Svenska
Star Wars Battlefront - Licensernas licensspel

Star Wars Battlefront - Licensernas licensspel

Skrivet av Calle92 den 19 april 2015 kl 14:33

Det är sju månader kvar tills Star Wars Episode VII släpps. På två dagar har Teaser nummer 2 nått 35 miljoner tittare, det är alltså ingen överdrift att kalla The Force Awakens för årtiondets kanske mest hypade film.

Det kan bli något detta. Det är för tidigt att säga, men än så länge är jag försiktigt hoppfull inför Star Wars Episode 7.

Och vad vore ett överhypat filmvarumärkes stora premiär utan ett ackompanjerande spel för att höja vinstmarginalerna? Star Wars kommer vara det enda folk pratar om i December. Så, vad kan bli bättre än att låta DICE ta över rodret hos den populära spelserien som från början egentligen bara var en skamlös kopia på Battlefield.

Det kändes iallafall så förra våren. Då när vi fick veta att Sveriges främsta actionhjältar inom spelbranschen ska ge trotjänaren Star Wars: Battlefront nytt blod.


Sedan kom E3 med en två minuters trailer. Vilket vid närmare eftertanke till 90% var inspelat på DICE kontor i Stockholm. Vi fick kika närmare på ungefär fyra halvfärdiga 3D-modeller medan Designchefen kort och gott snackade om att Star Wars tillhör fansen. Och att de ska göra sitt bästa för att skapa upplevelsen vi förtjänar.
Detta är snart ett år sedan. 7 månader återstår till release och vi har ännu inte fått se någon gameplay. Trailern för spelet som släpptes häromdagen var inspelad i spelmotorn, men det är stor skillnad på vad spelmotorn kan leverera rent visuellt och hur eventuell gameplay ser ut. För att inte tala om hur spelbarheten "känns".

Det är glasklart för mig. DICE kommer leverera ett så bra spel de bara kan. Men de har till en månad innan filmpremiären på sig.
För mig pekar allt mot att EA kommer pressa ut en ofärdig produkt där de skalat bort merparten av innehållet för att bana väg för ytterligare tre-fyra DLC till fullpris. Då kommer det slå folk. Polletten kommer trilla ner.

Battlefront är ett licensspel. Ett licensspel som kommer tvingas ut på marknaden samtidigt som Disney släpper den kanske mest hypade filmen på tio år. Eventuella buggar och problem kommer inte märkas av när spelpressen kommer på besök för att provspela, och recensionskoderna kommer ha finkammats. (Vi har sett det förr)
Beslutstagarna lutar sig tillbaka i sina stolar och ser på när förhandsbokningarna slår nya rekord. De flesta spelare böjer sig framåt (igen). Köper premium för att få tillgång till DLC, och "Limited" Editions kommer det finnas i mängder. Sedan släpps spelet. Och som ett väloljat maskineri börjar gnället. "Spelet är trasigt!". "Det finns bara 5 maps" "Vart är allt innehåll" och "Detta är bara ett omdesignat Battlefield". Det slår aldrig fel. Battlefield 4 var en katastrof, och Hardline var ett riktigt enkelt sätt att dra in extra kosing på varumärket Battlefield

Ett år senare kommer nästa stora spelsläpp från Activision, EA, Ubisoft eller någon annan av de stora utgivarna, och vi får höra samma visa igen. Och igen.

Det är vi som bestämmer huruvida det är okej av utvecklare att släppa en halvfärdig produkt för att ägna två månader till att utveckla uppdateringar och skriva ursäkter.
Vi röstar med plånböckerna. Och enligt utvecklarna måste beteendet vara helt okej. Det finns ingen anledning för speljättarna att ändra på sig när affärsmodellen bevisligen fungerar utmärkt. Vi köper spelen. Vi lär inte av tidigare erfarenheter utan hoppas alltid på att det kommer att vara förbättras.

Jag hoppas på att jag bevisas ha fel. Att Battlefront blir spelet vi fans väntat på nu i 10 år. Men jag är skeptisk.
Jag kommer följa utvecklingen. Såklart. Men en förhandsbokning kommer inte på tal. Jag tänker möta releasen med stor misstro.
Ända tills jag bevisas ha fel kommer Battlefront endast att vara ett licensspel i mängden för mig.

HQ