Svenska
Blog
Vad jag saknar mest från Assault Horizon

Vad jag saknar mest från Assault Horizon

Under helgen fick jag ett plötsligt sug av att återvända till Ace Combat: Assault Horizon, som jag inte spelat sedan Ace Combat Infinity släpptes. Jag valde att spendera lite tid med det nästintill döda multiplayerläget, men trots brist på aktivitet lyckades jag ändå spela ett par rundor och jag hade rätt trevligt faktiskt. Det var också då som jag började fundera lite och kom på ett antal saker som jag gillade skarpt med Assault Horizon, men som inte letat sig vidare i Infinity. Jag tänkte lite kortfattat lista dessa saker, som förhoppningsvis antingen läggs till i en uppdatering till Infinity eller i nästa Ace Combat-spel.

Capital Conquest
Den absoluta höjdpunkten med multiplayerläget för min del var detta spelläge, där två lag kämpade för att förstöra varandras högkvarter samtidigt som man försvarade sin egna. Utöver detta var man tvungen att hålla en fast punkt på kartan för att kunna öppna upp en attackrutt mot fiendens högkvarter, samt ta över olika baser för att snabbt ta sig till en viss punkt på kartan efter man blivit nedskjuten. Det kunde kännas riktigt intensivt, speciellt när ett lag lyckades låsa upp en kraftfull Trinity-missil eller en stealth bomber som kunde orsaka stor skada på högkvarteret. I den senaste uppdateringen till Ace Combat Infinity lades en variant på detta spelläge till och som ska vara tillgängligt att spela under veckan, men istället för högkvarter har båda lagen en varsin flotta att beskydda. Jag ser framemot att testa det, minst sagt.

Stealth bombers
Utöver diverse jetplan introducerade Assault Horizon ett par andra flygfordon, såsom helikoptrar, AC-130 samt ovan nämnda stealth bombers. Sistnämnda var min absoluta favorit av nykomlingarna, eftersom jag gillade variationen som det bidrog. Visst kändes det rätt strömlinjeformat, men samtidigt var det ändå härligt att kunna ratta ett stort flygplan som kunde demolera ett stort antal markmål men som samtidigt var nästintill försvarslöst mot fientligt flyg. Om stealth bombers återinfördes utan det strömlinjeformade upplägget tror jag det skulle bidra med god variation. Det verkar dock utifrån Operation: Future Prospect-teasern som att stealth bombers faktiskt är på väg, vilket jag uppskattar.

Motmedel
En sak som jag tyckte var märklig inte kom med från Assault Horizon till Infinity var motmedlet, flares, som kunde komma till användning ifall det var för sent att undvika en missil med en undanmanöver. Något som jag gärna ser dyker upp igen, och med tanke på att stealth bombers som nämnt verkar dyka upp i en kommande uppdatering lär detta i princip vara nödvändigt att återinföra.

Fasta spawnpunkter
I mitt blogginlägg om Team Deathmatch-spelläget i Ace Combat Infinity var ett av problemen som jag hade med det att spelare respawnar på exakt samma ställe där de blev nedskjutna. I Co-op uppdragen fungerar det ändå någorlunda, men i Team Deathmatch fungerar det inte eftersom det gör att striden håller sig på samma punkt på kartan genom hela matchen. Att återinföra de fasta spawnpunkterna från Assault Horizon skulle göra striderna flyttades till olika delar av kartan och att alla inte flög omkring i cirklar.

Skvadronnamn och radiokommandon
I Assault Horizon kunde ledaren för en skvadron välja vilket namn skvadronen skulle ha under matchens gång, vilket jag gärna skulle vilja lades till eftersom det blir lite tröttsamt med endast Alpha och Bravo. Varför inte någon match där Mobius möter Yellow? Jag saknar också radiokommandon från Assault Horizon, nu finns visserligen radiokommandon i Infinity också, men det fungerar på ett annat sätt. Visserligen känns dessa mer passande för spelet, men de levereras utan röstskådespel vilket jag faktiskt saknar lite från Assault Horizon, då det fanns lite mer intensitet under matcherna tack vare detta.

Egenskapade färgscheman
I Assault Horizon fanns möjligheten att göra egna färgscheman till sina favoritplan baserat på det som fanns, vilket var en funktion som många uppskattade. Det gick att skapa som en egen liten identitet, vare sig det handlade om en F-22:a med svart och röda färger eller ett chockrosa MiG-plan. Eftersom Infinity är free-to-play vart jag inte så förvånad att denna funktion inte återvände, då jag mer eller mindre väntade mig det skulle släppas färgscheman som mikrotransaktioner. Det går dock inte alls köpa sig färgscheman (om man inte räknar det bränsle som betalas för man vill ligga bra till i ett särskilt event där ett färgschema utlottas), och eftersom få nya färgscheman släpps med jämna mellanrum (runt 1-2 per månad) finns det inte så mycket variation. Att kunna skapa sina egna färgscheman skulle dels göra det fanns betydligt mer variation (istället för en massa gråa eller svarta jetplan) och dels bidra med fler egna identiteter inom spelet (utöver smeknamnen som går att välja).

Dessa saker var det som jag gillade absolut bäst med multiplayerläget i Assault Horizon, och även fast jag inte räknar med att allt detta kommer läggas till i Ace Combat Infinity hoppas jag ändå på att utvecklarna åtminstone överväger dessa inslag till nästa spel i serien.

HQ