Svenska

Är AAA-spelens tid förbi?

Jag minns när jag blev medlem på Gamereactor 2008 efter att av en slump efter att ha plockat upp ett exemplar av tidningen på den numera nedlagda spelkedjan "Game". Blott 13 år gammal hade jag äntligen råd att inhandla ett Playstation 3 efter att ha sparat pengar i över ett halvår. Nyfiket bläddrade jag löst sammansatta bunt papper och förundrades över hur fantastisk spelvärlden kändes just då. Storspel efter storspel skymtades i horisonten och det var något av ett privilegium att vara en så kallad "gamer". Minns hur jag som finnig tonåring räknade ner månader, dagar, timmar till jag äntligen fick hämta ut det där storspelet som jag hade bokat. Recensionerna fanns alltid upplagda på Gamereactor.se dagar innan släpp.

Nåja! Låt oss spola fram tiden nästan 10 år (Satan vad tiden går fort!). Det känns som något av en förändring har skett i spelvärlden. Speltillverkarnas fokus verkar ha skiftats från att leverera många kvalitativa mastodonproduktioner till färre och mer generiska spel. Trenden verkar röra sig mot sviktande kvalitet bland spelen dessutom. Förr var det något av normalfall att ett stort hypat spel fick mellan 7 och 10 i betyg av Gamereactor medan vi bara senaste tiden fått bevittna det ena storspelet efter det andra mottar medelmåttiga betyg.

Utgivare verkar naturligtvis ha förstått detta. Det har blivit mer av en standard att recensioner endast finns tillgängliga på release-dagen och inte alltför sällan dagar efter. Istället verkar trenden vara att sponsra en lagom svettig stream med en rolig filur som skriker konstant till publikens stora förtjusning. Populära spel verkar vara någon form MOBA eller en produktion enligt mallen för skräckspelens neo-renässans

Hur ser framtiden för spelvärlden ut? Det är naturligtvis en svår fråga. Det är ingen hemlighet att mastodonproduktioner med fläskig grafik och fet marknadsföringsbudget kostar. I takt med att kostnaderna ökar samtidigt som priserna för spel minskar där spel idag egentligen är billigare än för 15 år sedan. Kommer spel i framtiden enbart vara Call of Duty, Battlefield eller Assassin`s Creed eller kommer det komma ett nytt koncept att spela spel? Kanske episodbaserade spel där konsumenten betalar en mindre summa emellanåt kommer bli standard framöver.

HQ