Svenska
Blog
För mycket kända ansikten i spel

För mycket kända ansikten i spel

Vi diskuterade skådespelare i spel idag, jag och Petter. För idag är det ju precis lika hett att medverka i ett TV-spel som i en film. Något som E3 illustrerade ganska väl med Keanu Reeves i Cyberpunk 2077, Jon Bernthal i Ghost Recon: Breakpoint, Shawn Ashmore i Man of Medan och Cameron Monaghan i Star Wars Jedi: Fallen Order. Och titta bara på kommande Death Stranding där vi ser Léa Seydoux som Fragile, Mads Mikkelsen som Cliff och Norman Reedus som protagonisten Sam. Det fullkomligt kryllar av stora skådisar vilket på sätt och vis är häftigt, men är det verkligen att föredra?

Med nya spel vill jag helst se nya karaktärer med nya ansikten. När jag istället ser Hayden Panettiere i Until Dawn så förloras lite av min illusion. För jag har oerhört svårt att se karaktären och inte skådespelaren. Tidigare har det bara handlat om att låna ut sina röster (eftersom motion capture inte fanns, duh!) men nu ser vi skådespelares ansikten nästan i varannat spel. En del av charmen med TV-spel är ju trots allt att som utvecklare kunna skapa en egen karaktär men en egen stil som inte liknar någon annan. En charm som här går förlorad, anser jag. Jag säger dock inte att jag hatat skådespelarnas insatser och jag säger definitivt inte att jag inte ser fram emot flera av tidigare nämnda spel. Jag säger däremot att jag inte gillar denna ökande trend där det nästan känns svårare att hitta AAA-spel utan stora skådespelare.

Var står du i denna fråga?

HQ