Svenska
Blog
E3 2018 - Tankar om Sonys konferens

E3 2018 - Tankar om Sonys konferens

Då gick Sonys presskonferens av stapeln under natten, och trots den omänskliga tiden för oss här i Sverige så var jag likförbannat bänkad framför skärmen för att se konferensen live. Sonys konferenser brukar vara höjdpunkten på E3, även om deras senaste var betydligt tamare. Jag misstänkte att årets upplaga skulle vara av ett liknande stuk, och när Shawn Layden dessutom förvarnade om att det inte blir några större överraskningar kände jag att kunde hålla förväntningarna nere.

När presentationen inleds uppstår det viss förvirring, då de befinner sig i en kyrka som ju ändå får betraktas som en nedgradering från tidigare lokaler. Förklaringen kom dock snabbt, då The Last of Us: Part II var första spelet att visas och vars trailer började i just samma lokal som konferensen inleddes på, vilket var lite kul. Vad som följde var både en trailer och lite gameplay som i min mening ser alldeles fantastiskt ut. När uppföljaren utannonserades var jag både pepp och skeptisk på samma gång, självklart ser jag framemot uppföljaren till ett av världens bästa spel, men samtidigt så tyckte jag slutet var så perfekt att en uppföljare inte kändes nödvändig. Men ju mer som jag ser, desto mer peppad blir jag.

Ärligt talat borde jag inte bli förvånad vid det här laget, men jag kan inte sluta hänföras för varje nytt Naughty Dog-spel och hur de lyckas kräma ur så pass mycket ur hårdvaran som de gör. Grafiskt ser The Last of Us: Part II helt fantastiskt ut, och både detaljrikedomen och animationerna imponerar något enormt. Något releasedatum presenterades inte, vilket inte var så oväntat, men jag kan ändå knappt bärga mig.

Därefter uppstod ett avbrott för oss som kollade på livestreamen, för konferensen skulle flyttas ut från kyrkan till en annan lokal. Visserligen pratades det om både Call of Duty: Black Ops 4 och Destiny 2: Forsaken (vilka jag trodde skulle tillägnas stora delar av presentationen), men det var inte av något större intresse vilket gjorde avbrottet ännu plågsammare. Detta gjorde mig faktiskt genuint oroad över resten av konferensen, men när avbrottet väl var över så tycker jag att resten av presentationen flöt på bra.

Det hjälpte nog också att det första spelet som visades upp efter avbrottet var Ghost of Tsushima, något som vi inte sett alltför mycket från ännu. Trailern från förra årets Paris Games Week gjorde att jag fastnade direkt, och gameplayet som visades upp såg riktigt, riktigt bra ut. Även grafiskt såg det helt makalöst ut, och jag längtar verkligen tills Sucker Punchs nya släpps.

Dessutom fick vi se Remedys nya spel Control, som deras första multiformat efter både Alan Wake och Quantum Break. Det visades inte speciellt mycket, och det lilla som visades påminde lite väl mycket om Quantom Break. Jag känner mig dock redigt nyfiken på det, och jag tror att det kan bli spännande. Utöver Remedys nya fick vi även se utannonsering av Nioh 2, samt första trailern till Resident Evil 2 Remake.

Death Stranding har jag i princip gett upp om att förstå vad som ens försiggår i trailerna, och märkligheterna fortsätter naturligtvis även här. Men trots att Hideo Kojimas vansinne verkar ha nått en helt ny nivå, så är jag samtidigt fast och ser verkligen framemot hur slutresultatet kommer att bli.

Presentationen avslutades med gameplay från Spider-Man, vilket jag redan blivit övertygad av då det ser ut att kunna bli det bästa spelet med superhjälten ifråga. Men om jag inte redan var övertygad, så hade jag definitivt blivit det efter denna visning, då det såg helt fenomenalt underhållande ut att spela.

Sonys konferens hade en väldigt svag start tack vare avbrottet i konferensen, trots att det inleddes med The Last of Us: Part II. Efteråt flöt det på mycket bättre, och det blev naturligtvis inte sämre då Sony verkligen levererade spel efter spel. Dock saknade jag större överraskningar även om vi fick den förvarningen, visserligen fick vi se Control, Nioh 2 och Resident Evil 2 Remake, men jag hade nog ändå hoppats på någonting som hade lämnat mig med större avtryck från konferensen. Samtidigt är jag ändå nöjd med det som visades upp, då vi ändå fick se gameplay från The Last of Us: Part II, Ghost of Tsushima och Death Stranding.

Överlag skulle jag nog ändå säga att det var en stabil konferens, och det är tack vare att spelen som visades upp såg intressanta ut rakt igenom. Jämfört med Microsoft skulle jag nog säga att deras konferens var betydligt starkare, men spelen från Sony lämnade överlag större avtryck på mig personligen.

HQ