås av tanken att Elder Scrolls 6 kan komma att släppas ett decenium(!) efter den femte delen. Det är galet, men med tanke på hur tydlig Pete Hines från Bethesda varit med att de inte kommer prata om spelet på väldigt, väldigt länge, är det nog bara att bita ihop och acceptera att vi inte kommer besöka Tamriel på många år.
Dessa nyheter gör mig både nedstämd och förväntansfull. Nedstämdheten kommer så klart från det faktum att väntetiden lär vara ohygglig (själv var jag inställd på spelsläpp 2018). Elder Scrolls är min absoluta favoritserie, och mitt huvud är dränkt av drömmar och spekulationer kring spelet.
Förväntningsfullheten är dock desto större. Bethesdas förra spelsläpp, Fallout 4, lyckades inte imponera på mig, och går man efter spelvärldens tankar verkar flera andra känna samma sak. Exempelvis ligger Metacritics användarbetyg för Fallout på 5,4). Spelet kändes gammalt innan det ens var släppt, med undermålig grafik, fula animationer och karaktärer, kombinerat med nerdummade rollspelsmöjligheter. Allt detta gjorde spelet till en stor besvikelse. Framförallt kändes det inte som nästa spel för rollspel. Det fanns inget som gav mig en wow-känsla, som tidigare Bethesda-spel gjort. Istället tog det makalösa Witcher 3 den platsen, och regerar nu som rollspelens kung.
Jag hoppas att de två spelen som kommer innan Elder Scrolls 6 ger Bethesda möjligheten att ha en paus från Elder Scrolls, och ta en ordentligt god funderare på hur nästa del i serien kan fullkomligt krossa allt som tidigare visats. Todd Howard nämnde i en intervju med Geoff Keigley under E3 att en anledning till att spelet dröjer är att tekniken för att skapa det spel de har i huvudet kanske inte finns än:
"I could sit here and explain the game to you, and you would say, 'That sounds like you don't even have the technology - how long is that going to take?' And so it's something that is going to take a lot of time for what we have in mind for that game.
And we actually have two other large projects we're also doing that are bigger than anything we've done. People will probably hear about those probably even before Elder Scrolls VI. And that'll make sense many years from now."
Min gissning är att Bethesda börjat känna av sina egen begränsningar, och att de inte funkar att vara så långt efter spelindustrin på vissa punkter. De startade nyligen en studio i Montreal som lär ha över 50 utvecklare nu, och det är en stor expansion för en studio som tidigare skapat gigantiska spel som Skyrim med endast runt 100 personer. Jag skulle tro att de äntligen börjar titta på möjligheten att skapa en ny spelmotor, och överge den allt mer uppgraderade Gamebryo/Creation-motorn de använt sen Morrowind. Om vi får se en ny motor till deras nästa spel vågar jag inte säga något om, men inför Elder Scrolls 6 känns det lovande.
Förhoppningsvis bidrar den nya studion i Montreal även till att Bethesda kan få ut spelen snabbare än tidigare, och att väntan på Elder Scrolls 6 inte blir fullt så utdragen som jag skrivit ovan. Jag drömmer om Valenwood, en djungelvärld med gömda tempel, djupa dalar, städer fyllda med galna mängder människor och en öppen spelvärld som fullkomligt golvar mig med sin skönhet.
Men det kommer att dröja. Länge.
Förhoppningsvis får vi ett spel likt detta. Bilder från Deep Down