Svenska
Blog
Gigantiskt plot hole i Mass Effect Andromeda?

Gigantiskt plot hole i Mass Effect Andromeda?

Spoilers om slutet i Mass Effect 3!

Jag har en förmåga att missa viktiga detaljer i handlingar inför nya filmer och spel. När Prometheus kom var jag oerhört fundersam till varför det var bra väder på planeten som besöktes och varför inte rymdskeppet som kraschlandade låg på rätt sätt. Det visade sig att filmen utspelade sig på grannplaneten till den som rör handlingen till Alien från 1979. Så kan även vara fallet med denna blogg..!

Kanske har det redan förklarats i någon bok, av utvecklarna själva i någon intervju eller i spelets journal men i så fall har jag missat det. Hur tusan tar sig Ryder runt i Andromeda mellan flera system som sträcker sig många ljusår emellan?.

Spelserien heter Mass Effect och så som jag tolkat det från början för att hänvisa till de gigantiska Mass Relays som Vintergatans invånare hittar i galaxen vilket gör det möjligt att resa oerhört snabbt och smidigt mellan varandras solsystem.

Under de sista minuterna i Mass Effect 3 lyckas man förstöra varenda Relay i Vintergatan till mången spelares förtret. Serien slutade med att alla raser var dömda att inte kunna besöka varandra längre.
*Notera att jag ej spelat någon DLC efter ME3 som t.ex. The Citadel så förklarades det där eller ordnades upp har jag ej tagit del av det.

För den oinsatta är Andromeda en gigantisk galax, ungefär dubbelt så stor som Vintergatan och vad jag sett av galaxkartan så rör man sig åtminstone över en stor del av galaxens högra sida, eller ett kluster om man vill säga så.

Förtar inte detta faktum lite av seriens signum? Under Mass Effect 1 till 3 har det hela tiden varit fullt med cutscenes där Normandy fick skjuts av en Mass Relay för att ta sig runt i rymden över stora områden.

I Mass Effect 3 kunde man ju åka mellan närliggande system vilket drog bränsle man sedan fick köpa tillbaka men vad jag upplever det i Andromeda så är det betydligt större avstånd än i Mass Effect 3 som man färdas.

Har skeppet i Andromeda man färdas med, Tempest, nyare teknologi än den som används i Vintergatan? Teknologin man tog avfärd med var ju densamma som vi använder i Mass Effect 2 då det var samma tid i historien.

Har Bioware helt enkelt glömt vad som byggde de 3 första spelen eller är det jag som missat en viktig detalj någonstans?

Kanske slutar detta med att jag helt enkelt får ta mig an DLC:erna till Mass Effect 3 för att förstå men visst är det en märkligt bortglömd detalj i mitt tycke.

Hittills har jag hunnit spela drygt 5-6 timmar av Andromeda och ju mer jag spelar desto mer Mass Effect-känsla får jag vilket är ett gott tecken trots de 10 år gamla ansiktsanimationerna. Lägg där till många skönhetsmissar som egentligen borde åtgärdats i en sista finputsning innan release för ett spel av den här storleken.

HQ