Svenska
Blog

Konsolkriget är ointressant

Skrivet av ChrizZz den 3 april 2011 kl 13:59

Konsolkrig hit, konsolkrig dit. Sony gör si, Microsoft så, och Nintendo något helt annat. Debatter, diskussioner, analyser och gissningar om framtiden. Fokusen som finns i hela spelindustrin kring konsolkriget mellan främst Sony, Microsoft och Nintendo (med PC på ett pyttelitet hörn) tar idag upp en oerhört stor del av alla typer av speldiskussioner. Varje vecka lyssnar jag på ett flertal spelpodcasts och diverse TV-liknande program om spel och allt för ofta så sätts diskussionen igång. Hur ska Microsoft svara på detta? Vad borde Nintendo göra? Har Sony rätt strategi? Frågor som konstant ska lyftas upp på agendan. Hade jag varit helt oinsatt i industrin och för första gången kollat på Bonus Round så hade jag rentav fått intrycket av att konsolkriget är vad hela spelmediet går ut på. Det är inte underhållning. Det är ungefär som fotboll. Olika lag som tävlar emot varandra och själv väljer man ett lag som man hejar på. Jag finner detta mycket märkligt.

På en grundläggande nivå så är konsolerna (självklart) av yttersta betydelse. Utan mitt Playstation 3 skulle jag inte kunna spela. Konsolen är utgångspunkten. De är uppenbara förutsättningar för spelande. Konsolerna är olika. Har olika styrkor och svagheter. Ungefär som bilar. Mycket beror helt enkelt på smak. Men diskussionen stannar av någon märklig anledning inte där. Konsolerna vi spelar på är i själva verket en sjukt liten del av en stor industri. Ändå så är konsolkriget en kär fråga. Den som diskuteras mest. Något som jag finner oerhört märkligt, och tråkigt.

Jag har ytterst svårt att förstå fascinationen kring hårdvaran som spelindustrin står på. För även om konsolerna är industrins fötter, så är spelindustrins drivkraft knappast hårdvara. Det är tankar, känslor och visioner. Det är hos spelutvecklarna och utgivarna som är spelindustrins hjärta och hjärna. Det är också hit, till spelen, som mitt intresse vänt sig de senaste åren. För några år sedan var jag som många andra på Gamereactor, när NPDs månadslista från USA kommit så var det konsolernas försäljning som var mest intressant. Idag tittar jag knappt där alls. Istället är det spelen som intresserar. Vilka spel som säljer bra och vilka genrer som är populära. För denna försäljning är viktigare än den av konsolerna. Det är vilka spel som säljer som kommer ha betydligt större påverkan på i vilken riktning som industrin kommer gå. Kolla bara på hur Modern Warfare påverkat hela klimatet för vilka titlar man kan satsa på. Utvecklinen här har en betydligt större påverkan på oss som spelar och på industrin i stort. Inte konsolerna.

Varför existerar då denna överdrivna fixering vid hårdvara? Förmodligen av flera anledningar. En tydlig sådan är en tråkig typ av fanboyism som genomsyrar speldiskussioner överallt. Hur man än vrider och vänder på det så ligger fanboyismen djupt rotad i spelmediet. Kritiker anklagas för detta när spel får för höga eller låga betyg, och ständigt så sker smutskastning mellan spelare beroende på vilken konsol de spelar på, även när de spelar samma spel. Personer som gillar att spela exakt samma spel, med kontroller som i mångt och mycket är precis lika, på konsoler som är (nästan) precis lika, blir osams om vilken konsol som är bättre. Ytterst märkligt. Eller hur spel som är exklusiva till ett format hypas bara för att de är just exklusiva. Sorgligt och märkligt till tusen.

Denna fanboyism är det såklart enkelt att slå mynt av. Att göra en video på youtube eller en tråd på ett forum med titeln PS3 Vs. X360 skapar en garanterad uppmärksamhet. Därför så är detta ämne också något som man gärna pratar om i mer "professionella" sammanhang, i TV-program och podcast. Det genererar intresse, så därför vill man diskutera det. Och så är vi där igen. I fokusen på en ytterst begränsad del av spelindustrin som i min mening är grymt ointressant och som ärligt talat inte påverkar hur jag spelar speciellt mycket. Vem fasen bryr sig om PS3 går om X360 i försäljning nästa år? Det intressanta är väl ändå vilka spel som blir populära och hur de å sin sida kommer påverka de spel som släpps näst-nästa år?

Konsolkriget är ointressant

Ska spel bli komma att bli mer universellt accepterade i framtiden så krävs mogen diskussion kring spels innehåll och utveckling på bred front. Inte på Sony, Microsoft och Nintendos konkurrerande gentemot varandra.

HQ